• phillie12

    Hur ont gör Äggplock?

    Hej alla! 

    Jo, nu är vi äntligen igång med vårt första IVF! (Eller rättare sagt, vi väntar på mensen så att vi kan köra igång med korta metoden.)

    Det jag är mest orolig och nervös inför är som så många andra äggplocket! Jag tycker man läser så mycket olika, vissa tycker inte att det är så farligt och andra tycker att det är riktigt obehagligt. Men de allra flesta verkar tycka att det känns som mensvärk EFTERÅT.

    Nu undrar jag: HUR känns det? Alltså under själva ingreppet? Om ni kan beskriva känslan när nålen penetrerar slidväggen? (Huva, det känns obehagligt att skriva det.)
    Jag gillar att förbereda mig mentalt och inbillar mig att det är lättare att hantera smärtan om man vet vad som väntar...

    Tack för hjälpen alla godingar!  

  • Svar på tråden Hur ont gör Äggplock?
  • Dimitra
    phillie12 skrev 2011-01-10 12:56:01 följande:
    Nu undrar jag: HUR känns det? Alltså under själva ingreppet? Om ni kan beskriva känslan när nålen penetrerar slidväggen? (Huva, det känns obehagligt att skriva det.)
    Jag ryckte till av nålspetsen, ungefär som om nån sticker dig på armen. Då avbröt de försöket och jag fick mer morfin. Därefter kände jag inte ett skvatt
    The Dimitra universe.
  • IVFmamma

    Jag tyckte det kändes ungefär som när man får en knäpp på näsan fast inne i magen, så det var inte så farligt , om jag nu ska skrämma upp dig så var det värre tyckte jag när de sög ut vätskan, det kändes ordentligt som en riktigt kraftig mensvärk men jag vill donera ägg så så hemskt kan det inte ha varit.

  • Fossa

    Jag har gjort tre äggplock och har inte känt något alls någon av gångerna.

  • phillie12

    Buhu! De två översta lät ju ganska obehagligt, jag ogillar "överraskningar" av typen "nu stack det till"! 
    Bejbi 08, det är ok, jag vill gärna veta hur HELA ingreppen känns (eller INTE känns ;) ), visste inte ens att det kändes något när de suger ur vätskan! 
     

  • Heavenly

    Hej! Gjorde också korta metoden o var super nervös för äggplock!! Ska jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg så jättemycket från själva äggplocket var så pass groggy, de är ganska frikostiga med morfinen Tungan ute
    Efteråt kändes det som rätt stark mensvärk man e öm och svullen ett par dagar men det går över. Vilket sjukhus går du på? Jag går på Huddinge sjukhus.
    Har gjort ett färskförsök utan resultat ett fet 2 månader senare blev gravid men fick ma i 18e veckan. Nu e jag igång igen och fick tillbaka ett litet embryo idag så nu e d bara att hålla tummar och tår.
    Lycka till!!!
    kram

  • IVFmamma
    phillie12 skrev 2011-01-10 14:46:08 följande:
    Buhu! De två översta lät ju ganska obehagligt, jag ogillar "överraskningar" av typen "nu stack det till"! 
    Bejbi 08, det är ok, jag vill gärna veta hur HELA ingreppen känns (eller INTE känns ;) ), visste inte ens att det kändes något när de suger ur vätskan! 
     
    Jag tyckte verkligen att själva utsuget kändes,så svårt att förklara. Nu tog mitt äggplock så lång tid pga. många äggblåsor (27st) så det kanske är en förklaring..
  • phillie12

    Tack för alla svar! :)

    Det var som vanligt spridda skurar i svaren! Får väl se hur det blir för mig då helt enkelt... :)
    Tycker det ska bli lite läskigt med morfin också, har aldrig fått det förut.  

  • phillie12
    Heavenly skrev 2011-01-10 15:22:10 följande:
    Hej! Gjorde också korta metoden o var super nervös för äggplock!! Ska jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg så jättemycket från själva äggplocket var så pass groggy, de är ganska frikostiga med morfinen Tungan ute
    Efteråt kändes det som rätt stark mensvärk man e öm och svullen ett par dagar men det går över. Vilket sjukhus går du på? Jag går på Huddinge sjukhus.
    Har gjort ett färskförsök utan resultat ett fet 2 månader senare blev gravid men fick ma i 18e veckan. Nu e jag igång igen och fick tillbaka ett litet embryo idag så nu e d bara att hålla tummar och tår.
    Lycka till!!!
    kram
    Just det, går på RMC Malmö! :)
  • Virvla

    Jag tror att det är väldigt olika, dels för olika personer men även för samma person kan det kännas helt olika två olika gånger. Jag tror också att det kan vara bra att vara mentalt förberedd, men inte uppskrämd... Jag var mest nervös innan för detta med morfin, då min familj inte tål det. Det blev så att jag valde att göra ingreppet utan morfin, hade istället akupunktur, vilket var bra för mig, kanske för att det distraherar lite från smärtan. De lokalbedövar först i slidan, så själva sticket genom slidväggen kände jag inte så mycket. Det som känts, som många varit inne på, är när de punkterar äggblåsan och suger ut vätskan. Känslan är som kraftig mensvärk, troligen för att kroppen svarar med att krampa emot. Det jag tyckte hjälpte mig, var att verkligen fokusera på andningen, som vid Yoga fast in genom näsan och ut genom munnen. Jag höll blicken på skärmen hela tiden för att se vad de gjorde och andades medvetet samtidigt som jag gång på gång påminde mig själv om att släppa efter och slappna av. Ingreppet går ganska fort så rätt vad det är så är det över (fler ägg=längre tid). Jag mådde ganska bra efteråt, blev nästan lite hög (antagligen av endorfiner...) Trött på kvällen och mensvärk några dagar efteråt. Väldigt skönt med värmedyna på magen, kan verkligen rekommenderas!
    Lycka till! Kram 

Svar på tråden Hur ont gör Äggplock?