• Minna1982

Barn 1 sjuk jämt, hur blir det för 2:an?

Min dotter var sjuk var femte dag under sitt första år på förskola. Förkylningar med feber och astma, halsfluss X tusen, öroninflammationer, magsjuka... you name it. Men främst astma relaterat till förkylning och feber av minsta bacill. Vi vabbade varje vecka, under sommarmånaderna mindre förstås, men det var en helt galen tid där vi satt uppe på nätterna ett par dagar varje vecka med en hostande minsting.

Någon som varit i samma sits (dvs barn som varit sjukt ofta, av infektioner), och hur blev det isf med andra barnet?

Är i planerarstadiet för ett andra barn. Jag menar att det inte behöver bli likadant med andra barnet, maken tror tvärtom.

Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Barn 1 sjuk jämt, hur blir det för 2:an?
  • Lunamamma

Mitt första barn föddes på senhösten och fick RS som 8-veckors bebis och var ofta förkyld sitt första levnadsår. Under första året på förskolan fick vi vabba mycket ofta. Det var tex tre omgångar magsjuka första terminen samt en öroninflammation, en ögoninfektion och flera omgångar med hög feber.
    Andra barnet föddes på våren och jag trodde att storasyster skulle dra hem en massa infektioner från förskolan, så att den lilla jämt skulle vara dålig. Hon har mot all förmodan bara varit lite lätt snuvig ett par gånger. Kanske beror det på att hon föddes på våren? Den stora är nästan aldrig sjuk mer heller. Snart är det dags för den lillas dagisdebut. Jag hoppas det blir mindre sjukdommar för henne!

• Jeeoln

Jag har en son på 2år och väntar ett andra barn till sommaren. Vår son började på dagis i höstas och för att förebygga att han inte hela tiden skulle drabbas av infektioner har jag gett honom "snälla" bakterier för halsen. Han har endast varit hemma från dagis en gång under hösten pga feber och förkylningssymtom. Jag tror stenhårt på att det är bakterierna som har gjort att han hållit sig så pass frisk. Hans dagisfröknar har frågat mig vad det är jag ger honom då det är så stor skillnad på antalet sjukdagar på honom och de övriga på hans avdelning. Jag har en väninna som oxå inskolade sin dotter i höstas och dottern har var sjuk varannan vecka tills jag rekommenderade henne att testa Probactiv och efter det har inte hon heller varit speciellt sjuk.

• Enna

Astma är ju hög äftlighet om syskon har det. Så det beror väl lite på.

Mitt första barn var väldigt sjuk. Mitt andra barn lika sjuk. Mitt tredje barn är också sjukt men något lindrigare än syskonen hittills (han är 2 år).

Barnen har astma, allergier mot pälsdjur, födoämnen, kroniskt förstoppade, extremt infektionskänsliga, svåra eksem,  njurskada, residualurin och behandlats med antibiotika dagligen i 5 års tid, öronbarn med rör  i öronen, näsproblem som opererats men ännu inte är bra och säkert något mer.

Med facit i hand hade det absolut räckt med ett barn för oss
    All vår tid går åt till barnen och vi har helt prioriterat bort oss själva, orkar knappt vardagen ibland men man måste kämpa på. Man har ju en ständig förhoppning om att de ska bli friskare när de blir ltie äldre.

• iza

de där Probactiv vart köper man dem kan en 1,5 åring äta dem?

• jeeoln

Har gett min dotter (10mån) Probactiv sedan hon föddes. Probiotika (nyttiga bakterier) är endast problematiskt om man har någon immunsjukdom annars inte. 

Svar på tråden Barn 1 sjuk jämt, hur blir det för 2:an?