• Pumpis

4-åring som vaknar såå tidigt, HJÄÄLP

Hej
    vår 4 åriga dotter har alltid varit en morgonpigg liten tös och periodvis så har hon vaknat normal tid ( mellan 6-7 ) medan andra perioder kan hon vakna runt 4.30 och tro att det är morgon( !). Vi brukar då skicka tillbax henne till sängen men hon somnar nästan aldrig om utan håller på där inne och pysslar med sina leksaker. Att låta henne somna om hos oss funkar inte, hon sover då inte utan håller på och pratar och prasslar med täcket.
    På kvällen lägger vi henne runt 8 tiden . Har provat att lägga henne 21 och 22 men det funkar inte heller.
    Är det några fler därute som har samma dilemma, hur kan man få henne att sova lite längre på morgnarna?? Är det möjligt? Efterlyser råd och tips

• Svar på tråden 4-åring som vaknar såå tidigt, HJÄÄLP
  • Pickeli

Vilken tid somnar hon om kvällarna? När du testade lägga henne 21-22, hur många dagar höll du på med det då? Sover hon på dagarna?

Google it!
  • Pumpis

Vi brukar lägga henne runt 8 sen håller hon på en stund därinne, byter kläder ibland så hon somnar i regel runt 8.30
    När vi lagt henne senare har vi inte testat det flera dagar på raken utan kanske högst 2 dagar efter varandra och det har inte hjälpt, snarare tvärtom. Igår lade vi henne runt 21 och imorse var hon uppe strax innan 5... hon sover ingenting om dagarna.

• Gladskit

Vi har också en morgonpigg filur och vi har testat ALLT!
    Lägga tidigare, lägga senare, ge lite extra kvällsmat, inte sova på dagen, sova på dagen och så vidare i det oändliga. Nu är han snart fem år (och sover inte middag längre heller) men vi har liksom vant oss, blivit morgonmänniskor genom tvång

Nu är han så stor så att man kan resonera lite, ibland ligger han mellan oss och bläddar i en bok. Då kan man vinna en halvtimme om man har tur. Ibland kan han även leka själv i sitt rum en stund. Men oftast är han pigg och glad och vill gå upp.

• Gladskit

För övrigt så skulle det aldrig gå att ha honom uppe till 21-22 eftersom han är helt slut efter en dag på förskolan. Vi börjar kvällsrutinen efter Bolibompa så oftast somnar han vid 19.30.

• Pumpis

URRKKK det är det jag fasar för .- att det inte finns något att göra åt saken utan bara acceptera.. Det som komplicerar det hela är att vi har en 6 veckors bebbe som vaknar på nätterna för att äta ( som förväntat).. zzzz säger jag bara!

• mammas sötis

Vi har också en morgonpigg son. Vi har insett att det bara är att gilla läget. Vi brukar sätta på tv:n och så får han sitta i soffan och mysa medans vi försöker sova en stund till.

• miss nöjd

Jag skulle i det läget försöka se till så vi föräldrar och syskon fick sova längre iaf. Om nu inte barnet i fråga är för trött under dagen och lider. Jag skulle nog fixa in en tv på barn rummet som barnet sätter på själv när det vaknar, och då ser en barnfilm.... 
    Jag är enormt morgontrött och överlevde bara inte när mina barn vaknade tidiagre än de behövde- så mina har sen de var 4 år fått vakna och gå och sätta på barnkanalen tills min klocka ringer. testat mkt annat men de somnar inte om. Så om jag ska kunna vara en vettig och trevlig människa så måste jag göra så här- vilket har funkat bra för oss :) 

• petsod

När vår dotter var ca 2-3 år tog jag råd från sova-hela-natten-kuren och det gick ut på att upprepa en valfri ramsa utanför dotterns dörr när hon vaknade tidigt för att markera att det inte var dags att gå upp än. Det är bevisat att den sk vargtimmen inträffar mellan 04-06 och att kroppen då vaknar till liv och förbereder sig inför dagen.

Vi sa "godnatt min skatt"- "godnatt min skatt" ett antal gånger och gick sedan tillbaks till vårt rum. Ropade hon igen så gick vi tillbaks och upprepade det hela. Det går ut på att förskjuta uppvaknadet utan att ge sig in i någon diskussion med barnet, bara markera att det inte är dags att gå upp än.

Detta funkade jättebra för oss och nu sover dottern till ca 06:30 istället för 05-05:30.

Läste i någon annan tråd om någon som satte en nattlampa på timer och om den inte lyste så var det inte dags att gå upp än, kan ju funka bättre på barn i er dotters ålder.

• vittra

Känner igen mig fruktansvärt mycket... bara det att vår dotter alltid har varit morgontrött, tills hon fick ett syskon!! Vet inte om det har med att hon just blev 3 år eller nåt att göra, men helt plötsligt (över en natt) är hon nu sjukt morgonpigg och vi har fått förflytta hennes läggningstid eftersom hon blir dödens övertrött annars. Hennes lillasyster vaknar givetvis och äter om nätterna och är dessutom ganska bökig då hon ibland inte somnar om efter amning utan ligger vaken och antingen skriker/gnäller eller bara bökar runt = jag är rätt trött om hon vaknar mellan 5-7 på morgonen...

Jag börjar ärligt talat bli tokig på detta eftersom lillasyster inte verkar bli lättare på nätterna och storasyster fortsätter vakna tidigt oavsett vad tusan vi gör, har pågått i 4-5 månader nu. Vi kan ju inte fortsätta lägga henne runt 20 eftersom då är hon ett monster på dagarna... ibland har hon däckat redan innan 17 och missat middag och allting bara för att hon är uppe så tidigt, och orkar inte med dagen. Hon somnar numera alltid i bilen om vi är ute och åker, ibland har jag låtit henne sova för att slippa utbrott men vill ju inte att hon sover på eftermiddagarna utan jag vill ju att hon ska börja sova på morgonen igen. Imorse väckte hon hela huset och därmed är även lillasyster övertrött idag och har mest bara gnällt och skrikit (har bara lyckats få henne att sova en halvtimme sen kvart över sex). Normalt sover lilla tills åtminstone 9-tiden...

Kommer bli ännu värre när jag börjar jobba eftersom jag då ofta jobbar till närmare midnatt och hur fan ska jag då orka vara uppe med en 3-åring kl halv sex på morgonen?? Vi har som alltid haft sen morgon eftersom det passat både mig och dottern, tills nu då tydligen...

Fattar inte vad man ska göra åt det, så snälla om någon har tips så är jag oerhört tacksam

Att "markera att det inte är dags att gå upp än" och förskjuta uppvaket fungerar öht inte här, hon rör sig givetvis fritt i huset och jag tänker inte låsa in henne i något rum.

• petsod
    vittra skrev 2011-01-11 10:51:49 följande:
    Känner igen mig fruktansvärt mycket... bara det att vår dotter alltid har varit morgontrött, tills hon fick ett syskon!! Vet inte om det har med att hon just blev 3 år eller nåt att göra, men helt plötsligt (över en natt) är hon nu sjukt morgonpigg och vi har fått förflytta hennes läggningstid eftersom hon blir dödens övertrött annars. Hennes lillasyster vaknar givetvis och äter om nätterna och är dessutom ganska bökig då hon ibland inte somnar om efter amning utan ligger vaken och antingen skriker/gnäller eller bara bökar runt = jag är rätt trött om hon vaknar mellan 5-7 på morgonen...

Jag börjar ärligt talat bli tokig på detta eftersom lillasyster inte verkar bli lättare på nätterna och storasyster fortsätter vakna tidigt oavsett vad tusan vi gör, har pågått i 4-5 månader nu. Vi kan ju inte fortsätta lägga henne runt 20 eftersom då är hon ett monster på dagarna... ibland har hon däckat redan innan 17 och missat middag och allting bara för att hon är uppe så tidigt, och orkar inte med dagen. Hon somnar numera alltid i bilen om vi är ute och åker, ibland har jag låtit henne sova för att slippa utbrott men vill ju inte att hon sover på eftermiddagarna utan jag vill ju att hon ska börja sova på morgonen igen. Imorse väckte hon hela huset och därmed är även lillasyster övertrött idag och har mest bara gnällt och skrikit (har bara lyckats få henne att sova en halvtimme sen kvart över sex). Normalt sover lilla tills åtminstone 9-tiden...

Kommer bli ännu värre när jag börjar jobba eftersom jag då ofta jobbar till närmare midnatt och hur fan ska jag då orka vara uppe med en 3-åring kl halv sex på morgonen?? Vi har som alltid haft sen morgon eftersom det passat både mig och dottern, tills nu då tydligen...

Fattar inte vad man ska göra åt det, så snälla om någon har tips så är jag oerhört tacksam

Att "markera att det inte är dags att gå upp än" och förskjuta uppvaket fungerar öht inte här, hon rör sig givetvis fritt i huset och jag tänker inte låsa in henne i något rum.
    Menade självklart inte att ni ska låsa in henne. Vi är bara bortskämda med att vår dotter aldrig gick upp ur sängen utan alltid låg kvar och ropade.
  • Mindras mamma

Vi har en dotter som blir 4 år nu i februari och en dotter som är 7 månader...Vår äldsta har hållit på att strula med sömnen sen hon föddes. Hon ammade flera gånger i timmen tills hon var 6 månader, och då asvlutade vi nattamningen. Sen började hon sova rätt ok några timmar i sträck tills hon var 8 mån. Från 8 månader till hon var 1,5 år så var vi uppe från kl.02.00 -05 VARJE morgon!! Vi höll på att bli tokiga...ingenting hjälpte...Hon vägrade somna om och vi gav upp alldeles för fort när hon tokgrät otroligt intensivt mitt i natten och gjorde det gång på gång i veckor. Vi började kliva upp när vi insåg att hon inte skulle somna om...Nu i efterhand så tror jag vi skulle ha gjort på annat sätt, typ nån somna själv metod...Sen efter hon var 1,5 år ungefär så kom en period då hon somnade kl.19.15 varje kväll och sov till kl.03.30-05.00 i sträck. Vi har nästan aldrig fått sova längre än till kl.5 eller 5.30. Minns en gång då hon sov till kl.9...då var vi in och lyssnade på henne och var livrädda att nåt var fel :).

Sen vi fick vårt andra barn som även hon härjade med 100 amningar per natt upp till nästan 6 månader har det faktiskt blivit lite bättre måste man säga...
    Vi hade några hemska månader då både bebben härjade hela nätterna och den större också härjade fler gånger per natt och sen skulle upp kl.4-5...

Vi har "löst" det på detta sätt...Och nu börjar jag med att säga att moralpredikningar kommer jag att strunta i...Alla gör det de tror är bäst för deras familj och för oss funkar detta:

Vi fick börja göra så här för nån månad sen...Vi köpte en massa fina, roliga klistermärken och satte upp ett stort färgglatt papper på kylskåpet. På pappret ritade jag ett slags träd med grenar...6 stycken stora grenar med 7 st mindre grenar ut från varje huvudgren så att säga...
    Vi började med att prata med henne om att mamma och pappa orkar inte vara vaken med dig på nätterna, vi måste sova så vi orkar leka med dig och bebisen på dagarna. Vi förklarade att man måste sova på natten och att man bara väcker mamma och pappa om det är nåt viktigt eller om man behöver hjälp med något... Hon kan nämligen väcka oss för att säga saker och fråga saker bara för att hon har svårt att somna om. Vi sa att för varje natt hon sover hela natten utan att väcka oss och sover ända tills mamma och pappa säger att det är morgon, då får hon ett vackert klistermärke att klistra på en av grenarna på pappret.
    Hon är överlycklig varje morgon när hon får ett nytt märke att klistra dit. Sen efter var 7:e natt så blir det någon slags aktivitet, ex. att åka på äventyrsbadet, Leos lekland eller att hyra en film och sen den tillsammans, eller att hon får en ny bok som vi läser på kvällen osv...
    Vi vet att det blir att göra saker ofta och att hon får saker som belöning...Men efter så många års dålig sömna så är det VÄRT att göra roliga saker (som man ändå gör med henne) och värt att köpa henne nån nyttig rolig grej att göra tillsammans. Hon uppskattar detta och är väldigt motiverad och styrs rätt bra av belöning :).

Det finns folk som reagerar på att man belönar barn för att sova bra osv...Men ärligt talat så orkar jag inte bry mig om vad de tycker...Efter att ha testat det mesta i några år så valde vi att testa detta efter att ha läst lite som Malin Alvén skrivit om belöning. Vi tycker det är kanon...Visst är det önskvärda att ungar ska sova hela natten, men alla gör uppenbarligen inte det. De som klagar på belöningar är de som aldrig har stött på såna här bekymmer själva utan har ungar som låter dem sova hur bra som helst.

Jag FÖRSTÅR ert problem och jag lider med er...Man måste få sömn för att orka.

Lycka till!

• Pumpis

Tack  för alla era svar, nu ser jag att det inte bara är vi som har en liten piggelinunge..

Mindras mamma skrev 2011-01-11 11:16:47 följande:

Vi har en dotter som blir 4 år nu i februari och en dotter som är 7 månader...Vår äldsta har hållit på att strula med sömnen sen hon föddes. Hon ammade flera gånger i timmen tills hon var 6 månader, och då asvlutade vi nattamningen. Sen började hon sova rätt ok några timmar i sträck tills hon var 8 mån. Från 8 månader till hon var 1,5 år så var vi uppe från kl.02.00 -05 VARJE morgon!! Vi höll på att bli tokiga...ingenting hjälpte...Hon vägrade somna om och vi gav upp alldeles för fort när hon tokgrät otroligt intensivt mitt i natten och gjorde det gång på gång i veckor. Vi började kliva upp när vi insåg att hon inte skulle somna om...Nu i efterhand så tror jag vi skulle ha gjort på annat sätt, typ nån somna själv metod...Sen efter hon var 1,5 år ungefär så kom en period då hon somnade kl.19.15 varje kväll och sov till kl.03.30-05.00 i sträck. Vi har nästan aldrig fått sova längre än till kl.5 eller 5.30. Minns en gång då hon sov till kl.9...då var vi in och lyssnade på henne och var livrädda att nåt var fel :).

Sen vi fick vårt andra barn som även hon härjade med 100 amningar per natt upp till nästan 6 månader har det faktiskt blivit lite bättre måste man säga...
    Vi hade några hemska månader då både bebben härjade hela nätterna och den större också härjade fler gånger per natt och sen skulle upp kl.4-5...

Vi har "löst" det på detta sätt...Och nu börjar jag med att säga att moralpredikningar kommer jag att strunta i...Alla gör det de tror är bäst för deras familj och för oss funkar detta:

Vi fick börja göra så här för nån månad sen...Vi köpte en massa fina, roliga klistermärken och satte upp ett stort färgglatt papper på kylskåpet. På pappret ritade jag ett slags träd med grenar...6 stycken stora grenar med 7 st mindre grenar ut från varje huvudgren så att säga...
    Vi började med att prata med henne om att mamma och pappa orkar inte vara vaken med dig på nätterna, vi måste sova så vi orkar leka med dig och bebisen på dagarna. Vi förklarade att man måste sova på natten och att man bara väcker mamma och pappa om det är nåt viktigt eller om man behöver hjälp med något... Hon kan nämligen väcka oss för att säga saker och fråga saker bara för att hon har svårt att somna om. Vi sa att för varje natt hon sover hela natten utan att väcka oss och sover ända tills mamma och pappa säger att det är morgon, då får hon ett vackert klistermärke att klistra på en av grenarna på pappret.
    Hon är överlycklig varje morgon när hon får ett nytt märke att klistra dit. Sen efter var 7:e natt så blir det någon slags aktivitet, ex. att åka på äventyrsbadet, Leos lekland eller att hyra en film och sen den tillsammans, eller att hon får en ny bok som vi läser på kvällen osv...
    Vi vet att det blir att göra saker ofta och att hon får saker som belöning...Men efter så många års dålig sömna så är det VÄRT att göra roliga saker (som man ändå gör med henne) och värt att köpa henne nån nyttig rolig grej att göra tillsammans. Hon uppskattar detta och är väldigt motiverad och styrs rätt bra av belöning :).

Det finns folk som reagerar på att man belönar barn för att sova bra osv...Men ärligt talat så orkar jag inte bry mig om vad de tycker...Efter att ha testat det mesta i några år så valde vi att testa detta efter att ha läst lite som Malin Alvén skrivit om belöning. Vi tycker det är kanon...Visst är det önskvärda att ungar ska sova hela natten, men alla gör uppenbarligen inte det. De som klagar på belöningar är de som aldrig har stött på såna här bekymmer själva utan har ungar som låter dem sova hur bra som helst.

Jag FÖRSTÅR ert problem och jag lider med er...Man måste få sömn för att orka.

Lycka till!

jag tycker om eran metod, belöning brukar fungera rätt bra på vår dotter oxå! 
    men en fråga: sover hon längre nu eller går hon upp lika tidigt och stannar i sitt rum??

vi har provat att bli arga och skälla lite men då säger hon -förlåååt aldrig mer, jag looovar!!
    men det är en 4åring så det löftet håller ju såklart inte

petsod skrev 2011-01-11 10:56:43 följande:
    Menade självklart inte att ni ska låsa in henne. Vi är bara bortskämda med att vår dotter aldrig gick upp ur sängen utan alltid låg kvar och ropade.
    vår dotter ligger inte kvar i sängem tyvärr... hon är nästan besatt av att se till att ALLA (inklusive bebban) ska vakna oxå . UNGEN!!!!

Det här med sömnen är extremt viktigt för att man ska fungera normalt, jag är inte ute efter 9 timmars sömn men lite mer än idag.. att inte få sova är tortyr för mig .jag blir frustrerad när jag hör mina vänninor berätta hur deras barn sover från 20 till 8. det har jag aldrrrig upplevt...

ska nog prova belöningssystemet!
  • Mindras mamma

Jag glömde ju att förklara det viktigaste...att hon nu kan sova till kl.6-7.30 :). Det hände som nåt när hon började inse att hon ju kunde somna om...När hon vaknar så påminner vi om att det fortfarande är natt och att hon ska somna igen. Om hon då visar tendens till att börja strula så påminner vi om att konsekvensen blir att klistermärket uteblir och att "belöningen" dröjer ännu längre om hon strular. Det fungerar verkligen och har gjort det i några månader nu. Ibland faller hon tillbaka om hon är krasslig och så men vad gör väl det om nästan alla nätter fungerar? Förresten så gjorde hon oxå så där när bebben var nyfödd och nån månad, hon ville på livet väcka hela huset då...Nu accepterar hon att man inte får väcka henne och allt fungerar bättre.

Hoppas ni löser det!

• Pumpis

wow vilken skillnad för er!! Bra jobbat!!
    vi ska prova nåt liknande, får se hur det går.. det här tar ju kål på en...

Svar på tråden 4-åring som vaknar såå tidigt, HJÄÄLP