• Mandarina

Äta vid kräksjuka?

Hej hopp..

Vad kan man / bör man äta för nåt då man har kräksjuka?

Kom igår morse o har spytt igår förmiddag o har knappt ätit något - åt en bit vitt bröd me smör...men känner nuatt jag bör äta nåt. Är hungrig.

Vad är lämpligt? Gäller alltså mig, en vuxen person. Inget barn eller bebis

• Svar på tråden Äta vid kräksjuka?
  • Hallonmusen83

Mitt bästa tips mot magsjuka är faktiskt "Ahlgrens Bilar" De funka på mig iaf !
    Men när kräkningarna startar - ta det lugnt med mat, se bara till att få i lite vätska. Inte för mycket utan bara lite åt gången. Efter ca 12 timmar kan man börja med smörgåsrån och sedan med små bitar rostat bröd. Sen dagen efter med kokt ris ock kokt fisk tex.

Ett leende är värt ett tusental ord ♥
  • Hallonmusen83

Allt som är snällt mot magen tex vitt bröd och ris. Undvik juicer och annat starkt. Men ta det lite lugnt med maten så det inte blir ett bakslag.
    Dryck = te och eventuellt coca cola, men inte samtidigt. Det funkar bäst för mig.

Ett leende är värt ett tusental ord ♥
  • Nyfiken gul

Undvik ALLA mjölkprodukter

Bara lite vitt bröd, naturellt eller lite lätt rostat är jättebra , drick gärna te.

Nyponsoppa är gott och mättande och framförallt är det mycket vätska. Samma med blåbärssoppa och saftsoppa.

Vill du äta riktig mat så är kokt mat bäst. en kokt potatis med en liten klick smör och lite salt på är snällt för magen.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • yessan

Blåbärssoppa och skorpor!! The!! Kokt snäll mat,typ fiskbullar å potatis!! Det har jag alltid kört med :)

• erkiperki

Känn efter vad du är sugen på är mitt råd... Jag brukar iaf få cravings... Det är ju ytterst få saker som går att få i sig när man är magsjuk. Sist jag hade magsjuka var det enda jag kunde äta päronsplittglassar, dricka blåbärssoppa och päronlättdryck. Efter någon dag funkade det med varma koppen soppa. Typ dag tre var chips det enda jag ville ha, förmodligen pga saltbristen...  

Svar på tråden Äta vid kräksjuka?