• Annaliz

    Järntabletter

    Hej. Jag äter Niferex järntabletter eftersom jag har ett värde på 125. Första dagen fick jag otroliga kramper i magen, precis som att jag skulle varit förgiftad och magen försökte stöta bort pillret. Jag började läsa om detta och insåg att det var ganska vanligt, men bestämde mig för att ge det en chans. Fram till dag 10 kände jag inga särskilda besvär. Sedan blev jag plötsligt jättelös i magen och fick kramper efter det. Illamående har också stött upp. Jag har ej mått illa under min påbörjade graviditet, vet inte om det kan komma sent eller om det beror på järntabletterna. Jag är i v. 12 nu. Efter de senaste besvären har jag återgått till trög mage, men illamåendet står kvar. Bör jag byta sort?

  • Svar på tråden Järntabletter
  • Apotekaren

    Hej!
    Tyvärr finns det just sådana biverkningar med järnpreparat. Jag tycker det låter som om det är järnet, inte graviditetsillamående så sent. Men fråga din barnmorska om det, hon är expert på området.
    Järn är ju viktigt att få i sig just under graviditeten. Det finns andra preparat tex Duroferon så ev kan du ju prova något annat för att se om det går bättre. Rådgör med barnmorskan tycker jag.
    Man kan prova att ta järnet tillsammans med en smörgås eller så för att inte vara helt tom i magen, det kan minska illamående.

    Mvh Catharina

Svar på tråden Järntabletter