• Anonym (för låg dos?)

Någon som äter Citalopram 10mg?

För 1,5 månad sedan började jag äta Citalopram. Jag började med 1 tablett på morgonen och efter 21 dagar ökade jag till 2 tabletter som jag nu äter. Men jag tycker inte att det hjälper mig.

Ni som tar det här hur mycket tar ni då?

• Svar på tråden Någon som äter Citalopram 10mg?
  • Anonym (har gjort)

Jag har ätit allt från 10mg till 40mg citalopram. Men om du tar 2 tabletter nu så måste det ju vara 20mg sammanlagt??

Är det depression du har problem med?
    Om du inte känner nån skillnad så kanske du behöver höja dosen eller byta medicin. När jag var svårt deprimerad så behövde jag ta 40mg ett tag för att verkligen känna nån skillnad och börja må bättre. Sen kunde jag rätt snart sänka till 30mg.

• Anonym (för låg dos?)

Ja sammanlagt blir det ju 20mg. 
    Ja jag fick det utskrivet för depression.

Har du själv ökat då när du har behövt det eller har du pratat med din läkare först?

• Amazina

Vad jag vet så tar det typ 3 månader innan full effekt sätter in...

• Anonym (för låg dos?)
    Amazina skrev 2011-01-10 10:51:47 följande:
    Vad jag vet så tar det typ 3 månader innan full effekt sätter in...
    Min läkare sa 2-3 veckor så skulle jag känna effekt.
  • Anonym

Det tar några veckor innan effekt ses...
    Jag åt 20mg och tycker att den dosen (som är en vanlig standarddos) hjälpte mig.

Tycker du ska prata med läkare och inte laborera själv med doseringen!

• Karolin86

Känner effekt gör man rätt snabbt men känner full effekt kan ta lång tid. Ge de tid, dom funka bra för mig men hade aldrig hjälpt fullt ut om jag inte haft samtals kontakt.

• cattiwik

Jag har ätit 20 mg och det funkade jätte bra för mig. Åt mot ångest. Vart nästan helst symptomfri

• Vårkänslor

Jag har ätit allt mellan 10 - 60 mg citalopram. Men jag fick det inte för deprition utan för borderline.. För mig har det funkar super bra när jag väl hittade rätt dos för mig, vilket tog kanske 2 år. När jag började så började jag ju med 10.. Efter ett tag så kände jag att jag ville öka. Så då ökade jag.. Så höll jag på så tills jag kom upp i högsta dos. Kände mig ganska avtrubbad på känslor så undrade om jag kanske skulle sänka dosen.. Gjorde så och ligger nu på 30 och det funkar super. Men som sagt det är svårt att hitta rätt balans, kan ta ett tag. Gäller att ha ork och försöka tänka att det faktiskt blir bättre snart =) Funkar inte citalopram för dig så är det bara att testa annat. Vanligast ger man ju citalopram till tjejer med svår pms. Lycka till!

Svar på tråden Någon som äter Citalopram 10mg?