• Shea 1

Ditt bästa festliga recept, gärna kyckling? Pleeease?

Skulle vilja ha hjälp med något recept som verkligen blir gott, gärna med kyckling i. Det ska vara lite festligt, typ lördag-middag-med-gäster.
    Jag är inte så värstans bra på att laga mat, så det får gärna vara enkelt också...

• Svar på tråden Ditt bästa festliga recept, gärna kyckling? Pleeease?
  • SkäggBiffen

Festligt vet jag inte. Men gott och enkelt.

Strimla kyckling, Gul, röd och grön paprika. Hacka lök.. Stek alltihopa, krydda.. i med matlagningsgrädde.
    Kan serveras med vad som helst. Pasta, potte eller ris.

• Shea 1
    SkäggBiffen skrev 2011-01-10 21:22:22 följande:
    Festligt vet jag inte. Men gott och enkelt.

Strimla kyckling, Gul, röd och grön paprika. Hacka lök.. Stek alltihopa, krydda.. i med matlagningsgrädde.
    Kan serveras med vad som helst. Pasta, potte eller ris.
    Hmmm, ja det klarar jag ju av iaf, men kanske inte nog festligt... fast säkert gott!
  • Neko

Strimla grillad kyckling och lägg i en ugnsform. Skiva bananer över. Krydda rikligt med italiensk salladskrydda. Vispa grädde och blanda i lite chilisås och curry, bred över det andra. Lägg i ugnen tills grädden har fått lite färg. Serveras med potatis eller ris.

Eller så... stek champinjoner, broccoli och kyckling i olja, tillsätt lite vitt vin och låt koka. Krydda. Blanda i riktig grädde till en gryta. När det är nästan klart så rör ner en färgglad grönsallad med tomater. Serveras med potatis. Blir väldigt fint.

• Sannalouise87

Vi gjorde en kycklingrätt i lördags som blev väldigt uppskattad!

Till 8 pers använde vi:
    2 kg kycklingfilé
    1,5l Cremé fraisch
    2 burkar pesto
    Salt & peppar
    Cashewnötter

Förstek kycklingfiléerna, lägg i ugnssäker form. Blanda Cremé fraisch, pesto, salt och peppar och häll
    över. Strö över Cashewnötter och in i ugnen på 200 grader. Ca 45 min eller till kycklingen är färdig. Serveras med ris och stor sallad.

Riktigt gott!!

• ava adore

Mitt bästa recept: indisk mangokyckling! (Ca 4 portioner)
    Stek kycklingen (4 kycklingfiléer), salta och peppra.  När kycklingen är färdig, alltså genomstekt, lägger du i strimlad purjolök som du bryner i pannan. Häll på ca 1 dl hönsbuljong (en biljontärning + vatten) och en förpackning naturell crème fraiche. Smaksätt med 1 msk soja, 2 msk mango chutney, ca 1 tsk sambal oelek och avsluta med att lägg i tärnad skalad mango. Låt koka ihop en liten stund och smaka av. Kanongott med ris till! Glad

• Shea 1

Oj, jag blir ju riktigt hungrig när jag läser. Mangokyckling lät gott, den med cashewnötter också...och den med bananer... tack för era tips .-)
    Sitter och letar på receptsajterna och hittade en baconlindad kycklingfile med ost i, det lät också gott tycker jag.

Jag tycker kanske att potatishalvor i ugn eller potatisklyftor känns festligare än ris...vad tycker ni? Fast ris är ju gott.

• Sannalouise87
    Shea 1 skrev 2011-01-10 21:37:52 följande:
    Oj, jag blir ju riktigt hungrig när jag läser. Mangokyckling lät gott, den med cashewnötter också...och den med bananer... tack för era tips .-)
    Sitter och letar på receptsajterna och hittade en baconlindad kycklingfile med ost i, det lät också gott tycker jag.

Jag tycker kanske att potatishalvor i ugn eller potatisklyftor känns festligare än ris...vad tycker ni? Fast ris är ju gott.
    Om du vill ha potatis till så tycker jag inte att min rätt passar till. Då är det bättre att skära ett snitt uppe på filéerna och trycka i fetaost blandat med vitlök. Salta och peppra filéerna och sedan linda dom i bacon. Steka i ugnsform i ugnen. Det kan du ju servera med potatisklyftor/halvor och någon god sås, antingen Bea eller någon vit sås!
  • Gurkburk

Det här är egentligen en löjligt enkelt recept, men jag kan lova att alla som jag bjudit det på älskar det. Går utmärkt att byta fläskfilén mot kycklinglår. Rekommenderar att servera med risoni.

arla.se/Default____17653.aspx

Snåla inte med sambalen.

• Live in the moment now

Vill hänga m i tråden o få lite nya goda recept :)

• Luulu

Festligt vet jag inte med riktigt gott iaf!

Baconlindad kyckling med vitlöks bonjour emellan. Mums!!

Vi använder färdig stekt kycklingfilé och brer på ett tjockt lager bonjour och sedan en till kyckling som lock, linda sedan ihop den med 2-3 bacon skivor och stoppa in i ugnen tills baconen är klara.
    Vi brukar även hälla grädde i formen och sedan buljong för att få en sås.
    Till detta brukar vi äta pommes men går såklart med annat med!

Jättegott och värt att prova! :)

Svar på tråden Ditt bästa festliga recept, gärna kyckling? Pleeease?