Sjukersättning som timanställd?
Ny här men har sett att ni ganska flitigt svarar på olika inlägg här så därför vänder jag mig till er. Jag har sedan 1 november 2010 varit anställd genom ett bemanningsföretag som industriarbetare på lager. Mitt anställningsavtal sträcker sig fram till den 28 februari 2011 och jag står som behovsanställd även om bemanningsföretaget är noga med att poängtera att jag är timanställd. Här om veckan förklarade min chef att vi som är timanställda/behovsanställda INTE har rätt till sjukersättning om vi blir sjuka, jag fick en chock. I slutet av november var jag sjukskriven i tre dagar pga halsfluss och att i efterhand få reda på att det var obetald sjukfrånvaro känns skit och inte alls rätt. Jag har nu, efter att ha sökt runt på internet hittat en massa olika svar i denna fråga men det mesta rör timanställda inom vården och jag vet inte om jag kan gå efter deras regler. Det gemensamma dock är att det står att om man har ett schema så ska man ha rätt till sjukersättning. Jag har ett schema, jobbar 40 timmar i veckan så borde jag inte ha sjukersättning?
Jag blev sjuk i torsdags (röd dag som tur var) och kunde inte, pga feber arbeta på fredagen varvid jag ringde och sjukskrev mig. Jag räknar detta som min karensdag och brydde mig inte så mycket om en dags frånvaro utan lön. Bättre det än att gå sjuk till jobbet och förvärra tillståndet. Dessvärre är jag inte bättre ännu och det är jobb imorgon. Jag har dock bestämt mig för att vara hemma ytterligare en dag för att bli 100 procent frisk. Om det är obetalt får jag helt enkelt ta det. Hälsan är viktigare. Vill dock bara att rätt ska vara rätt och om jag då har rätt till sjukersättning men de säger något annat så kommer jag att dra det vidare.
Bemanningsföretaget där jag är anställd är ganska kända med att utnyttja människor. På min arbetsplats är jag bland de äldre medan mina kollegor är runt 20 år och nya i arbetslivet. De godtar allt som sägs och är enbart rädda för att få sparken men jag går inte med på att behandlas som de behandlar oss. En dag hade vi tio grader på arbetsplatsen. Vi sitter stilla på betonggolv och de förväntade sig att vi skulle jobba vidare. Ringde facket som som ringde upp bemanningsföretaget och först då skickade de hem oss som ville men var noga med att påpeka att det var utan lön, vilket jag inte godtog så ringde facket igen och en timme senare ringer fackansvarig upp mig och säger att vi såklart ska ha lön. Dagen därpå kommer företaget som vi är uthyrda till fram till en av de yngre tjejerna och säger åt henne att vi ska ge fan i att sätta oss emot deras regler för att det bara drabbar oss själva... Ja ni kan se vilket dårhus jag jobbar på.
Har ni något korrekt svar så är jag tacksam för detta. Själv är jag snart 28 år och har en del erfarenhet av arbeten och jag har aldrig ens varit i närheten av att nekas sjukersättning. Tagit detta jobb som extrajobb då jag arbetar som fotograf vår och höst.