• Allyo1

ska en 15 åring få va uppe så länge han vill

Min äldste son är 15 år och tycker han ska va uppe så länge han vill på helger och lov... (tycker ju inte jag förstås). När det e skola och vardag ska han släcka kl 11. Är detta rimligt?

Hans bror är 13 och vill ha samma tider. Det är inte ok, men blir ofta konflikter om detta

• Svar på tråden ska en 15 åring få va uppe så länge han vill
  • Miss Cee

Att öht sätta släck och läggningstiden för en tonåring över 15 år tycker jag är starkt överdrivet. Så nej, jag tycker inte alls att det är rimligt.

Däremot är det givetvis rimligt att han har bestämda tider då han ska vara hemma, att han efter en viss tid på kvällen inte ska föra liv och störa resten av familjen om ni vill sova, och att han ska klara av att gå upp till skolan på morgonen (vilket inte är något problem alls på helger och lov).

Så för en normal 15-åring så tycker jag att det är rejäl överkurs att bestämma när han/hon ska sova.

• mde

När jag var 15 satt jag uppe till 4-5 på mornarna, ofta.. pratade i tfn och satt vid skollaptopen.. gick till skolan varje dag och hade extrajobb.. så länge man sköter skolan så behövs väl ingen läggdagstid för en 15åring?
    Tror inte man skadas direkt av att vara uåppe länge på helger o lov.

• belse

Jag tycker faktisgt att det ÄR rimligt att även en femtonåring har läggtider att hålla sig till. Min äldsta är precis fyllda 13 och vi har som regel (som givetvis blir undantag  ibland..) att på vardagarna ska man ligga i sängen vid 21.00. Att man ska lägga sig 23.00 när det e vardag e väl absolut en bra regel...
    Fram för föräldrar som vågar sätta regler!!'

• kattförälder

Jag är glad om min 15 åring kommer hem..

• mymlan77

Min 15-åring har inga tider.. utan jag kör frihet under ansvar. Spårar allt ur, då får man sätta sig ner och gemensamt komma fram till en lösning.. 

• Anneke

Min 15 åring (snart 16) har tider på vardagar men inte helger. Eller hon ska helst vara hemma vid 23-24 på helgerna (med vissa undantag) men inga direkta läggtider under helgen. På vardagar är det 22 som gäller. Funkar oftast bra.

• Duoo

Heej! Min tonåring som är 16 går och lägger sig vid 9, halv 10 tiden. Hon fattar själv att man behöver sova sina timmar för att orka med skolan. Det ger resultat också! 
    Om man går och lägger sig vid 11 så är det nästan omöjligt att klara av skolan ordentligt. 
    Det är ju såklart individuellt hur mycket sömn man behöver.

• Hannah76

Jag tycker att manska låta dem prova vara utan "läggtider". Så att de själva  kan komma på vad som är bäst.
    Det är en sak att ha tider för när man ska vara hemma, en annan för när man ska lägga sig.

• Brunett
    Allyo1 skrev 2011-01-09 21:49:42 följande:

Min äldste son är 15 år och tycker han ska va uppe så länge han vill på helger och lov... (tycker ju inte jag förstås). När det e skola och vardag ska han släcka kl 11. Är detta rimligt?

Hans bror är 13 och vill ha samma tider. Det är inte ok, men blir ofta konflikter om detta

jag får vara uppe när jag vill. Till och med vara uppe vid kl 5... e 14 år
  • SHC

Hade själv när jag var 15år tid kl.21.00 på kvällarna för att komma hem, fika och gå och lägga mig. På vardagarna gällde det 22.00 , eventuellt 23.00 om det var något speciellt. Det var ganska hårda tider som ofta bröts men enligt min åsikt så bör en 15 åring komma hem på helger 23.00 eventuellt 00.00 om det är något speciellt , fika och göra sig i ordning och gå på sitt rum och vara tyst (pyssla på med något stillsamt som inte stör andra i hushållet). Sedan så får man förklara för lillebror att det faktiskt skiljer 2år emellan och att han får samma tider då han uppnår samma ålder om han visar att han kan hantera det. Mer ansvar kommer med med visad mognad. :)

• Postaldude

Jag är 15 år och är uppe ganska sent ibland.. På lov måste man få vara uppe länge. Det får ju alla kompisar(oftast) vara uppe länge .. Dock så är de väll inte bra att vara uppe för länge..

• amalie79

På vardagar kanske, på helger nej. En femtonåring är stor nog att begripa att om man inte sover så orkar man inte med dagen.

• Epica

Femtonåringen här hemma får lägga sig 22 på vardagar. Därmed inte sagt att han somnar då. Det är fritt fram att läsa eller lyssna på musik. Men vi andra går och lägger oss eftersom vi ska upp, vi kan inte hålla oss vakna för att kolla så han inte sitter uppe hela natten. Han ska ju orka med skolan också. På helgerna är det en annan sak, då får han bestämma själv och det har hittills inte varit några problem. Visst gnörkar han ibland men jag vet fler som har samma tider för sina femtonåringar så det är inte så lätt för honom att komma och säga att alla andra får ju. Jag skulle inte tycka att det var okej att vara vaken halva nätterna för att sedan gå till skolan. Vill han ha det så får han vänta tills han flyttat hemifrån. Sen anpassar vi såklart tider ju äldre han blir.

• Epica

Din trettonåring får naturligtvis acceptera att brorsan är två år äldre och att de inte kan ha samma tider. Svårt ja, men livet är inte rättvist.

• Angels

Hos oss vill vi att sambons 15-åring ska lägga sig senast 22 om hon ska upp tidigt, på helgerna får hon vara uppe hur sent hon vill (hon bor inte hos oss längre, men när hon är här gäller de tiderna). Hos mamman ska hon vara i säng senast 20 och släcka 20.30 på vardagarna och på helgerna till 22. Det tycker jag är på tok för tidigt och kan inte förstå det.

Jag tycker absolut att en 15-åring ska ha regler för läggtid vardagar, kanske inte vid 20 som sambons dotter, men 22-23 tycker jag absolut att de ska ligga och sova. På helgerna tycker jag att en 15-åring själv kan bestämma läggtid, dock ska de vara hemma en viss tid och inte vara ute och drälla hela nätterna.

• Epica
    Angels skrev 2011-02-21 15:23:32 följande:
    Hos oss vill vi att sambons 15-åring ska lägga sig senast 22 om hon ska upp tidigt, på helgerna får hon vara uppe hur sent hon vill (hon bor inte hos oss längre, men när hon är här gäller de tiderna). Hos mamman ska hon vara i säng senast 20 och släcka 20.30 på vardagarna och på helgerna till 22. Det tycker jag är på tok för tidigt och kan inte förstå det.

Jag tycker absolut att en 15-åring ska ha regler för läggtid vardagar, kanske inte vid 20 som sambons dotter, men 22-23 tycker jag absolut att de ska ligga och sova. På helgerna tycker jag att en 15-åring själv kan bestämma läggtid, dock ska de vara hemma en viss tid och inte vara ute och drälla hela nätterna.
    20 var lite väl tidigt, det tycker jag också. Då ska vår femåring sova. Skulle absolut inte kunna försvara att femtonåringen la sig då också. Det skulle bli lite snett.
  • bananflugan82

Min mans dotter har precis fyllt 15, hon lägger sig vid 21 på vardagarna, på lov och helger sitter hon ibland uppe efter att vi har lagt oss, om hon vill se på någon film eller så, det bestämmer hon själv. Hon går upp tidigt på morgonen för skola och då behöver hon också sova. Det är inte sagt att hon somnar när hon lägger sig utan tittar på film eller läser eller så. Det är också för att vi, min man och jag, vill ha lite egentid på kvällarna. Vi har även tvillingar på 1 år som tar väldigt mycket tid och det är skönt att bara vara själva som vunxna på kvällen. Min man ska också upp till jobbet tidigt och vi vill inte ha en massa springande efter att vi har gått och lagt oss på vardagarna. Jag tycker  det är ganska självklart att en 15-åring också kan behöva läggtider!

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
Svar på tråden ska en 15 åring få va uppe så länge han vill