• Bebis juli 08

Röd rumpa - inotyol hjälper inte :(

Någon som har bra tips när inotyol inte hjälper mot röd rumpa. Han är även lite röd på pungen. Kan det vara svamp?

• Svar på tråden Röd rumpa - inotyol hjälper inte :(
  • Philippa

Ammar du ska du smörja med bröstmjölk.... Finns även en salva som heter Bethanpen som är kanon!

Misstänker du svamp ska du visa upp på BVC...

• TheMother

Röd på pungen kan de bli ändå.
    Se till att lufta så ofta du kan. Sen tycket jag att den salva som hjälpte bäst- och fortfarande gör det på sonen- är Bepanthen. Använde också Inotyol när han var liten men efter att han blev envist röd om rumpan och den salvan inte hjälpte så bytte jag till Bepanthen och den hjälpte bra.

• BeniusPappa
    Bebis juli 08 skrev 2011-01-11 10:33:22 följande:
    Någon som har bra tips när inotyol inte hjälper mot röd rumpa. Han är även lite röd på pungen. Kan det vara svamp?
    hej prova lite potatismjöl :)
  • Loppanssonsmamma

säger som de andra, inotyol hjälpte inte heller så vi bytte till bepanthen, som fungerade kanon!!

• Lindreas

Hur gammal är han? Vad har ni för blöjor? Hur gör ni rent när ni byter blöjor? Kan det vara något han inte tål? Tvätta med bara vatten och eventuellt lite olja, det är bäst för känsliga små rumpor.

• Lussekatten87

Fundera på att byta blöjsort. Min tös blev illröd av Pampers,hon fick tom blåsor :(. Byt blöja ofta.

• Zeran

Min son var också väldigt röd på framför allt pungen men även rumpan, prova att låta honom ligga mer utan blöja o lufta. Gör nytta för min pojke iallafall, blir liksom för varmt med blöjan på alltid.... Brukar passa på att låta honom ligga bar lite längre när vi byter blöja...

• ellebelle

Det kan vara svamp, det fick min dotter och då hjälpte inte Iinotyol. Prata med BVC, vi fick rådet att testa Dactar som inte hjälpte mycket, testade sen Dactacort och de röda var borta på ett dygn. Lufta mycket är också viktigt!!!

• smekmigipoolen

jag körde med A-creme som man använder i Norge när inotylen krångla! kanonbra! (finns på hälsokost)

http://www.a-creme.com/

• Bebis juli 08

Tack för alla era tips!
    Har testat Bethanpen, men tycker inte att det blev bättre. Möjligtvis i rumpan, men inte på pungen. Ska till BVC i em, så jag ska visa upp det då! Han verkar inte ha ont!?

Är lite svårt att lufta, han är inte stilla en sekund och han tar sig fram genom att dra sig fram på rumpan, så då skrapar han hela rumpan och snoppen i golvet, vilket han inte alls är nöjd med.

• TheMother
    Bebis juli 08 skrev 2011-01-19 10:47:09 följande:
    Tack för alla era tips!
    Har testat Bethanpen, men tycker inte att det blev bättre. Möjligtvis i rumpan, men inte på pungen. Ska till BVC i em, så jag ska visa upp det då! Han verkar inte ha ont!?

Är lite svårt att lufta, han är inte stilla en sekund och han tar sig fram genom att dra sig fram på rumpan, så då skrapar han hela rumpan och snoppen i golvet, vilket han inte alls är nöjd med.
    Vad sa BVC?
    Svamp kanske?

Att lufta genom att skippa blöja men ändå ta på ett par hyfsat lössittande byxor kanske kan vara ett alternativ? Bör nog hjälpa mer än att inte kunna lufta alls.
  • Moria

Potatismjöl har alltid funkat för mig. En gammal huskur som jag lärt mig av min mor =)

• HannaPirre
    Lussekatten87 skrev 2011-01-11 10:39:57 följande:
    Fundera på att byta blöjsort. Min tös blev illröd av Pampers,hon fick tom blåsor :(. Byt blöja ofta.
    Vi bytte från Libero till Pampers och sen dess har hon inte varit röd. Kanske nån enstaka gång men då smörjar jag in med Behpanten.
  • Skogsflickan

Hade samma med min son, trodde det var av blöjorna så jag höll på att byta bland olika sorter men det hjälpte inte..Han var lite röd på/vis snoppen,vid ljumskarna och lite uppåt magen..var på 10månaderskontroll där jag bad barnläkaren titta. Han sa att det var inte blöjutslag utan torr hud...Jag skulle prova miniderm 2ggr om dagen i 7 dagar annars skulle jag använda midison(stavning). Sonen vart så mkt bättre efter minidermen. Annars är Silon salva toppen!Funkade kanon tidigare när sonen nästan blev skinnflådd av liberoblöjorna..

Det du tycker om mina åsikter torkar jag röven med...
  • Hervor 1

Som en del redan skrivit, byt blöjmärke! Hos oss var det "Huggies" som orsakade röd och irriterad stjärt, efter att ha bytt sort så är det ett minne blott (bjussar på ett litet morgonrim

Svar på tråden Röd rumpa - inotyol hjälper inte :(