• Flippen

Vår hund kissar inne när han blir lämnad! Vad göra??

Vi har en 12-årig handhund som kissar och bajsar inne så fort han blir lämnad. Även om man precis varit ute på en långpromenad och han sedan bara blir lämnad i 10 minuter så har han lyckats klämma ut någonting. Detta började när jag blev mammaledig för några månader sedan. Det hände innan också men inte så ofta. Nu händer det ALLTID!! Han har tydligen blivit "bortskämd" av att alltid ha mig hemma, men vad ska man göra åt det? Vi har provat att stänga in honom i tvättrummet men sin korg och vattenskål, men det hjälper inte. Han har kissat och bajsat ändå och det har till och med hänt att han trampat runt i det. Äckligt!!
    Någon som förstår sig på varför han gör så??

• Svar på tråden Vår hund kissar inne när han blir lämnad! Vad göra??
  • Trynträ

Det kanske är nån form av protest han håller på med. Han trivs antagligen inte att vara ensam hemma. Kan ni inte lämna honom till ett hunddagis eller liknande eller ta kontakt med nån hundterapeut som kan förändra hundars beteenden.

• jeli79

Hej! Vi hade precis samma problem som du har... men jag tig en chansning och skaffade honom en kompis och sen dess har han inte gjort inne! Han kännde sig väl helt enkel för ensam...ändå är min killar nästan aldig ensamma hemma... händer väl nångånh ibland mn inte är det ofta. Där jag är, där är dom!

• golden 2

Hej min golden kille kissar också inne om vi lämnar honom i hela huset, så nu begränsar vi honom till tvätt stugan och då gör han ingenting har du provat att stänga av honom??

• fröken fru

Tolv år låter som ren protest, jag tror också på begrännsning av hans utrymme.
    Lycka till

• Flippen

Vi har provat med begränsning av utrymme, men det hjälper inte. Han trampar t o m runt i det då.
    Bilen går det bra att lämna honom i, för då får han ju följa med. Men nu när det är så kallt vill man ju inte lämna honom där för länge heller.

• PS84

Hello!
    Hur beter han sig iövrigt när han blir lämnad?! Tuggar han på ngt eller visar på ngt annat sätt att han är olycklig?

Mvh Petra

• Flippen

Petra S:
    Han tuggar inte på saker, men han står och skäller konstant och flåsar. När jag stängt honom i tvättstugan så står han och skakar tills man släpper ut honom. Han blir alltså helt förkrossad när man lämnar honom.

• snartfaster

då kanske han kissar och bajsar av ren nervositet? eftersom att hantrampar runt id et också, så kanske han kissar och bajsar av nervositet och sen springer runt av nervositet också? kan du inte höra dig för med vetrinären om de vet något om det här. Lycka till!

• Ancha

Min hund är 11 år och om hon skulle börja med att kissa och bajsa inne så skulle hon få flytta till hund himlen....Grymt? Ja vet men men min åsikt och jag hoppas att du finner en annan lösning.

• Annika 1983

får man fråga hur länge han blir lämnad ensam och hur liten tvättstugan är? är det en stor hund? Sätter ni igång radion eller nätt när han blir ensam?

• Flippen

Annika 1983:
    Tvättstugan är väl på ca 15 m2. Jag brukar inte "stänga" in honom, utan låta dörren vara öppen men galler för så han inte kommer ut. Radio eller ej spelar ingen roll.
    Jag lämnar aldrig honom hemma mer två timmar, men det spelar ingen roll om det bara är 10 min jag är borta. Är jag borta längre så lämnar jag honom till en släkting som han känner väl.
    Vi har verkligen försökt allt, och han får nästan alltid följa med, men det går ju inte alltid. T ex om min sambo har bilen och jag måste ner och handla? Jag går gärna men det är ingen höjdare att binda honom på gatan nere i stan.
    Det blir ju lite av en ond cirkel att han numer oftast får följa med (när det går), och då accepterar han ju ännu mindre att bli lämnad.

• Trynträ

Han kanske är jätterädd att ni ska lämna honom för gott eller nåt. Han kan ju inte veta hur länge ni blir borta.

• Flippen

Jo, men varför få den fixa idén när han är 12 bast? Vi har aldrig lämnat honom ensam några längre stunder. Det började ju sen jag blev mammaledig, då var jag ju alltid hemma. Jag tror helt enkelt att han har blivit lite "bortskämd", och accepterar helt enkelt inte längre att bli lämnad. Frågan är vad man gör åt det?
    Men vem vet vad som rör sig i en hunds huvud?

• Ancha

Ja tyvärr så kan det väl slå slint när man blir gamal, äldre hundar får sina ideer. Min tik har aldrig lämnat gården i hela hennes liv, nu sticker hon så fort chans kommer. Vägrar dricka vattnet om det stått längre än en timma :) Men problemet som du har har inte jag ännu....min tanke är att det nog inte går att göra något åt det, acceptera el inte?!?

• J Anttila

Jag hadde det problemet med min hund.
    För mig gick det tyvärr så långt att jag var tvungen att gör mig av med honom.
    Men ett itps som kan fungera det är ju att gå tillbaka till valp träning.
    Det fungerade nästan för mig, men det flesta jag känner med hund har det fungerat för.
    Ta ut hunden på promenad trötta ut honom och när han sover så kan man lämna honom nägra minuter tillsammans med något gott att tugga på. Och eventuellt radio eller tv på.
    En annan ide är att spela in ett band eller en cd med vardagliga ljud så hunden inte känner sig så ensamen.
    För det är det den gör. Brukade du ta med den överrallt när du var mamma ledig??
    Så att den nästan aldrig var ensamen hemma då eller???
    Annars är nog hundvakt en ide men det kan ju bli dyrt.

Hoppas att det ordnar sig.

• Flippen

J Anttila:
    När jag jobbade var han ensam på förmiddagarna, sedan hos hundvakt på eftermiddagen. Det funkade ganska bra. Det hände sällan något då. Men när vi fick barn var vi ju av naturliga skäl hemma hos honom alltid, i alla fall den första tiden. Jag är fortfarande mammaledig och är ju i princip alltid hemma hos honom. Så nu tar jag med honom när jag kan (för att slippa skura golv när man kommer hem), men det går ju inte alltid att ha honom med.

Svar på tråden Vår hund kissar inne när han blir lämnad! Vad göra??