• Eliin80

Har refill och ska skaffa abonnemang, vad händer med pengarna på kontantkortet?

Jag har noll koll på detta, så jag verkar säkert korkad...

Jag har Telia refill på min gamla mobil. Där har jag tecknat ett avtal som gör att jag får 5000 fria sms i månaden (detta avtal löper ut i april). Jag har även ca 300 kr kvar på kontantkortet.

Nu har jag betällt en HTC Desire och kommer att ha abonnemang på den. Får jag ett nytt sim-kort till denna telefon? Om jag får det, kan jag fortsätta att använda min gamla telefon parallelt med den nya? Tänker mig t ex att det ju vore bra om jag kunde fortsätta att skicka gratis sms från min gamla mobil (och ringa upp pengarna) tills dess att det avtalet löpt ut. Men jag antar att det inte funkar...?

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • Svar på tråden Har refill och ska skaffa abonnemang, vad händer med pengarna på kontantkortet?
  • Myten

SMS-tjänsten kommer tyvärr att upphöra, men pengarna du har förs in på abonnemanget så du får använda upp dem där.

Du behöver förmodligen inte ett nytt SIM-kort till den nya mobilen, om du nu inte har ett SIM-kort som är hysteriskt gammalt. 

• Eliin80
    Myten skrev 2011-01-11 17:40:55 följande:
    SMS-tjänsten kommer tyvärr att upphöra, men pengarna du har förs in på abonnemanget så du får använda upp dem där.

Du behöver förmodligen inte ett nytt SIM-kort till den nya mobilen, om du nu inte har ett SIM-kort som är hysteriskt gammalt. 
    Vad räknas som hysteriskt gammalt? Det är minst 10 år gammalt iaf...säkert 15 t.o.m...
  • Eliin80

Eller nej, jag ångrar mig lite där...15 år gammalt är det inte. Men 10 iaf.

• ll o

Jag skaffade nyss abonnemang. och jag fick ett nytt kort. hade comviq och refillkortet stängdes av.
    Hade lite pengar kvar på refillkortet men dom är nu borta. 

• Myten
    ll o skrev 2011-01-11 19:45:01 följande:
    Jag skaffade nyss abonnemang. och jag fick ett nytt kort. hade comviq och refillkortet stängdes av.
    Hade lite pengar kvar på refillkortet men dom är nu borta. 
    Mycket möjlgt att det är så på Comviq, det skulle inte förvåna mig ett dugg.

På Telia så får du dock behålla pengarna du har. De förs in som en pott på abonnemanget. 
  • Myten
    Eliin80 skrev 2011-01-11 19:42:33 följande:
    Eller nej, jag ångrar mig lite där...15 år gammalt är det inte. Men 10 iaf.
    Kolla på SIM-kortet om du har en 3G-symbol på det. Har du inte det kan det vara läge att gå in i närmsta Telia-butik och byta kortet. Har du långt till en butik kan du beställa ett nytt via kundtjänst.

Telefonen lär fungera med det gamla kortet, men surfen kommer att bli långsam. 
  • Eliin80
    Myten skrev 2011-01-11 20:17:35 följande:
    Kolla på SIM-kortet om du har en 3G-symbol på det. Har du inte det kan det vara läge att gå in i närmsta Telia-butik och byta kortet. Har du långt till en butik kan du beställa ett nytt via kundtjänst.

Telefonen lär fungera med det gamla kortet, men surfen kommer att bli långsam. 
    Aha, där ser man...Ska kolla kortet. Men alltså, man FÅR ett nytt, det kostar inget?
  • Myten

Skulle tro att det kostar 95 kronor, men det är väl värt. Att ha en Desire utan snabb och bra uppkoppling känns bortkastat.

• Eliin80
    Myten skrev 2011-01-12 20:12:52 följande:
    Skulle tro att det kostar 95 kronor, men det är väl värt. Att ha en Desire utan snabb och bra uppkoppling känns bortkastat.
    Absolut! Läste på telia.se att man först måste låsa upp sitt gamla sim-kort med puk-koden. Men hur sjutton vet jag vad jag har för puk-kod?
  • Myten
    Eliin80 skrev 2011-01-12 21:20:06 följande:
    Absolut! Läste på telia.se att man först måste låsa upp sitt gamla sim-kort med puk-koden. Men hur sjutton vet jag vad jag har för puk-kod?
    Du behöver endast PUK-koden om du slagit fel PIN-kod tre gånger. PUK-koden behövs inte för att byta till ett nytt SIM-kort.
  • Eliin80
    Myten skrev 2011-01-13 18:01:41 följande:
    Du behöver endast PUK-koden om du slagit fel PIN-kod tre gånger. PUK-koden behövs inte för att byta till ett nytt SIM-kort.
    Nu har jag bytt, behövde inte betala nåt heller, så det var ju bra!
Svar på tråden Har refill och ska skaffa abonnemang, vad händer med pengarna på kontantkortet?