• Anonym (Ts)

Nån som kan Transports kollektivavtal bra?

Jobbar som väktare.
    Somnade på jobbet för ett tag sedan(hade haft en skitvecka), blev påkommen av 3kollegor som alla meddelade vår chef, skulle få en skriftlig varning av min chef som hon skulle skriva ner och jag sedan skulle få skriva under som sen skulle skickas till facket. Har inte fått skriva under något och detta var typ 3månader sen, kan hända att det rann ut i sanden då jag inte fått 11timmars vila mellan passen som det står i avtalet att det ska vara.

Och så nästa grej, glömde att larma på objektet invändigt, skalskyddet var på dock, kollega skrev avvikelserapport på detta som då igen hamnade hos chefen varpå hon svarar i rapporten att berörd väktare(alltså jag) ska pratas med och ev vidare åtgärd för väktare, hade krockat tidigare under kvällen, var nog mer påverkad än jag trodde, har aldrig under mina 10år glömt att larma på. Har inte pratat med chefen än om detta.

Frågan då, är dessa grejer skäl för uppsägning eller måste det vara samma återkommande sak innan det blir tal om sparken?

• Svar på tråden Nån som kan Transports kollektivavtal bra?
  • Vampyrtrollet

I värsta fall tror jag att du får en skriftlig varning den här gången...
    Tror det blir svårt för dem att sparka dig för det...
    Det krävs nästan alltid 3 skriftliga varningar för uppsägning.. Fick du ingen för att du somnade är det nog ingen katastrof än...

Det är väldigt svårt att sparka folk i Sverige bara sådär oavsett....
    Det de kan göra är att sätta dig på skitobjekt för att du själv ska säga upp dig.... Vilket de egentligen inte får göra men det är ju svårt att bevisa att man blir flyttad till skitobjekt för att man ska säga upp sig.. Chefen säger att man behövdes där och det är slut på diskussionen typ...

Däremot tycker jag att du nog ska prata med chefen på allvar och berätta att du inte mått bra och att du tidigare aldrig gjort liknande saker och fråga om det finns möjlighet att kanske få några lediga dagar el veckor osv... Om du behöver det...
    En krock ska resultera i att du inte ska jobba.. Det ska en chef veta.. Du borde blivit hemskickad eftersom en chock är inte att leka med...

Sedan så finns det rötägg i det här yrket som tyvärr blivit chefer och de går det ju inte att diskutera med alls..
    Själv har jag tur som har en bra chef... :D 

Tror att det ang larmningen kan bli så att kunden blir meddelad och det görs en så kallad reklammation.. Det handlar om att kunden inte fått det de betalat för o bevakningsföretaget får står till svars för det...
    Kan bli så att du får personligen be om ursäkt till kunden och förklara dig osv...

Det är svårt att veta vad som kommer att hända.. Det beror på hur mycket chefen vill bråka med dig.. Hur mycket de vill att kunden ska veta osv...
    Kan oxå bli så att inget annat än sura kollegor är resultatet...

Det enda du kan göra är att be om ursäkt till chefen... Förklara att det troligen berodde på krocken... Att det aldrig hänt innan... O bara vänta.... 

O just ja.. Det där med somna på jobbet.. Inte bra.. Oavsett hur lite man fått sova... :(
    Det är egentligen tur för dig att det var kollegor som kom på dig o inte kunden... I det läget kan kunden säga upp avtalet med bevakningsföretaget och det kan kosta väldigt mycket pengar...
    Däremot tycker jag att kollegorna kunde låtit dig beräta för chefen själv.. Att du fått förklara dig o be om ursäkt innan de sprang dit... :(

• Anonym (Ts)

Tack för svar!
    Chefen var inte där idag heller och inte igår, så har inte haft möjlighet att prata med henne, träffade henne på onsdagen veckan efter krocken, krockade 27dec, och då sa jag till henne att du ville prata med mig men då sa att nä vi tar det någon annan gång, går på 5-2schema så har ju inte möjligfhet att träffa henne så mkt.

• Vampyrtrollet

5-2 schema är sådär kul när man måste få tag på chefen.
    O de har ju en tendens att aldrig vara på plats när de behövs... :(

Hoppas du får tag på henne snart och att allt löser sig. :D

• Anonym (Ts)

Hoppas jag oxå, ska se om hon är där imorn, så jag får det ur världen, hoppas hon har lite överseende med tanke på krocken. Tack för svar!

• Anonym (Ts)

Har pratat med min chef nu, hon ger mig ingen ny skriftlig varning för pålarmningsmissen pga krocken. Men däremot så vart det väl en påminnelse om varningen för det andra, men pratade med facket om det och de tyckte inte att jag skulle få nån varning då det är schemaplanerarens ansvar att det blir rätt vila mellan passen, ska gå med i facket nu så de kan hjälpa mig att bestrida detta. Vet dock inte om min chef vet att dygnsvilan inte var korrekt, ska se vad hon har skrivit i det pappret som ska till facket, står det inte med ska jag påpeka detta. Tack för dina svar!

• Vampyrtrollet

Okej...
    Ja kolla upp allt det där...

Hoppas det löser sig och att facket kan hjälpa dig...

Med stor sannolikhet visste chefen att du inte fått tillräcklig vila emellan,.. Om inte så kan det nog bli enkelt att bestrida varningen med hjälp av facket för hon kommer nog att ge sig enkelt i så fall..

Visste hon om det kan det ju bli att hon försöker komma undan o skylla allt på dig osv.. Att du gått med på det frivilligt osv osv osv.. Finns så många kryphål överallt.. 

Hur som.. Lycka till.. :D 

Svar på tråden Nån som kan Transports kollektivavtal bra?