• Nemi

Fler som blivit igångsatta i V 37 eller ska bli?

Undrar om det finns någon som blivit igångsatt i v 37 och hur det varit för er och barnet då?

Jag ska nämligen bli det pga att njuren har det så trångt att inte ens min inopererade stent klarar ut det längre, smärtan är fruktansvärd och jag har inte kunnat njuta av graviditeten på det sättet jag hade hoppats och velat tyvärr. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Fler som blivit igångsatta i V 37 eller ska bli?
  • nenababe

Jag blev igångsatt i vecka 36+6.
    Jag fick en infektion efteråt, fick ligga på sjukhus i 6 dagar efteråt. Cornelia som bebisen fick heta mådde hur bra som helst, ammades bara, gick knappt ner i vikt, hon var hur frisk som helst och kunde ha fått fara hem före mig ;)

Igångsättningen i sig gick snabbt, 2h 17 min efter att de spräckte hinnor och satte dropp så va hon ute. Intensivt men man var så mycket piggare efteråt. Skulle lätt välja de igen om man fick.

Lycka till!

(¯`°?.¸ ღ Lilleman 04, Prinsessan 07, Lillan 09 och Snuttan maj -11ღ ¸.?°´¯)
  • Kazeer

Jag blev igångsatt, när jag väntade första barnet. Jag blev igångsatt i vecka 36+1. Så här ser min igångsättningshistoria ut:

Dag 1:
    kl 9.45 ... Prostaglandingel appliceras på livmodertappen.
    kl 12.45 .... se ovan
    Sover över på förlossningen. Det har hänt absolut ingenting under dagen, inte minsta känning av sammandragningar/värkar.

Dag 2:
    kl 10.10 ... Prostaglandingel på livmodertappen.
    Går ut och går på stan, äter lunch, shoppar lite.
    kl 16.40 ... Prostaglandingel på livmodertappen.
    kl 18.10 ... Känner av sammandragningar som mensmol.
    kl 22.15 ... Kraftiga sammandragningar med tre minuters intervall.

Dag 3:
    kl 1.30 ... Öppen 2-3 cm.
    kl 2.30 ... Får lustgas.
    kl 3.00 ... Helt öppen. Första känningen av krystvärkar. Andas mig igenom krystvärkar i en timme.
    kl 4.00 ... Får börja krysta. Funkar inte särskilt bra.
    kl 5.47 ... Värkstimulerande dropp.
    kl 6.03 ... Krystar för fullt.
    kl 6.55 ... Beslut om sugklocka.
    kl 7.02 ... Sonen föds fram. Väger 2095 g och är 46 cm lång.
    kl 8.05 ... Moderkakan har fortfarande inte kommit ut trots blåstappning, massage av livmodern, akupunktur och syntocinon i navelsträngen. Beslut om placentalösning på operation.
    kl 8.24 ... Spinalbedövning. Moderkakan kommer ut lätt och livmodern drar ihop sig. Sedan sys det efter rupturer och klipp.
    kl 12.00 ... Jag kommer till neonatal och återförenas med maken och sonen.

Jag är jättenöjd med den här förlossningen. Det var inte alls så otäckt att föda barn, som jag hade förväntat mig. Smärtan var hanterbar. Jag förlorade inte kontrollen. Toppen-toppen-toppenförlossning!

Sonen var på neonatal i åtta dygn. Han behövde ligga på värmebädd, sondmatas och sola. Han blev utskriven, när han kunde hålla värmen själv samt gick upp i vikt på fri amning.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MrsDahl

Jag sattes igång vecka 37. Det började med gel på livmodertappen i två omgångar (var 6:e timme) det hade inte hänt så mycket efter det så de lät oss sova den första natten. :) Dagen efter så gav de mig en till gel omgång och efter det hade jag öppnat mig så mycket så att de kunde spricka håll på hinnorna. Det hände inte så mycket efter det så de gav mig värkstimulerande dropp som gjorde att allt började så sakta komma igång. På natten den andra dagen kom Sylvester till världen. Han drogs ut med sugklocka. Tre drag vilket jag fick veta i efterhand inte är så mycket utan man räknar det som en lätt förlossning. De fick klippa i mig lite för att jag inte skulle spricka åt fel håll. Det kändes ingenting då dom gjorde det i en värk. Moderkakan kom ut efter och livmodern drog ihop sig. Jag syddes en del eftersom de fick klippa, men det läkte bra.

Tyvärr fick jag en infektion som gjorde att vi alla fick ligga kvar en vecka, men bebisen mådde toppen. Amningen gick inge vidare för mig så Sylvester är uppväxt på ersättning.

Jag är jätte nöjd med min förlossning och jag är nu i gravid i vecka 31 med andra bebisen så denna gång kommer de sätta igång mig också och det känns jätte bra.

Lycka till!

Kram :) 

• whatever

Hur kommer det sig att ni blivit igångsatta?

• Kazeer
    restricted77 skrev 2011-01-11 10:45:33 följande:
    Hur kommer det sig att ni blivit igångsatta?
    Jag hade vattenavgång i vecka 32+3 (och bebisen var tillväxthämmad). När jag kom in med vattenavgången, var första målsättningen att förlossningen inte skulle starta inom två dagar. Nästa målsättning var att komma till 34+0 och sedan 36+0. Längre än så ville läkarna inte låta mig gå.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • whatever

Ok! Någon som har blivit igångsatt pga högt bt?

• Nemi

Tack för att ni delar med er, jag är ju lite nervös nu när det inte bara kommer av sig själv om man säger som så. 

• MrsDahl
    Nemi skrev 2011-01-11 15:21:03 följande:
    Tack för att ni delar med er, jag är ju lite nervös nu när det inte bara kommer av sig själv om man säger som så. 
    Det jag tyckte var så härligt med igångsättning var att jag faktiskt visste när min älskling skulle komma och att slippa gå över tiden! :) 
Svar på tråden Fler som blivit igångsatta i V 37 eller ska bli?