• Anonym (Trött och ledsen)

Skilsmässa eller ej?

Jag och min man har varit tillsammans i nästan 20 år och har två barn i förskoleåldern. Förhållandet har gått mycket upp och ner, och varit ihållande rätt dåligt de sista 5-6 åren.

I dagsläget kan vårt förhållande i bästa fall liknas vid en kompisrelation eller syskonrelation, ofta är det dålig stämning vilket påverkar familjelivet. Vi har i princip inget samliv längre, har haft sex en gång under de senaste 4 åren. Sällan kramar eller annan närhet, ofta pratar vi knappt med varandra. Det kanske är OK om det är något båda väljer i samförstånd, men det är absolut inget som jag önskar. Jag vill ha en kärleksrelation med allt som ingår i det. 

Min man är ofta trött och irriterad, vilket leder till konflikter framförallt med barnen. Detta har lett till att relationen med barnen blir försämrad, och att barnen i princip alltid protesterar då de ska göra något tillsammans med sin pappa. Han ryter åt barnen och kräver mer av dom än vad som är rimligt med tanke på deras ålder. Då jag upplever att han är rejält orättvis och tar i för mycket mot barnen har jag svårt att visa upp en "enad front" tillsammans med honom, vilket ger ännu mer problem. När min man är hemma sitter han nästan alltid vid datorn. Han spenderar en stor del av sin lediga tid på träning, och är ofta borta på kvällarna. Mycket sällan prioriterar han att göra något tillsammans med barnen eller mig istället. 

Jag har försökt ta upp våra problem massor av gånger med min man, och vi har också varit på familjerådgivning vid ett par tillfällen på mitt initiativ. Vi fick rådet att vi skulle lära oss att kommunicera bättre, men det är svårt att kommunicera med en man som inte pratar särskilt mycket utan bara säger att allt är bra. Jag tycker inte att det har blivit någon större förändring, och för mig känns det som att det gått lite för långt, jag vet inte om det finns en relation att rädda längre. 

Min man vill absolut fortsätta tillsammans, medan jag alltmer lutar mot skilsmässa. Samtidigt känner jag ett stort ansvar över mina barns uppväxt. Jag vill att dom ska ha det bra och jag är orolig över hur en skilsmässa påverkar barnen. Dessutom har min man regelbundet så mycket konflikter med barnen att jag är orolig för hur det ska fungera vid eventuellt växelvis boende. 

När vet man att det är dags att avsluta relationen? Hur länge ska man fortsätta leva i ett förhållande som inte är bra? Ger familjerådgivningen vanligtvis råd när det gäller att fortsätta eller ej? Skulle vara mycket tacksam för åsikter om det här.

• Svar på tråden Skilsmässa eller ej?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Familjerådgivningen brukar väldigt sällan ge råd om hur man skall leva utan man låter var och en bestämma. Du beskriver en väldigt dålig relation mellan dig och din man. Ni har försökt med familjerådgivning men kommunikationsövningar hjälper inte i ert fall utan i så fall en djupare terapi. Frågan är om det finns något hopp/motivation kvar från din sida. Ni har kommit oerhört långt ifrån varandra, både när det gäller sex, samtal och gemensamma aktiviteter. Om ni skall bryta detta krävs krafttag från bådas håll. Jag tror inte du skall hålla ihop er relation för barnens skull. Det kan bli mycket lugnare för dem om ni skulle gå skilda vägar. Du är ju inte alls nöjd med er relation och det är lätt att förstå. Ta dina egna behov på allvar. Tänk också på att sådana här problem inte går över av sig självt. Ni måste jobba på det annars blir det inte någon förändring. Problemet kan vara att du kommer att må sämre och sämre om det inte blir någon ändring. När man tappat lust och glädje tillsammans innebär det allvarliga varningssignaler.
    Hälsningar
    Gerd 

Svar på tråden Skilsmässa eller ej?