Köttfärs med sista förbrukningsdag igår...
Är det bara att slänga?
Har varit sjuk så jag har inte ens tittat i kylskåpet sedan jag handlade.
Jäkla skit! *mutter muttter*
Är det bara att slänga?
Har varit sjuk så jag har inte ens tittat i kylskåpet sedan jag handlade.
Jäkla skit! *mutter muttter*
Lukta på den, luktar den ok så använd den på en gång.
titta och lukta på den. hur ser den ut? är den fortfarande rosa? är den grå så skulle jag slängt den. även om den inte smakar illa äm, så brukar den ha fått en liten bismak när den är gråaktig.
verkar den bra så ät den idag eller stek den och frys in den sen.
käka på.. ska inte vara några problem alls när de bara gäller en dag..
Lukta på den, har du haft den ute nån gång så hade jag inte rek det, men om den har legat i kylen hela tiden brukar det vara okej.
Mmm hemmalagade köttbullar.. :)
Köttfärs är inte att leka med... jag hade kastat den utan att passera min näsa....
jag är kräsen-hade kokat hundmat på den....ofta jg glömmer saker i kylen (har två kylskåp)
nu har jag ett fläsklägg som legat tre dagar, ska koka den till hundarna
Hade gärna luktat på den men jag har inget luktsinne för tillfället. Är rätt förkyld :(
Får väl slänga. Känns bara så jäkla dumt de är ju endå 2,5 kilo :(
men är den grå?
Är den rosa är det ingen fara, och om du är orolig ändå kan du steka den extra länge.
TS - är den vakumförpackad eller är den inplastad (mald i butik). Om den är vakumförpackad så hade jag luktat och kört på den - se bara till att hetta upp den ordentligt. Är den butiksmald så hade jag nog varit lite kräsnare. (Vakumförpackad brukar vara hållbar i en vecka eller så från att den är mald, butiksmald håller oftast bara någon dag)
Sen så heter det ju oftast "Bäst före" inte "död och kryper iväg efter" datum
Precis överst brukar ju köttfärs kunna bli lite grå även om den inte är gammal-beror på luft.
EN dag över datumet brukar inte vara någon fara så länge den förvarats kyld hela tiden.
Tillaga den riktigt ordentligt!
Tack för alla svar :)
Den är vacuum förpackad och ser rosa och fin ut så jag tänker steka upp den och sedan frysa in den. Får lov att gå på det visuella då jag knappt känner någon doft alls... Vad är det värsta som kan hända?
Ska jag anv några spec kryddor el är det bara att steka???
(sorry är helt värdelös på att laga mat och har nyss blivit singel men jag håller på att lära mig :) )
Salt & peppar-om inget annat ialla fall!
Kött&grill-krydda
Kryddpeppar
Paprika
Vitlök/lökkrydda
Sen finns det ju även Köttfärskrydda!!
Beror helt på vad du ska ha det till sen...
Köttfärs har sista-förbrukningsdag då det är kontaminerat kött direkt då det mals.
Luktar den inte eller inte har färgskillnad så är det fritt fram.
Oavsett vilket så påbörjas föruttnelsen av kött direkt när ett djur har blivit slaktat och sedan växer mikroorganismerna i olika takt beroende på kontamineringen.
Dock så är k-förpackad färs "mer tålig" då det dels är förpackat i en kontrollerad atmosfär och dels mald och hanterad i mer klinisk miljö.
Mikroorganismer dör först över 121 grader, men de behöver inte avdödas i den mån att köttet inte har börjat förruttna.
Köttfärs har inte "bäst före", det är "sista förbrukningsdag" som gäller.
Färg ska man inte gå efter, den kan bli lite grådassig pga luft redan någon dag efter packning! Det är inte farligt.
Jag hade inte ätit färsen dagen efter!