• Kaxelsson

Hjälp ang Försäkringskassan !!!??? Någon som vet hur dom räknar sjukpenningen ??

Är det någon som vet hur man räknar ut sjukpenning respektive havandeskapspenning ??

Dvs, räknar dom 30 dagar i sträck eller har dom någon "brytdag" ex 20-20 varje månad ??

Tacksamt för svar :D

☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • Svar på tråden Hjälp ang Försäkringskassan !!!??? Någon som vet hur dom räknar sjukpenningen ??
  • SBM

Fk har sin period från den 21-21 varje månad så denna månadens utbetalning är från 21 december till 20 januari.

Ta annars din årsinkomst*12 och sedan *0.8 och därefter *0.97 och dela summan med 365 så får du ut vad du får i pengar/dag innan skatt. Sjukpenning och havandeskapspenning är samma summa.

• SBM

Jag är trött idag märker jag Ta din MÅNADSinkomst * 12 och inte årsinkomst.

• Kaxelsson

Haha, tack för svaren :))

Ska försöka räkna ut vad min ersättning blir då. Har varit 50% sjukskriven innan jag gick på 100% sjukskrivning och sen direkt på Hp. Mycket siffror att hålla reda på och räkna på... pöööh  :)

• Kaxelsson

RÄKNAR DOM ALLA DAGAR I MELLAN; EX HELGDAGAR OCKSÅ ????

• SBM

Ja, dom räknar alla dagar, även helger.

Har du jobbat innan du blev sjukskriven på 50%? På fk´s hemsida kan du läsa om hur många dagar man ska ha jobbat för att tillgodoräkna dig din lön helt. (är lite osäker på antalet, men tror att det är 240 eller något liknande) Om jag inte minns helt fel så "fryser" dom din inkomst 6 månader innan bf för att ev sjukskrivning, om man går ner i tid eller annat ska påverka ens sgi.

Jag blev sjukskriven på 50% i v 14 och sedan på 100% i v 21 och gick därefter på HP men eftersom jag jobbat innan jag blev sjukskriven blev min SGI baserad på det jag jobbat. (har jobbat i flera år på samma ställe med fast månadslön)

Svar på tråden Hjälp ang Försäkringskassan !!!??? Någon som vet hur dom räknar sjukpenningen ??