• RosaGlitter

Ge mig hopp. Någon med "svår" PCOs som blivit gravid "av" viktnedgång?

Som rubriken säger..
    Känner mig rätt hopplös för tillfället.. Kämpar med vikten som tycks sitta otroligt hårt samtidigt som jag kämpar och sörjer för de barn som aldrig kommer.. Vad har jag att kämpa emot!? Hur många har det släppt för efter viktnedgång? Hur mycket har du behövt gå ner då!?
    Ge mig hopp!!

• Svar på tråden Ge mig hopp. Någon med "svår" PCOs som blivit gravid "av" viktnedgång?
  • Some

Definiera svår pco-s.

happy until proven otherwise
  • RosaGlitter

Hihi, ja har visst en förmåga att ofta utelämna viss information och vara luddig :)

Jag har fått sagt till mig av gyntanten att jag har en s.k svår form!?
    Jag har alla tänkbara "symtom/bieffekter"
    *Manlig behåring - A LOT
    *Mycket glesa menstruationer (= ca 1g/halvår)
    *Ingen ägglossning
    *Viktbekymmer me den dumma magen

Ja, egentligen en typisk PCOS:are!

• RosaGlitter

Har någonstans för mig att det har delats in i grupper typ så här:

1) Oregelbunden mens, ökat manligt hormon och PCO-äggstockar
    2) Oregelbunden mens och ökat manligt hormon
    3) Ökat manligt hormon och PCO-äggstockar
    4) Oregelbunden mens och PCO -äggstockar

Då är jag alltså en 1a :)

• Some

Enligt din skala är jag också en etta och jag har blvit spontant gravid 2 ggr. Första gången efter en viktnedgång på 3kg, fick mf. Andra gången efter en viktnedgång på 10kg, fick en dotter.
    Första graviditeten hade jag ett bmi på 35,3 och andra graviditeten ett bmi på 33,2.

• RosaGlitter

Thank you Juni! <3 Och gratulerar till din flicka!
    Blir lite nyfiken på hur du har de med menstruation och ägglossning då?!!

• Some

När jag slutade med skydd hade jag ingen mens alls på 4 månader, sen fick jag primolut-nor av min läkare och fick mens. Jag fick pergo men den fungerade inte. Månaden efter det fick jag en spontan äl som ledde till mf.et. Efter det hade jag två längre cykler som var regelbundna men ägglossningslösa. Den tredje cykeln efter mf.et blev jag gravid. Sammanlagt gick det 6 månader mellan mina spontana ägglossningar.

De flesta kvinnor med pcos kan få äl spontant, det sker bara inte så ofta.

• mikalala

Jag är nu gbp opererad mot min fetma och då sa läkarna att för de med svår pcos så är chanserna 50%-50% att alla symtomen på pcos försvinner om man lyckas hålla en stabil vikt på under 30 i bmi. Jag hörde dock till fel 50% men då kunde jag få hjälp med hormonstimulering och blev gravid på första inseminationen, på min första ägglossning någonsin!

Hör till typen 1 med helt utebliven menstruation  (förutom vid hormonstimulering) spontant en gång på 3 år.

• RosaGlitter

Tackar för tipset Juni
     - ska genast kolla!!
    Det är såna som du som ger oss hopp :D Thanks!!

Mikalala - jag är så ledsen att du tillhörde fel %sida men så glad över att du lyckades bli gravid så "smidigt"..

I guess there is hope!!!!!

• Jilkipilki

Hej!
    1:a försöket:
    Hade försökt i flera år innan detta.
    2007 gick jag ner ca 30 kg under pco utredning i 6 mån + 4 månader med pergotime

Svar på tråden Ge mig hopp. Någon med "svår" PCOs som blivit gravid "av" viktnedgång?