• Anonym (förvirrad)

separera?

Hej
    Jag lever i ett äktenskap sedan 19 år tillbaka. Under många år känt att något fattas.
    Det känns tomt i mig. Kände aldrig att jag egentligen valde min man. Var tveksam men vi blev ihop och så fortsatte det.

Har tagit upp med min man och han känner helt tvärtemot. Vill satsa på oss.
    Nu som jag vet är fel men jag kände sån längtan efter något annat. Gick ut på datingsida och kände frihet och glädje. 

Min man såg sidan tyvärr, ville inte göra honom ledsen.
    Nu har jag skuldkänslor och ämnet kom upp igen. Det jag sa är att jag söker nåt men vet inte vad.

Jag kan inte skilja på vad jag innerst inne vill, vad är skuldkänslor och tycka synd om.

det är svårt. tack för svar. 

• Svar på tråden separera?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Du verkar att ha levt med tomhet och en brist under en ganska lång tid och kanske vant dig vid det. Det är viktigt att känna glädje, samhörighet, lust efter närhet i form av sex eller samtal eller gemensamma aktiviteter i en relation. Om du inte alls känner detta och inte har gjort under lång tid så behöver du nog allvarligt fundera över om du skall stanna kvar. Eftersom det är svårt för dig att skilja ut vad du vill från skudkänslor och medlidande så kan det vara bra för dig att prata med någon utomstående som kan hjälpa dig att sortera dina känslor. Tänk sedan på dina egna känslor och behov och handla efter det. Det är bara du som har ansvar för ditt liv. Det kan vara svårt för dig och din man tillsammans att reparera er relation om du inte haft så starka känslor för din man och egentligen inte valde honom. Ett svårt utgångsläge. Var inte rädd att välja det som gagnar dig mest i längden.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden separera?