• Noiis

Riktigt ont i bröstet! snabba tips, Hur lindrar man?

Jag har helt hysteriskt ont i mina bröst!
    började för 3 dagar sedan och har trappats upp, nu kan jag inte ens sova för att dom värker nåt så förbannat!
    Jag har ingen aning om vad det kan vara men nån av er har kanske ideer?
    Jag har inte ÄL jag har inte mens och jag är inte gravid! Det värker innut i brösten typ i hela muskeln. minsta beröring gör att jag vill gråta och jag kan inte "släppa lös dom" alltså köra utan BH för då blir det 100 resor värre. svullna är dom som två klot men inte helt stenhårda. dock så "krampar" dom t.of. (alltså själva muskel drar ihop sig och släpper)  

Men framför allt! HUR lindrar man? jag har testat ipren och värmekudde men nix, bara att nudda brösten gör så ont att jag tror jag ska tuppa av så värmekudde osakade mer smärta än nytta!

snabb hjälp nån? om det är nån vaken?

• Svar på tråden Riktigt ont i bröstet! snabba tips, Hur lindrar man?
  • Villimey

Åk in till akuten, skulle jag säga. Man ska inte behöva gå med vidriga smärtor en hel natt. Bröstbölder med varsamlingar i brösten kan även drabba kvinnor som inte ammar och då går det över med penicilin och att ev en läkare sticker sönder dem. Nu vet jag inte om det är det du har men du måste undersökas.

Jag tror mer på värme än kyla, stå i duschen och spola varmt, vetekudde.

• Noiis
    Villimey skrev 2011-01-10 23:51:11 följande:

Åk in till akuten, skulle jag säga. Man ska inte behöva gå med vidriga smärtor en hel natt. Bröstbölder med varsamlingar i brösten kan även drabba kvinnor som inte ammar och då går det över med penicilin och att ev en läkare sticker sönder dem. Nu vet jag inte om det är det du har men du måste undersökas.

Jag tror mer på värme än kyla, stå i duschen och spola varmt, vetekudde.

men bröst bölder drabbar väl inte båda brösten samtidigt?
    Jag ska ringa VC i morrn, kan inte ta mig till akuten pga. sonen
    Farfalla skrev 2011-01-10 23:46:43 följande:
    Ring sjukvårdsupplysningen!
    dom sa att det förmodligen är... nåt med M i början som drabbar 2/3 kvinnor nån gång. men de är ingen fara utan beror på en hormon rubbning.
    så dom tyckte att jag skulle vänta ut det.

jag gillar inte sjukvårdsrådgivningen för dom har gett mig sååååå många felaktiga råd. som när det sprutade var ur mitt snitt å jag inte behöll maten "åk absolut inte in du har bara magsjuka"
  • Villimey
    Sjukhus Mamman skrev 2011-01-11 00:02:10 följande:
    men bröst bölder drabbar väl inte båda brösten samtidigt?
    Jag ska ringa VC i morrn, kan inte ta mig till akuten pga. sonen
    Farfalla skrev 2011-01-10 23:46:43 följande:
    Ring sjukvårdsupplysningen!
    dom sa att det förmodligen är... nåt med M i början som drabbar 2/3 kvinnor nån gång. men de är ingen fara utan beror på en hormon rubbning.
    så dom tyckte att jag skulle vänta ut det.

jag gillar inte sjukvårdsrådgivningen för dom har gett mig sååååå många felaktiga råd. som när det sprutade var ur mitt snitt å jag inte behöll maten "åk absolut inte in du har bara magsjuka"
    Du kanske har haft en förskräcklig otur och fått jättestora mastiter i båda brösten? Ingen aning men står du ut så gå imorgon.
    Berätta vad det var om du vill, det här med M..lät ju intressant om det 2\3 av alla kvinnor som får det borde man ju lära sig känna igen symtomen.
  • Farfalla

Nej jag gillar dom inte heller här.. men man måste ringa dom innan man åker in.. om det inte är superakut..

Hoppas att det släpper då, ta ett varmt bad/dusch och försök att massera, alvedon som är inflammationsdämpande!

• Mimmlas
    Mastalgi, dvs ömma eller svullna bröst, är vanligt hos kvinnor och den har sällan samband med bröstcancer. Två av tre kvinnor lider av mastalgi någon gång i livet.

Kvinnan kan uppleva att hennes bröst är ömma och knöliga, samtidigt kan hon uppleva varierande smärta och tyngd i brösten under menstruationscykeln. Ömheten i brösten orsakar mycket oro och ångest för kvinnor. Ömheten/smärtan kan vara en- eller tvåsidig, den kan också vara diffus,  eller lokaliserad till ett visst ställe i bröstet.

Smärtan indelas i två grupper, cyklisk och icke cyklisk, beroende på sambandet med menstruationscykeln.

Cykliska bröstsmärtor, som har samband med menstruationscykeln, kan bero på att hormonnivåerna varierar. Icke cykliska bröstsmärtor kan delas upp i äkta bröstsmärtor, smärtor från den underliggande bröstkorgsväggen och sekundär smärta. Den icke cykliska typen kan också förekomma i själva bröstvävnaden. Det kan också finnas andra orsaker till mastalgi, exempelvis stresshormoner som ökar vid ångest, stress och olika emotionella tillstånd.

Hälften av alla patienter har lindriga besvär och då behövs inte någon medicinering. En del av patienterna blir aldrig helt symptomfria utan har periodvis återkommande symtom.

Om det gäller hormonell obalans, brist på eller överproduktion av vissa hormoner, kan någon form av behandling bli aktuell. Det är alltid viktigt att utesluta annan orsak till bröstsymtomen.

• Villimey
    Mimmlas skrev 2011-01-11 00:08:32 följande:
    Mastalgi, dvs ömma eller svullna bröst, är vanligt hos kvinnor och den har sällan samband med bröstcancer. Två av tre kvinnor lider av mastalgi någon gång i livet.

Kvinnan kan uppleva att hennes bröst är ömma och knöliga, samtidigt kan hon uppleva varierande smärta och tyngd i brösten under menstruationscykeln. Ömheten i brösten orsakar mycket oro och ångest för kvinnor. Ömheten/smärtan kan vara en- eller tvåsidig, den kan också vara diffus,  eller lokaliserad till ett visst ställe i bröstet.

Smärtan indelas i två grupper, cyklisk och icke cyklisk, beroende på sambandet med menstruationscykeln.

Cykliska bröstsmärtor, som har samband med menstruationscykeln, kan bero på att hormonnivåerna varierar. Icke cykliska bröstsmärtor kan delas upp i äkta bröstsmärtor, smärtor från den underliggande bröstkorgsväggen och sekundär smärta. Den icke cykliska typen kan också förekomma i själva bröstvävnaden. Det kan också finnas andra orsaker till mastalgi, exempelvis stresshormoner som ökar vid ångest, stress och olika emotionella tillstånd.

Hälften av alla patienter har lindriga besvär och då behövs inte någon medicinering. En del av patienterna blir aldrig helt symptomfria utan har periodvis återkommande symtom.

Om det gäller hormonell obalans, brist på eller överproduktion av vissa hormoner, kan någon form av behandling bli aktuell. Det är alltid viktigt att utesluta annan orsak till bröstsymtomen.

Tack intressant.

Hoppas du kan sova lite i natt ts.
  • Noiis
    Villimey skrev 2011-01-11 00:07:16 följande:
    Du kanske har haft en förskräcklig otur och fått jättestora mastiter i båda brösten? Ingen aning men står du ut så gå imorgon.
    Berätta vad det var om du vill, det här med M..lät ju intressant om det 2\3 av alla kvinnor som får det borde man ju lära sig känna igen symtomen.
    mimmlas va snabbare på att hitta rätt info och de va precis det dom rabblade på vård guiden
    jag ska googla på ditt ord
    Farfalla skrev 2011-01-11 00:07:25 följande:
    Nej jag gillar dom inte heller här.. men man måste ringa dom innan man åker in.. om det inte är superakut..

Hoppas att det släpper då, ta ett varmt bad/dusch och försök att massera, alvedon som är inflammationsdämpande!

jaha här ringer vi dom bara om man ska ha råd vart man ska vända sig. inget man måste ringa till annars närakuten har bara öppet till 22 här. sen måste man vända sig till dom större sjukhusen och jag tror att bröst smärtor e en sån sak dom inte får ta hand om på närakuten här.
    Har ingen alvedon hemma. dock citadon :-/ 
    Mimmlas skrev 2011-01-11 00:08:32 följande:

Tack :) de va ju precis de hon på vårdguiden rabblade :)
  • Mimmlas

Ta en citodon du jag brukar kalla dem sittochsov för man blir så jäkla trött :P
    Ont i brösten eller körtlarna är sällan akut vad jag vet.

• Noiis
    Mimmlas skrev 2011-01-11 00:24:33 följande:
    Ta en citodon du jag brukar kalla dem sittochsov för man blir så jäkla trött :P
    Ont i brösten eller körtlarna är sällan akut vad jag vet.
    haha precis som jag brukar säga då :D jag blir helt väck av dom

Nä hörrni jag ska försöka sova så får vi se hur detta är i morrn :)

Tack för alla tips och råd!
  • MizzTez

Hej Jag har en fundering.. Har du fortfarande kvar dina bröstkrämpor??
    Snubblade in här eftersom jag själv sitter och letar info om det, har så sjukt ont! Vad sa de på sjukan åt dig? Har själv varit på sjukan säkert 10 ggr för det här men känns som att ingen tar mig på allvar.. Tror det är min ångest som ligger till grund för det, att de bara avfärdar det som ångestkrämpor. Har just ätit en dunderkur med inflamationsdämpande men det hjälpte inget!

• Noiis
    MizzTez skrev 2011-02-03 23:46:53 följande:
    Hej Jag har en fundering.. Har du fortfarande kvar dina bröstkrämpor??
    Snubblade in här eftersom jag själv sitter och letar info om det, har så sjukt ont! Vad sa de på sjukan åt dig? Har själv varit på sjukan säkert 10 ggr för det här men känns som att ingen tar mig på allvar.. Tror det är min ångest som ligger till grund för det, att de bara avfärdar det som ångestkrämpor. Har just ätit en dunderkur med inflamationsdämpande men det hjälpte inget!
    För mig har de faktiskt precis börjat släppa.
    Dom testade mina hormon nivåer och klämde för att känna så att de inte va några knölar eller så. men även här så såg allt sååååå bra ut som vanligt.
    dom skyllde oxå gärna på att de kan vara ångest som ligger bakom och jajo visst kan de va så. men då undrar jag varför de börjar släppa nu när ångesten var som värst
    Dock så har jag höga halter av magbakterier i kroppen. Jag har alltså ett magsår. kan säkert vara så att kroppen har reagerat mot att jag gått så länge utan att söka hjälp för just mina magbesvär. Men ja.. jag vet inte!
    Du mår inte dåligt på annat sätt oxå`? 
Svar på tråden Riktigt ont i bröstet! snabba tips, Hur lindrar man?