• Terese f

Vad använder ni för ord för det kvinnliga könsorganet?

Har funderat lite på dedär. De dörjer visserligen ett tag hemma hos oss innan dottern frågar (hon är ju bara 4,5 mån!) men endå...

Jag skulle aldrig använda ordet snippa, FYFAN vad fult. Men det är ju vad jag tycker.

Vad sa ni till era barn att de heter?

• Svar på tråden Vad använder ni för ord för det kvinnliga könsorganet?
  • Papayia

Jag avskyr också ordet snippa men säger det ändå för det är vad han kommer att höra på de flesta håll o man vänjer sig väl...

• Kazeer

När jag pratar med min son om "vad flickor har" så säger jag "snippa". Och det är vad han säger nu, snart 4 år gammal.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kerubmamman

Snopp är inte ett särskilt vackert ord det heller. Vi använder snippa, för det är bra om det finns ett enhetligt namn för det kvinnliga könsorganet.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Mrs Lady
    Terese f skrev 2011-01-11 09:19:20 följande:

Har funderat lite på dedär. De dörjer visserligen ett tag hemma hos oss innan dottern frågar (hon är ju bara 4,5 mån!) men endå...

Jag skulle aldrig använda ordet snippa, FYFAN vad fult. Men det är ju vad jag tycker.

Vad sa ni till era barn att de heter?

HejsanGlad
    Jag är uppvuxen med diverse hemska (enligt mig)  ord som snipa, höna, mutta mm mm.

När våra döttrar började fråga: så berättade vi att det var flickans kisshål. Så nu har det blivit så naturligt att vi säger kisshål om flickor och snopp om pojkar.

Hoppas det hjälpte liteFlört
  • Terese f

Jag och sambon anväder ju ordet punna om vi pratar om de, de är ju inte alls fult betingat enligt mig så de borde ju funka? Känns naturligt liksom :P

• Papayia

Har du funderat över om ditt barn säger punna och den hon pratar med inte förstår. Ska hon dra till med synonymer eller förklaringar?
    Inget fel i att kalla det något annat men en tanke bara...

• B Rus

Snippa börjar väl nästan bli lika officiellt "rätt" som snopp, jag tycker det är neutralt och jämställt med snopp. Vi säger snippa.

• Terese f
    Papayia skrev 2011-01-11 09:29:21 följande:
    Har du funderat över om ditt barn säger punna och den hon pratar med inte förstår. Ska hon dra till med synonymer eller förklaringar?
    Inget fel i att kalla det något annat men en tanke bara...
    men man behöver väl inte använda bara ett ord? Kan väl använda punna hemma och säga att det också heter snippa?
  • Kerubmamman
    Terese f skrev 2011-01-11 09:33:28 följande:
    men man behöver väl inte använda bara ett ord? Kan väl använda punna hemma och säga att det också heter snippa?
    varför göra det mer komplicerat för barnet än vad man behöver?
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Vad använder ni för ord för det kvinnliga könsorganet?