• GummiGutta

Bygga kök av limträskivor????????

Vi funderar på att bygga om köket, ett platsbyggt kök troligen från när huset byggdes 1945. Ett alternativ är ju att riva ut allting och sätta in nytt, men det är ju lite synd, samtidigt som jag tycker att såna här köksstommar med laminatyta är rätt fula, typ ikeas faktum, vill helst ha massivträ eller snygga målade. Dessutom är väggar och golv i köket lite sneda så frågan är om standardkök går att få snygga (det står ibland i såna där monteringsanvisningar som jag sett typ: "försäkra dig om att väggarna är lodräta och raka", vad göra om dom inte är det framgår aldrig....). Ett annat alternativ är att köpa ett nytt platsbyggt kök eller ett med massiva stommar men vi är inte gjorda av pengar. Så det sista alternativet som jag undrar över är om man skulle kunna behålla det gamla köket men bygga om det en aning så det passar dagens behov och då till min fråga: Är det någon här som har byggt kök med limträskivor typ gapro tex? Eller byggt skåp eller kompleterat kök med det? Håller dom för belastningen? Eller ska man använda spånskivor eller plywood eller masonit?
    //GG

• Svar på tråden Bygga kök av limträskivor????????
  • myskatt

Vill du inte punga ut för massiva stommar kan du alltid köpa dem i trälaminat. Om vi säger att du vill ha ekluckor, så kan du hos vissa tillverkare få stommarna i eklaminat, alternativt bara laminat på det som syns (yttersidor och framkanter).

Du kan även få vit laminat målad på yttersidorna och framkanter, då i samma färg som luckorna.

Annars har jag ingen erfarenhet av att bygga egna stommar.

• Fru Höstlöv

Vad man gör om man inte har helt lodräta väggar är att man sätter dit en liten smyglist.

Svar på tråden Bygga kök av limträskivor????????