• HannaVirrpanna

Hjälp den som inget kan. Ska springa 5 km i maj, helt otränad - hur gör man?

Nu har jag bestämt mig för att springa vår-ruset. Jag är helt lost.
    Hur ska jag på bästa sätt ta mig från NOLL kondis till att orka springa 5 km, utan att ta död på mig själv? Jag har ca 4 månader på mig att klara det. Hur ska jag börja? Orkar knappt nått!
    Intervaller?
    Gå massa massa massa och sen testa jogga osv?
    Kuta tills man dör?
    HJÄLP!!!

Sen så vill jag gärna ha tips på bra löplåtar!

• Svar på tråden Hjälp den som inget kan. Ska springa 5 km i maj, helt otränad - hur gör man?
  • piratprinsessan

Det finns en del löparprogram att gå efter som tydligen ska "fungera" eller vad man ska säga. Har inte testat dem själv men har flera kompisar som har gjort det. Sök på nätet, tror de finns på I Forms hemsida bland annat.
    Lycka till!

• Ogift Fru

Börja med att springa en km några dagar. Sen ökar du på allt eftersom och snart kommer du orka 5 utan problem. 5 km är en kort distans så du kommer snart vara uppe i det.

Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Pluto i Malmö

Jag var i mycket taskig form för ett år sedan. Började med att sätta en gräns på 20 min. Den skulle jag först klara. Gav mig ut 3 gånger i vecka( +- 1 gång).
    Gav varje intervall 3-4 gånger på sig och då var det lätt att öka och en dag sprang jag de 20 min utan problem (tog faktiskt 30 min där 10 min var runt runt mitt hus- bara för jag kunde).

1. 30 sekunder gå/ 30 sekunder promenad
    2. 1 min gå/ 1 min springa = 10 min springa
    3. 1 min gå/ 2 min springa= 12 min springa
    4. 1 min gå/ 3 min springa= 15 min springa
    5. 1 min gå/ 4 min springa
    6. 1min gå/ 5 min springa

När du springer 20 min i sträck kan du börja om intervallträningen lite för att få upp tempot och sen träna fler minuter per gång. Men 20 min räcker mycket bra för att komma igång.

Alla program på nätet passade inte mig. Ganska fast i träning vissa dagar medan med detta känder jag att jag hela tiden blev duktigare. Började i januari och sprang lopp,5 km i maj sedan 10 km i augusti. Jag som aldrig kunnat springa!

Lycka till!

• HannaVirrpanna
    Pluto i Malmö skrev 2011-01-11 17:12:05 följande:
    Jag var i mycket taskig form för ett år sedan. Började med att sätta en gräns på 20 min. Den skulle jag först klara. Gav mig ut 3 gånger i vecka( +- 1 gång).
    Gav varje intervall 3-4 gånger på sig och då var det lätt att öka och en dag sprang jag de 20 min utan problem (tog faktiskt 30 min där 10 min var runt runt mitt hus- bara för jag kunde).

1. 30 sekunder gå/ 30 sekunder promenad
    2. 1 min gå/ 1 min springa = 10 min springa
    3. 1 min gå/ 2 min springa= 12 min springa
    4. 1 min gå/ 3 min springa= 15 min springa
    5. 1 min gå/ 4 min springa
    6. 1min gå/ 5 min springa

När du springer 20 min i sträck kan du börja om intervallträningen lite för att få upp tempot och sen träna fler minuter per gång. Men 20 min räcker mycket bra för att komma igång.

Alla program på nätet passade inte mig. Ganska fast i träning vissa dagar medan med detta känder jag att jag hela tiden blev duktigare. Började i januari och sprang lopp,5 km i maj sedan 10 km i augusti. Jag som aldrig kunnat springa!

Lycka till!
    Åh nu blev jag jättepeppad!!
    Tack! Ska se om ditt pass passar bättre, ser ut som att det är helt perfekt för mig!
  • Pluto i Malmö

=) Hittade det i denna boken som jag fick i present
    Kom igång med löpning . Runners world best. Den var så himla lättläst. Kankse biblioteket har den.

• Makaronipuss1

Jag håller just nu på med I forms löpprogr nr 1. Från 0 till 5 km på 12 veckor. Är på v6. Helt otroligt vad bra det härprogramet passar mig. Kommit i form snabbt. Men än känns 5 km en bit bort!

• HannaVirrpanna
    Makaronipuss1 skrev 2011-04-10 19:45:46 följande:
    Jag håller just nu på med I forms löpprogr nr 1. Från 0 till 5 km på 12 veckor. Är på v6. Helt otroligt vad bra det härprogramet passar mig. Kommit i form snabbt. Men än känns 5 km en bit bort!
    Hur ser det programmet ut? Jag började ju för hårt och fick problem med knäna, men nu är jag hel igen! :) Ska börja sakta och säkert den här gången!
  • Bye baby Bunting

TS hur har det gått? Ska ge mig ut idag för första gången på länge. Lyckades i ngt tillstånd av total sinnesförvirring anmäla mig till ett lopp och med mitt hälsosamma leverne den sista tiden inser jag att det var nog dags att börja träna (det var nog dags för ett antal veckor sedan), nu börjar paniken sprida sig. Vad ska jag göra?? Antingen får jag hårdträna nu eller så får jag fejka stukad fotled efter de första 10 metrarna av loppet.

• HannaVirrpanna
    Bye baby Bunting skrev 2011-04-25 12:54:26 följande:
    TS hur har det gått? Ska ge mig ut idag för första gången på länge. Lyckades i ngt tillstånd av total sinnesförvirring anmäla mig till ett lopp och med mitt hälsosamma leverne den sista tiden inser jag att det var nog dags att börja träna (det var nog dags för ett antal veckor sedan), nu börjar paniken sprida sig. Vad ska jag göra?? Antingen får jag hårdträna nu eller så får jag fejka stukad fotled efter de första 10 metrarna av loppet.

Det har gått sådär, började intervallträna men jag tyckte det gick så lätt med varannan mnut springa varannan minut gå... Så jag ökade och tillslut så blev det för "hårt" för min kropp så jag fick jätteont iknäna väldigt länge. Sen glömde jag bort löpningen tills nu. Nu har jag pratat ihop mig med en kompis och vi ska ut och springa med varandra. Första löpningen blir imorgon! Hittills har jag gått promenader och jag hoppas nu att jag slipper få ont i knäna igen! :)

Hur du ska göra med loppet vet jag inte :) Men intervallspring och ta det lugnt så får du kanske ta död på dig själv på loppet :) Du kommer nog klara det! När är loppet?

• Bye baby Bunting
    HannaVirrpanna skrev 2011-04-25 15:14:38 följande:

Det har gått sådär, började intervallträna men jag tyckte det gick så lätt med varannan mnut springa varannan minut gå... Så jag ökade och tillslut så blev det för "hårt" för min kropp så jag fick jätteont iknäna väldigt länge. Sen glömde jag bort löpningen tills nu. Nu har jag pratat ihop mig med en kompis och vi ska ut och springa med varandra. Första löpningen blir imorgon! Hittills har jag gått promenader och jag hoppas nu att jag slipper få ont i knäna igen! :)

Hur du ska göra med loppet vet jag inte :) Men intervallspring och ta det lugnt så får du kanske ta död på dig själv på loppet :) Du kommer nog klara det! När är loppet?

Det är om lite mindre än en månad. Jag inser att jag kommer att dö, men satsar just nu på mentalträning
  • Snultan

Hoppas du kommit i form. Men jag vill bara tillägga en sak, kanske till andra otränade människor som också vill springa vårruset. Min personliga åsikt är att ALLA kan springa vårruset. Du behöver inte vara vältränad. Och låter inte det lite konstigt att komma i form bara för att springa vårruset? Se det istället som en rolig sak, en gemenskap att göra med dina vänner, ditt jobb, din familj etc. Bara få komma ut i det, förhoppningsvis, vackra vädret i sin egen takt! Behöver ju inte ens springa. Huvudsaken är att man kommer runt, på sitt eget sätt. Sen efteråt kan man ha mysig picknick i gräset :)

Jag själv funderar på att göra det, och kommer absolut inte kunna springa hela vägen. Jag har usel kondis, och lätt att få ont i hälsenor/benhinneinflammation pga tidigare jobb. Så jag kommer ta det lungt och bara ha trevligt :)

• Bye baby Bunting

Tanken är väl oftast att den där anmälan skall agera sporre för att komma i form. Förhoppningen är väl att formen skall hålla i sig och att det blir till en vana att träna. Ja, alla kan lunka runt, men bor det en liten tävlingsidiot någonstans långt inne, så är det ju inte så kul att veta att det kunde gått så mycket bättre om bara man ansträngt sig liiite till.

• pyttet

Jag tycker du är jätteduktig som tar dig ut och tränar, det är ju tio gånger viktigare än att orka springa fem kilometer i sträck. Ibland tycker jag att såna där x-veckors program är lite stressande även om de ger bra riktlinjer och kan vara bra för motivationen. För att slippa problem med leder mm kan man behöva mer stärkande träning än bara löpning och fokusera hellre på tekniken än hastighet! Lycka till!

• Rosenskära

Hej HannaPanna! Jag vill bara skicka lite pepp! Det kan vara sjuukt jobbigt att komma igång. Som många andra skriver är det bra att börja gå och småspringa lite. Men det viktigaste av allt är att GÖRA det. Varje dag, oavsett väder. Ha det som mentalt mantra. Att det finns INGA! undanflykter/ursäkter what so ever. Ställ löparskorna framför kylskåpet, på toalocket eller någonstans du ser dem. Om det känns som att du hellre dör än går ut just den dagen så tänk att: jag SKA ut om jag så bara går en kvart eller fem minuter. Skorna ska utanför dörren banne mig. För det är ofta där man misslyckas, man tar sig inte ut.
    Det fungerar för mig, jordens lataste människa. Nu är jag tyvärr golvad av en stor bukoperation men när jag är frisk igen så blir det träning.  OBS att jag inte är någon inbiten träningsnarkoman, bara vanlig motionär.

• HannaVirrpanna

TACK för all pepp! Ni är för gulliga!

Nu ska jag snart möta upp min löpkamrat.... Jag hör av mig hur det gick, om jag överlever vill säga!
    Huuga! Har preppat genom att fasta i två timmar, varken druckit vatten eller ätit... allt för att slippa håll! Men jag har vätskeladdat under dagen så nu måste jag springa och kissa en sista gång!

Wish me luck!
    Kram på er!

Svar på tråden Hjälp den som inget kan. Ska springa 5 km i maj, helt otränad - hur gör man?