• Julstjärnan

Halsbränna, vilka mediciner är ok, snälla hjälp!!

Jag ligger vaken om nätterna nu. Jag tar novalucid mot halsbränna. Jag får itne tag i min läkare förrän på onsdag och jag mår skit här, med häslbrännan. Novaluciden hjälper inte riktigt och jag får ta den flera gånger. Vet någon någon mer effektiv medicin mot detta man kan ta under graviditeten. Jag tog zantac-ranitidin innan men vågar inte??

Snälla, vilken är okej att ta som är mer effektiv och långverkande??

Jätte tacksma för hjälp

• Svar på tråden Halsbränna, vilka mediciner är ok, snälla hjälp!!
  • Julutzi

Gaviscon kan du ta!

♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • bizzziie

Jag åt novalucol under hela grav och dom hjälpte alltid..

• LillaMammis

Rennie fungerade bäst för mig.

Jag och mina barn gör världen lycklig
  • Julstjärnan

Varken novalucid eller novalucol hjälper på mig. Losec kanske kan var något, förmodar att du vet att det går bra att ta dem. Jag är nog som du, inte mycket som biter på halsbrännan. Har dock zantac eller rani-q hemma, hade verkligen behövt dem, men får inget svar på om det är okej, ingen här som vet om det är okej, dessa är ju så effektiva.

• HelenaW

Jag åt rennie, men det beror på hur halsbrännan känns vilken som passar. Fråga på apoteket.

• annbe

Jag har problem sedan innan graviditeten och äter omeprazol.
    Jag fick av min BM att jag helst skulle undvika att äta dem om det gick men då mår jag jättedåligt. Hon sa att om jag behövde dem så kunde jag äta dem. Läser man på fass så står det: "begr. studier på gravida. Rådgör med läkare eller farmaceut före användande".......

Jag har efter att ha kämpat utan dem i ca 3-4 veckor och mått jättedåligt bestämt mig för att äta dem. Således äter jag dem för då mår jag bättre (kan äta etc.) och då har jag tänkt att det antagligen är bättre för barnet att jag äter dem och att barnet bor i en mamma som mår bra än om jag inte skulle äta dem och istället må dåligt.

Självklart är detta upp till var och en men jag tror inte att detta är något problem för mitt barn. (är i vecka 24 och åt omeprazol fram till v 6 för att sedan börja igen i ca v10 med tabletterna).

• Lillapålandet08

Har läst i Fass och man ska rådgöra med läkare innan man äter både RaniQ och Zantac. Själv kör jag gaviscon som är helt godkänt under graviditet.

Svar på tråden Halsbränna, vilka mediciner är ok, snälla hjälp!!