• ub80

Tips på barnvakt med RUT-avdrag

Vi är ett par som fick vårt första barn i maj 2010. Vi har ingen släkt i stan och främst jag känner att jag skulle vilja att vi skaffade någon extrafarmor/ barnvakt som kanske kunde ta hand om honom nån timme/månad. Dels för att vi ska få tid tillsammans utan honom men även för att han ska träffa och känna sig trygg med andra vuxna.

Jag undrar därför om det finns någon som kan rekommendera något barnvakt- eller pensionärsuthyrningsföretag, exempelvis "barnvaktenuppsala.se"?
    Är det någon som provat liknande? Vad tyckte ni i så fall?

Tacksam även om det finns de i andra delar av landet som kan dela med sig av sina erfarenheter!

• Svar på tråden Tips på barnvakt med RUT-avdrag
  • viseversa

Kan ni inte ha någon trevlig ung student? Jag var barnflicka åt en del ungar som yngre och inte var jag speciellt dyr heller. Och väldigt omtyckt av föräldrar och barn. samt att jag själv trivdes med jobbet och att få en extrainkomst = )

• Rufsas
    viseversa skrev 2011-01-10 17:03:37 följande:
    Kan ni inte ha någon trevlig ung student? Jag var barnflicka åt en del ungar som yngre och inte var jag speciellt dyr heller. Och väldigt omtyckt av föräldrar och barn. samt att jag själv trivdes med jobbet och att få en extrainkomst = )
    Ja, men då antar jag att det var svart?
  • Idun
    Rufsas skrev 2011-01-10 21:25:00 följande:
    Ja, men då antar jag att det var svart?
    Knappast något RUT-avdrag men man får anlita en privatperson och betala upp till 1000 kr/år innan man behöver skatta. Är det ex en student utan övrig inkomst så kan man betala upp till hela fribeloppet innan skatt dras- men då ska studenten anmäla inkomsten till skatteverket och den som anlitat gör också en notering i deklarationen. Är väl upp till 18 000 eller nåt? 
  • ub80
    viseversa skrev 2011-01-10 17:03:37 följande:
    Min man är väldigt skeptisk till att ta in någon som vi inte känner sedan innan och då tänker jag att det kanske är lite säkrare med ett företag som har försäkringar m.m.

Ingen som provat som kan rekommendera/avråda?
  • Rufsas

Jag funderar på att anlita Hemfrid www.hemfrid.se för både barnpassning och städning, men de känns ganska dyra. Har dock inte jämfört än så alltså vet jag inte.

• Friid4
    ub80 skrev 2011-01-11 10:06:46 följande:
    Min man är väldigt skeptisk till att ta in någon som vi inte känner sedan innan och då tänker jag att det kanske är lite säkrare med ett företag som har försäkringar m.m.

Ingen som provat som kan rekommendera/avråda?
    vart bor ni?
  • ub80
    Friid4 skrev 2011-01-11 16:38:27 följande:
    vart bor ni?
    Förlåt, missade visst att skriva det!
    Vi bor i Uppsala.
  • Tvillingmamma2007

Kanske ni kan poola ihop er med nån annan familj så att de passar ert barn ibland och ni deras?

• annie dark
    ub80 skrev 2011-01-11 20:03:22 följande:
    Förlåt, missade visst att skriva det!
    Vi bor i Uppsala.
    Vi bor också i uppsala, har visserligen farmor och farafar men de har bara passat dem ngn gång, vi funderar på att gå en kurs på söndagar mellan 18-20 och skulle behöva ngn då.
  • ViVäntarLois

I Kalmar har vi "Veteranpoolen" som har väldigt gott rykte. Riktiga "farmödrar/morfäder" :) I Kalmar tar dom 300:-/timme så med RUT blir det bara 150:-/timme.

Den veteranpool som låg närmast Uppsala var Täby men dom kanske kan rekommendera andra som är bra?

• Tvillingmamma2007
    ViVäntarLois skrev 2011-01-12 13:29:57 följande:
    I Kalmar har vi "Veteranpoolen" som har väldigt gott rykte. Riktiga "farmödrar/morfäder" :) I Kalmar tar dom 300:-/timme så med RUT blir det bara 150:-/timme.

Den veteranpool som låg närmast Uppsala var Täby men dom kanske kan rekommendera andra som är bra?
    Riktiga farmödrar/morfäder? Borde inte de ställa upp och passa sina egna barnbarn hehe
  • ViVäntarLois
    Tvillingmamma2007 skrev 2011-01-12 21:47:51 följande:
    Riktiga farmödrar/morfäder? Borde inte de ställa upp och passa sina egna barnbarn hehe
    Hihi, dom kanske kan kombinera Tungan ute
  • ub80
    ViVäntarLois skrev 2011-01-13 12:16:28 följande:
    Fick nu mail om att Veteranpoolen snart öppnar i Uppsala Glad
    Kanon! Då hoppas jag att det innebär inom ett par månader...
Svar på tråden Tips på barnvakt med RUT-avdrag