• ming

Hur sköta mockaskor?

Jag har just gått och köpt ett par stövlar i mocka, men jag vågar inte använda dem ännu ifall de blir blöta.
    Man msåte väl impregnera dem först va? Hur gör man det, och med vad?
    Och ska man borsta skorna, och kan man putsa med vanlig skoputs?

• Svar på tråden Hur sköta mockaskor?
  • symaskinen

Det finns imregneringsspray som man sprayar på med ett avstånd på ca 20 cm eller mer. Så gör man det några gånger. Det finns speciella mockaborstar med gummi på som man frächar upp skorna med.

• Smajla

Gå till affären du köpte stövlarna i så hjälper de dig med spray och borste, de brukar vara rätt bra att berätta hur man ska göra.

• Mallin

Ska man impregnera dem innan man använder dem första gången?

• sweetpea

Man ska absolut impregnera dem, helst flera gånger, innan man använder dem.

Skoputs kan man inte använda - men varför skulle man vilja det? Blanka mockaskor har väl ingen hört talas om?

• Mallin

Ok, så då sprejar man bara på skon med impregneringen och låter det torka eller?
    Är urdålig på sånt här !

• sweetpea

Ja, just så. Det brukar stå utförligt på sprayburken precis hur man ska göra.

• Nika75

Angående impregnering: Det är jättelätt. Ett tips bara är att vara noggrann och också spraya i "fogarna" där mockan/ skinnet är fäst i sulan. Jag impregnerar ALLA skor (tyg, skinn, mocka) och det ökar livslängden betydligt eftersom varken fukt eller smuts får fäste... Din sko har bra priser på impregnering och gummiborstar som man tar bort smutsen med.

Ytterligare ett tips är att köpa mockaspray med färg som man kan ta och spraya t ex svart mocka när den börjar se alltför "dassig" ut. I stället för skokräm med andra ord!

• Pindus

sån där uppfräschningsspray el vad man ska kalla det var ju hur bra som helst:) Dock tog sambon den svarta o trodde det var impreg o sprayade på sina röda skor, :)

Det brukar stå på en den skoaffärershemsidor tips om hur man ska sköta.. Jag brukar tokspraya....sen ska man väl spraya med jämna mellanrum med..

• ming

Finns det nån risk att det blir det fläckigt med impregneringsspray? Att man råkar spraya mer på vissa ställen eller så?
    Och kommer skorna att se likadana ut när man har sprayat dem? Kommer de att bli helt vattentäta?

• sweetpea

Skorna kan bli en aning mörkare av sprayen, men jag har aldrig upplevt att de blivit fläckiga.

Helt vattentäta blir de inte, men mycker mer vattentåliga, och enklare att hålla rena.

Svar på tråden Hur sköta mockaskor?