• Anonym (Ts)

Nån som kan Transports kollektivavtal bra?

Jobbar som väktare.
    Somnade på jobbet för ett tag sedan(hade haft en skitvecka), blev påkommen av 3kollegor som alla meddelade vår chef, skulle få en skriftlig varning av min chef som hon skulle skriva ner och jag sedan skulle få skriva under som sen skulle skickas till facket. Har inte fått skriva under något och detta var typ 3månader sen, kan hända att det rann ut i sanden då jag inte fått 11timmars vila mellan passen som det står i avtalet att det ska vara.

Och så nästa grej, glömde att larma på objektet invändigt, skalskyddet var på dock, kollega skrev avvikelserapport på detta som då igen hamnade hos chefen varpå hon svarar i rapporten att berörd väktare(alltså jag) ska pratas med och ev vidare åtgärd för väktare, hade krockat tidigare under kvällen, var nog mer påverkad än jag trodde, har aldrig under mina 10år glömt att larma på. Har inte pratat med chefen än om detta.

Frågan då, är dessa grejer skäl för uppsägning eller måste det vara samma återkommande sak innan det blir tal om sparken?

• Svar på tråden Nån som kan Transports kollektivavtal bra?
  • Vampyrtrollet

I värsta fall tror jag att du får en skriftlig varning den här gången...
    Tror det blir svårt för dem att sparka dig för det...
    Det krävs nästan alltid 3 skriftliga varningar för uppsägning.. Fick du ingen för att du somnade är det nog ingen katastrof än...

Det är väldigt svårt att sparka folk i Sverige bara sådär oavsett....
    Det de kan göra är att sätta dig på skitobjekt för att du själv ska säga upp dig.... Vilket de egentligen inte får göra men det är ju svårt att bevisa att man blir flyttad till skitobjekt för att man ska säga upp sig.. Chefen säger att man behövdes där och det är slut på diskussionen typ...