Amlin skrev 2011-01-10 10:30:11 följande:
Du låter som mig. Jag började tidigt få både ihållande yrsel och yrselattacker samt hjärtklappning som var så illa att jag var tvungen att kasta mig på golvet för att inte rasa samman. Jag har uppsökt BM vid extrabesök, jag har träffat MVC läkare, tvingats åka till akuten samt blivit upprullad till förlossningen av min sjukgymnast efter en svimmningsepisod i vattengympa bassängen. Nu är jag i v 28 och är fortfarande yr, men det är lugnare nu.
För mig har man uteslutit hjärtinfarkt, jag har tämligen normala järnvärden och blodtrycket har vid mätningar förvisso varit lågt men inte värst lågt. Jag har låga blodsockernivåer och de kanske bidrar men man vet inte. Man konstaterar med andra ord att detta är normalt vid graviditet (tvillingar för mig) och troligen beror på blodtrycksfall, ingen har riktigt brytt sig i att ta reda på varför. Dock anges det som en av många anledningar till varför jag idag är sjukskriven.
Jag kan bara ge några råd. För det första, ring din BM och be henne kolla de enkla test som går att ta, blodsocker, järn, blodtryck. Det är ju smidigt om en sak som järntabletter fungerar! Försökt se själv om du får attackerna i några speciella sammanhang. Är det länge sedan du ätit? Kan du behöva äta oftare och mindre mål åt gången, har du mått illa och kräkits innan? Prova att ha med någon frukt, russin eller fruktsocker vart du än går så att du kan höja blodsockret om det kan vara boven.
Sätt dig eller lägg dig ner (om det går) när attackerna kommer och fortsätt att resa dig långsamt. Du kan också prova att vicka fötterna upp och ner innan och när du precis rest dig detta så att vadmusklerna jobbar, det bidrar ill att pumpa upp blodet bättre i huvudet om det beror på blodtrycksfall.
Om du inte får bukt med det så be barnmorskan boka ett läkarbesök åt sig så man får utesluta farliga saker. Men det är mest troligt inget farligt utan ett tämligen normalt, om än otroligt begränsande, tillstånd under graviditet.
Hej! Tack för det otroligt långa nödvändiga svaret. Är själv född med blåsljud på hjärtat men för tillfället har det försvunnit.. men det brukar komma tillbaka.. Äter redan sen i vecka 7 Niferex " järntabletterna " likaså med folsyra... Men har idag pratat med min BM å fick en tid till onsdag för att kolla mina värden som kan ha förändrats å vad dom tyckte att det lät som så va det blodtrycksfall vilket är väldigt vanligt tidigt i graviditeten å kan fortsätta om man har otur.
Det ja dock inte får i mig är vanligt kran vatten utan att det kommer upp lika fort, däremot går det mkt bättre med te.x. ramlösa... Maten äter jag så fort ja är hungrig vilket kan bli var å varannan timme.. men väldigt svårt för att äta varm mat med pga lukterna som sprids när man lagar. Sen när det kommer till tabletterna " mitt val kvinna " så är det ett ämne i dom som ja inte tål så därför har jag ersatt det med massa frukter... som te.x. passions frukt, äpple, banan osv osv...
tack iaf för svaret.