• Jahajaj

I vilken ålder brukar bebisen säga "mamamama"?

Undrar när barn i regel brukar börja ropa/jollra/gråta efter "mamama"... alltså ibland slutar ordet inte efter ett enkelt mamma, utan kan bli mamamamama o,s.v...

Detta räknas som joller och inte som första ord, har jag rätt? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 13:20
    Vad tror ni om 3 månader? Någon som har haft erfarenhet av att det kommit redan då? Har även vanligt tal kommit tidigt då?

Detta är mitt första barn, så jag har själv ingen erfarenhet i ämnet,,,

• Svar på tråden I vilken ålder brukar bebisen säga "mamamama"?
  • Knabbo

Nova var väl ungefär 8-9 månade när hon började med sitt mamamamama :)
    först nu dom senaste veckorna har hon kunnat riktat ett mamma till mig :D

• Jahajaj
    Knabbo skrev 2011-01-10 13:08:56 följande:
    Nova var väl ungefär 8-9 månade när hon började med sitt mamamamama :)
    först nu dom senaste veckorna har hon kunnat riktat ett mamma till mig :D
    Vad härligt det ska vara när hon förstod innebörden helt och hållet och sa det till dig! :) Stackars pappan, har förstått att de flesta barn dröjer längre med att säga pappa...
  • Knabbo
    Jahajaj skrev 2011-01-10 13:10:15 följande:
    Vad härligt det ska vara när hon förstod innebörden helt och hållet och sa det till dig! :) Stackars pappan, har förstått att de flesta barn dröjer längre med att säga pappa...
    japp det var härligt!! hon brukar papapapa lite med, så det kommer väl snart det å :)
    man blir så glad o varm när det kommer :D
  • LNE

min tös är snart 8 månader och hon säger papappapa apappa .... 

• Jahajaj
    LNE skrev 2011-01-10 13:17:09 följande:
    min tös är snart 8 månader och hon säger papappapa apappa .... 
    Vad glad din gubbe ska vara =)
  • K3zz

vår son är 6 mån och det är både mamamama och papapapa här :) ibland lite babababa också

• LNE
    Jahajaj skrev 2011-01-10 13:18:53 följande:
    Vad glad din gubbe ska vara =)
    Han är överlycklig.. Jag surar lite eftersom jag har drillat henne att säga mamma sen födseln Skrattande Jag sa till min man att med nästa barn ska vi inte ens nämna pappa utan enbart mamma.

Skämt och sido hon får säga vad hon vill! Det är så roligt att höra henne prata! 
  • straw2008

mamma pappa titta, 11 månader

Mamma pappa 8 månader

Vid 3 månader kan nog inget barn prata, med handen på hjärtat, sorry ts!

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Jahajaj
    straw2008 skrev 2011-01-10 13:24:22 följande:
    mamma pappa titta, 11 månader

Mamma pappa 8 månader

Vid 3 månader kan nog inget barn prata, med handen på hjärtat, sorry ts!
    Men då är det ju riktiga ord :)

Jag tänkte på "mamama", det är inte riktigt samma som att tala menar jag...
  • Jahajaj
    K3zz skrev 2011-01-10 13:19:28 följande:
    vår son är 6 mån och det är både mamamama och papapapa här :) ibland lite babababa också
    Härligt! :)
  • Nygift2008

Vår dotter började med "mamamamama" vid 4 månaders ålder ungefär (hon är nu 6 månader). Det är alltså inte ett ord hon säger, utan detta kommer när hon gråter. Så det är inte så positivt, jag skulle gärna hört "papapapapa" istället.....

• Jahajaj
    Nygift2008 skrev 2011-01-10 13:54:39 följande:
    Vår dotter började med "mamamamama" vid 4 månaders ålder ungefär (hon är nu 6 månader). Det är alltså inte ett ord hon säger, utan detta kommer när hon gråter. Så det är inte så positivt, jag skulle gärna hört "papapapapa" istället.....
    Vad hjärtskärande det ska kännas när hon gråter och säger det...
  • SJBE

Min dotter sa mamma när honvar 6,5 månad. Då sa hon det och verkligen tittade på mig. Efter det säger hon det flera gånger om dagen, både när hon är ledsen och vill till mig och när hon är glad.
    Hon är 9 månader nu.

• Farfalla

Min dotter säger: mamma, pappa, äta, apa, vovve, titta, lampa, data, dessa orden förstår hon vad/vem det är.
    försöker säga vatten(atten), städa(täda), läsa, bada.... förstår även dessa ord.. men har lite svårt med uttalen där..

Hon var tidig att prata precis som sin storebror :)

Hmm nu kommer jag inte på något mer ord men hon är nu 11½månad.. 
    Sen kan hon "apa" efter många ord om man pratar med henne eller någon annan, ett litet eko ;)

Hon har tom lärt sig en mening... Pappa (s)täda.... när hon blickar ut efter diskbänken för någon dag sedan, samma sa hon idag då hennes far började dammsuga =) Bra att hon redan vet mannens plats i hushållet :P 

• MHK

Det é nog rätt olika, min son sa det ganska tidigt. Även nu så é han jätteduktig, han é snart 2 år och pratar för fullt, jag brukar jämföra honom med andra barn och ser en stor skillnad men grejen é att barn é olika, vissa kan vara tidiga med det ena och andra tidiga med andra grejer men allt kommer. 

• tittilitut

mitt barn är 9 månader och säger mamma och pappa med lite variationer. dock tittar han på vederbörande om man frågar "var är pappa" eller "var är mamma" samt katt, lampa, blomma och buss. Han reagerar också på ordet "titta" och sitt namn såklart.

• Annelie 76

Min andra son började jollra tidigt, innan tre månader tror jag. Många läten och långa haranger. Väldigt kul att lyssna på. Sen kom han i en utvecklingsfas och tystnade. Nu är han fem månader och är fortfarande ganska tyst...

Svar på tråden I vilken ålder brukar bebisen säga "mamamama"?