• Guldlockis

ingen handbroms!

Idag när jag skulle lägga i handbromsen så small det till och nu är själva spaken alldeles lös om man säger så. Händer inget alls.

Kan man köra bilen ändå eller har det någon påverkan....?

Min pappa sa något om att hjulen kunde låsa sig om detta hände men det har de inte gjort. 

• Svar på tråden ingen handbroms!
  • Pallas

Min gissning är att handbromsvajern gått av. Vet inte hur det påverkar normal körning.

• Livisu

Min sambo säger att kan den köras så kan den köra. Men se upp så den inte ligger på så att den inte börjar brinna i bromsarna (handbromstrumman) men är lös så är det ju ok... Och så måste du kunna parkera utan att ha växeln i.

• Guldlockis
    Livisu skrev 2011-01-10 22:57:45 följande:
    Min sambo säger att kan den köras så kan den köra. Men se upp så den inte ligger på så att den inte börjar brinna i bromsarna (handbromstrumman) men är lös så är det ju ok... Och så måste du kunna parkera utan att ha växeln i.
    Jag kan parkera utan handbroms, är just detta med bromsarna och körningen jag tänker på. Men samtliga hjul rullar ju så då har det ju inte låst sig.
    Jag är totalt värdelös när det gäller bilar!!! 
  • Livisu
    Guldlockis skrev 2011-01-10 23:01:26 följande:
    Jag kan parkera utan handbroms, är just detta med bromsarna och körningen jag tänker på. Men samtliga hjul rullar ju så då har det ju inte låst sig.
    Jag är totalt värdelös när det gäller bilar!!! 
    Fast ligger bromsen emot så märker du nog inte det förrän det är försent... och besiktningen går den ju inte igenom i, men du kanske bara undrar för imorgon?
  • alce

Inga problem!!!
    Kör på

Alce

• iaseia

Jag körde min i ett halvår innan jag lagade min. Dock lite svårt att ställa sig i backar och så där...
    Tydligen ska de vara ganska lätt att dra åt vajern själv, men jag brydde mig ens inte om att titta hur det fungerade...
    Lagade den samtidigt som jag lagade massa andra saker inför besiktningen, tror inte de kosta så mycket... 

• Livisu

Om du vet att vajern av så funkar det att köra alltså.

• Leija

Om man kan, så ska man nog gärna undvika att lägga i handbromsen på vintern. De går lätt av då, eftersom det kan ha frusit.

• Pallas
    Guldlockis skrev 2011-01-11 08:21:28 följande:
    Och idag startar inte bilen när jag ska åka till jobbet!! Helt död.
    Men bajs! Bussen? Låna bil av någon snäll granne? Eller har ni fler bilar?
  • Guldlockis
    Pallas skrev 2011-01-11 08:22:19 följande:
    Men bajs! Bussen? Låna bil av någon snäll granne? Eller har ni fler bilar?
    Nope, bor på landet så här blir det en hemmadag!
  • Pallas
    Guldlockis skrev 2011-01-11 08:28:54 följande:
    Nope, bor på landet så här blir det en hemmadag!
    Träligt när bilarna lägger av. Jag har tur som har bra bussförbindelser, trots att jag bor på landet. Vår går ligger nära en riksväg, där busstrafiken är frekvent.
  • BeniusPappa

Vajern el fästet till vajern har lossnat. Sätt den i växel el backen när du parkerar bara.

• evelayna

antagligen så är vajerna av som många skrivit och nej är inga problem sambon åkte utan handbrom ett par månader. men glöm inte ha växeln i när du parkerar så inte blien rullar :P

Svar på tråden ingen handbroms!