Tack för alla era svar, nu ser jag att det inte bara är vi som har en liten piggelinunge..
Mindras mamma skrev 2011-01-11 11:16:47 följande:
Vi har en dotter som blir 4 år nu i februari och en dotter som är 7 månader...Vår äldsta har hållit på att strula med sömnen sen hon föddes. Hon ammade flera gånger i timmen tills hon var 6 månader, och då asvlutade vi nattamningen. Sen började hon sova rätt ok några timmar i sträck tills hon var 8 mån. Från 8 månader till hon var 1,5 år så var vi uppe från kl.02.00 -05 VARJE morgon!! Vi höll på att bli tokiga...ingenting hjälpte...Hon vägrade somna om och vi gav upp alldeles för fort när hon tokgrät otroligt intensivt mitt i natten och gjorde det gång på gång i veckor. Vi började kliva upp när vi insåg att hon inte skulle somna om...Nu i efterhand så tror jag vi skulle ha gjort på annat sätt, typ nån somna själv metod...Sen efter hon var 1,5 år ungefär så kom en period då hon somnade kl.19.15 varje kväll och sov till kl.03.30-05.00 i sträck. Vi har nästan aldrig fått sova längre än till kl.5 eller 5.30. Minns en gång då hon sov till kl.9...då var vi in och lyssnade på henne och var livrädda att nåt var fel :).
Sen vi fick vårt andra barn som även hon härjade med 100 amningar per natt upp till nästan 6 månader har det faktiskt blivit lite bättre måste man säga...
Vi hade några hemska månader då både bebben härjade hela nätterna och den större också härjade fler gånger per natt och sen skulle upp kl.4-5...
Vi har "löst" det på detta sätt...Och nu börjar jag med att säga att moralpredikningar kommer jag att strunta i...Alla gör det de tror är bäst för deras familj och för oss funkar detta:
Vi fick börja göra så här för nån månad sen...Vi köpte en massa fina, roliga klistermärken och satte upp ett stort färgglatt papper på kylskåpet. På pappret ritade jag ett slags träd med grenar...6 stycken stora grenar med 7 st mindre grenar ut från varje huvudgren så att säga...
Vi började med att prata med henne om att mamma och pappa orkar inte vara vaken med dig på nätterna, vi måste sova så vi orkar leka med dig och bebisen på dagarna. Vi förklarade att man måste sova på natten och att man bara väcker mamma och pappa om det är nåt viktigt eller om man behöver hjälp med något... Hon kan nämligen väcka oss för att säga saker och fråga saker bara för att hon har svårt att somna om. Vi sa att för varje natt hon sover hela natten utan att väcka oss och sover ända tills mamma och pappa säger att det är morgon, då får hon ett vackert klistermärke att klistra på en av grenarna på pappret.
Hon är överlycklig varje morgon när hon får ett nytt märke att klistra dit. Sen efter var 7:e natt så blir det någon slags aktivitet, ex. att åka på äventyrsbadet, Leos lekland eller att hyra en film och sen den tillsammans, eller att hon får en ny bok som vi läser på kvällen osv...
Vi vet att det blir att göra saker ofta och att hon får saker som belöning...Men efter så många års dålig sömna så är det VÄRT att göra roliga saker (som man ändå gör med henne) och värt att köpa henne nån nyttig rolig grej att göra tillsammans. Hon uppskattar detta och är väldigt motiverad och styrs rätt bra av belöning :).
Det finns folk som reagerar på att man belönar barn för att sova bra osv...Men ärligt talat så orkar jag inte bry mig om vad de tycker...Efter att ha testat det mesta i några år så valde vi att testa detta efter att ha läst lite som Malin Alvén skrivit om belöning. Vi tycker det är kanon...Visst är det önskvärda att ungar ska sova hela natten, men alla gör uppenbarligen inte det. De som klagar på belöningar är de som aldrig har stött på såna här bekymmer själva utan har ungar som låter dem sova hur bra som helst.
Jag FÖRSTÅR ert problem och jag lider med er...Man måste få sömn för att orka.
Lycka till!
jag tycker om eran metod, belöning brukar fungera rätt bra på vår dotter oxå!
men en fråga: sover hon längre nu eller går hon upp lika tidigt och stannar i sitt rum??
vi har provat att bli arga och skälla lite men då säger hon -förlåååt aldrig mer, jag looovar!!
men det är en 4åring så det löftet håller ju såklart inte
petsod skrev 2011-01-11 10:56:43 följande:
Menade självklart inte att ni ska låsa in henne. Vi är bara bortskämda med att vår dotter aldrig gick upp ur sängen utan alltid låg kvar och ropade.
vår dotter ligger inte kvar i sängem tyvärr... hon är nästan besatt av att se till att ALLA (inklusive bebban) ska vakna oxå . UNGEN!!!!
Det här med sömnen är extremt viktigt för att man ska fungera normalt, jag är inte ute efter 9 timmars sömn men lite mer än idag.. att inte få sova är tortyr för mig .jag blir frustrerad när jag hör mina vänninor berätta hur deras barn sover från 20 till 8. det har jag aldrrrig upplevt...
ska nog prova belöningssystemet!