• sommarbarnen

Trådlöst internet till gammal dator???

En stationär dator från 2004, jag skulle behöva trådlöst internet till den och slippa sladden på golvet..

Men VAD heter det man ska köpa för att det ska funka? Hoppas nån vet

• Svar på tråden Trådlöst internet till gammal dator???
  • Vissla

öööhhh internettilldatornusbn kallar jag den för iaf.
    det borde dom väl veta där du ska köpa den?

• pappakl

Ett trådlöst nätverkskort är precis vad du behöver till datorn. Går att hitta sådana kort för 200kr+.

• sommarbarnen
    pappakl skrev 2011-01-10 08:01:59 följande:
    Ett trådlöst nätverkskort är precis vad du behöver till datorn. Går att hitta sådana kort för 200kr+.
    tack ska kolla efter det Vart sätter man den sen?
  • pappakl

Om du har en uppåt stående dator så brukar det vara nere till vänster på själva moderkortet.

• Vissla
    sommarbarnen skrev 2011-01-10 08:04:19 följande:
    tack ska kolla efter det Vart sätter man den sen?
    kan vara de jag tänkte på isf i valfritt usb uttag
  • sommarbarnen

oh vad glad jag  blir att ni hjälper mig!!! 1000 tack! kram på er

• sommarbarnen

300 mbps  var denna i stl, man ska inte ha mindre eller? Ska kolla elgiganten här i stan, antar att om amn köper en för  "liten" blir internet slött.

• pappakl
    sommarbarnen skrev 2011-01-10 08:32:23 följande:
    300 mbps  var denna i stl, man ska inte ha mindre eller? Ska kolla elgiganten här i stan, antar att om amn köper en för  "liten" blir internet slött.
    Antar att du inte en har ett bredband på över 100mb/s så du kan alltid försöka få tag i en billigare som går mellan 100mb/s - 200Mb/s.
    Finns inte många ställen i Sverige med över 100mb/s.

Du klarar dig gott och väl på en sådan om du inte hittar billigare.
  • Vissla
    sommarbarnen skrev 2011-01-10 08:32:23 följande:
    vi köpte billigaste usb mojängen på elgiganten, funkar kanon för oss iaf
  • SVejsan

Sedan behöver du ju en trådlös Router också (om du skall köra den i hemmet till din vanliga internet uppkoppling?)

Annars så pratar vi väl om Trådlöst Bredband med en egen datakommunikationskostnad? 

• sommarbarnen
    SVejsan skrev 2011-01-10 14:21:46 följande:
    Sedan behöver du ju en trådlös Router också (om du skall köra den i hemmet till din vanliga internet uppkoppling?)

Annars så pratar vi väl om Trådlöst Bredband med en egen datakommunikationskostnad? 
    Hej vi har en router (och 2 bärbara datorer) men stationära datorn står i ett annat rum och vi har dragit en sladd till den nu, så därför vill vi ha trådlöst, förändrar det nått att vi har en router eller är det fortfarande en USB-nätverkskort som gäller..
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    sommarbarnen skrev 2011-01-10 15:33:24 följande:
    Hej vi har en router (och 2 bärbara datorer) men stationära datorn står i ett annat rum och vi har dragit en sladd till den nu, så därför vill vi ha trådlöst, förändrar det nått att vi har en router eller är det fortfarande en USB-nätverkskort som gäller..
    Ja, USB är nog det bästa för dig. Det andra alternativet är ett trådlöst PCI-nätverksskort eller att sätta upp en extra router men som sagt så är nog USB att rekommendera för dig, det är bara att sätta in och köra (lite konfiguration till nätverket bara).
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • sommarbarnen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-01-10 15:48:02 följande:
    Ja, USB är nog det bästa för dig. Det andra alternativet är ett trådlöst PCI-nätverksskort eller att sätta upp en extra router men som sagt så är nog USB att rekommendera för dig, det är bara att sätta in och köra (lite konfiguration till nätverket bara).
    tack snälla..
  • sommarbarnen

Tanken slog mig, tänk om det redan sitter ett nätverkskort i datorn??? Så jag inte behöver ett USB? Hur kan man kolla det..?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    sommarbarnen skrev 2011-01-10 20:26:46 följande:
    Tanken slog mig, tänk om det redan sitter ett nätverkskort i datorn??? Så jag inte behöver ett USB? Hur kan man kolla det..?
    Det lättaste är nog att ta ett kort och lägga upp här, annars kan du kolla i datorn och se om du ser något som liknar det som fanns i min länk. Man kan också kolla i enhetshanteraren genom att högerklicka på "den här datorn" (windows då).

Men jag skulle bli mycket förvånad om det sitter ett trådlöst kort i den datorn du har.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
Svar på tråden Trådlöst internet till gammal dator???