• Jossofräs

Hur fan gör man??

Jag har aldrig varit en barnmänniska, har aldrig varit runt barn eller varit särskilt intresserad heller.

Nu har jag två egna och jag känner mig HELT vilse vad gäller pott-träningen. Min dotter är 1½ år så det är på tiden men hur fan GÖR man??

Hon har en potta som hon har suttit på lite då och då men aldrig lyckats kissa i, däremot får hon beröm varje gång hon självmant går och sätter sig på den ändå. Hur får jag henne att kissa och bajsa i pottan?

• Svar på tråden Hur fan gör man??
  • Lunamamma

Ta det lugnt, hon är ju jätteliten än. Jag hade också bråttom med min första - köpte potta redan när hon var 6 månader och trodde att hon kanske kunde lära sig säga ifrån ganska tidigt... Visst hände det ibland att det kom i pottan när jag satte henne där, men hon var inte intresserad. Vid 2 år och 4 månader tog jag bort blöjan och hon kissade på sig flera gånger i veckan i ett halvår, samt vägrade bajsa i pottan. Inte förrän ett par månader före treårsdagen var hon själv helt redo och bad att få slippa även nattblöjan. När det skedde på hennes initiativ blev det inga olyckshändelser mer! Mitt råd är att du är mer lyhörd än jag ;)

• Jossofräs

Jag brukar låta henne springa blöjfri en stund lite då och då och frågar henne då om hon vill kissa eller bajsa på pottan. Hon brukar sätta sig på den men gör inget.
    Ska jag bara fortsätta så och vänta på att hon vill kissa i den självmant eller finns det nåt pedagogiskt sätt att visa henne vad pottan är till för?

• Lunamamma

Antar att du kan ge henne mycket dricka och sedan sätta henne på pottan ofta.

• Emma0709

Fast flickan är ju inte speciellt gammal som ngn annan skrev.
    Gör det till en kul grej OM hon vill. Vi lät våran största vara utan på dagarna hemma i ca 3-4 mån(latsida från våran del kanske) sen gäller det att ta steget och skippa blöja när man iväg och natten, men för våran del gick det kanon, visst han har kissat ner åtskilliga kalsonger och byxor, men han har varit jätte duktig och har inte haft blöja på 3-4 veckor och han är 2 år och 3 mån. Olyckor kommer det nog hända ett bra tag framöver kan jag tro.
    Lycka till

• Selis
    Lunamamma skrev 2011-01-10 21:31:38 följande:
    Ta det lugnt, hon är ju jätteliten än. Jag hade också bråttom med min första - köpte potta redan när hon var 6 månader och trodde att hon kanske kunde lära sig säga ifrån ganska tidigt... Visst hände det ibland att det kom i pottan när jag satte henne där, men hon var inte intresserad. Vid 2 år och 4 månader tog jag bort blöjan och hon kissade på sig flera gånger i veckan i ett halvår, samt vägrade bajsa i pottan. Inte förrän ett par månader före treårsdagen var hon själv helt redo och bad att få slippa även nattblöjan. När det skedde på hennes initiativ blev det inga olyckshändelser mer! Mitt råd är att du är mer lyhörd än jag ;)
    Känner så igen mig. Gjorde likadant med min dotter.
    TS, ta det lugnt.
Svar på tråden Hur fan gör man??