• Anonym

7 månader och hård i magen

Hej

jag har en liten tös på 7 månader som precis börjat förstå det här med mat. Hon får gröt eller pure när vi äter ( ca en halv dl och lite fruktpure efter , hon är ingen storätare utan vill inte ha mer.) Hon smakar gärna på bröd och majskrokar. Annars ammas hon.
    Nu är hon så hård i magen att för en stund sedan när hon varit väldigt ledsen en stund fick ut en klick med mycket hårt bajs och även blödde lite runt analöppningen. Jag har smort lite  med olja men vad gör jag nu.
    Ska ge henne aprikos, katrinplommon och päronpure för att göra det mjukare men hur hjälper jag henne med det som finns i magen redan?
    Hon har alltid bajsat sällan max 1 gång i veckan men aldrig så hårt.
    detta är mitt 3 barn och ingen av de andra var sådana här.

• Svar på tråden 7 månader och hård i magen
  • BVC Sköterskan

Hej!

Börja med att ge katrinplommon och päronpuré, på tesked flera gånger om dagen. Avvakta med gröten tills hon bajsat, då kan du introducera det igen. Fortsätt med katrinplommon, päronpuré och även att smörja runt ändtarmsöppningen (för att motverka sprickor).

Om hon gillar magmassage är det bra för tarmperistaltiken (rörelserna), vilket kan få fart på det som finns i tarmarna. Kommer det inget inom dågot dygn eller hon upplevs besvärad, då tycker jag att du kontaktar BVC-sköterskan. Troligen kan hon då behöva bulkmedel, som mjukar upp avföringen, eller möjligen ett klyx.

En viss form av förstoppning kan man räkna med när man bröjar introducera fast föda, men det är viktigt att uppmärksamma att magen trots allt hittar balans. I annat fall skall man uteslut bakomliggande orsak, t e x allergi.

MVH Christine

Svar på tråden 7 månader och hård i magen