Har sagt upp bekantskapen med min syster
Jag vet inte riktigt var jag ska börja..
I korta drag så sade jag och min syster upp bekantskapen igår. Jag orkade inte mer med henne.
Hon har ett sätt som är svårt att förklara, det måste upplevas. Hon är en helt underbar människa när hon är på rätt humör. Är hon på fel humör är det bäst och passa sig.
Hon jobbar som en mindre chef på ett ganska stort företag och det jobbet går före allt. Hon älskar sitt jobb. Hon jobbar jämt övertid och tar aldrig ut sin komp. Hon har bl a ett barn hemma i känslig ålder som behöver sin mamma jättemycket. Barnet tar ut mammans frånvaro genom att vara sur och grinig (mot mamman), skrika och slå igen dörrar. Min syster handskas med det hela genom att skrika tillbaka. Jag vet inte hur många ggr vi suttit där och hört henne skrika till barnet
Varför jag till slut lessnade, det fanns många orsaker.. Dels var det hennes humör. Det är fruktansvärt. Har alltid varit. Hon har extrema humörsvängningar, och är jag i närheten går de garanterat ut över mig. Dessutom äger hon våra föräldrar (enligt henne). Jag "får ha" dem på nåder... Om de vill komma till oss på besök så visar hon klart och tydligt med sitt humör vad hon tycker om det. Och de får bara hjälpa henne.
På sistone har hon varit så bitter mot mig/oss. Jag har många ggr funderat på om det har och göra med att vi nu väntar barn, de ska inte ha fler. Hon kanske är bitter för att hon egentligen vill ha fler barn... Jag vet inte.
Ja, jag vet att detta inte låter så farligt, hon har inte försökt misshandla eller styckmörda mig, men tänk er själva att hela livet anpassa er efter ett av era syskon och dennes humör. Hon är lite äldre än mig, så jag har tidigt fått lära mig att läsa av hennes humör osv. Allt ska alltid gå så som hon vill, blir det inte så som hon tänkt sig är hon sur. Och inte diskret sur, utan sur så att ALLA märker det, hon snäser och är elak mot folk. Och detta kan gälla var vi ska äta lunch (bara hon & jag) eller hur vi ska fira en högtid (20-30 pers).
Dessutom handskas hon med situationer som dessa eller situationer där vi varit arga på varann genom att totalt ignonera mig/oss, så länge hon tycker det passar, sen kommer hon som om inget hänt. Hon kör med "silent treatment" helt enkelt.
Hon förbjöd mig igår att prata om detta med någon annan än min sambo. Inte för att jag tycker att hon är i den position där hon kan bestämma över vem jag pratar med eller inte. Dessutom vet jag att hon redan pratat om detta med fler än sin sambo... Men det är bara hon som gör bort sig. Ungefär som den gången hon snackade skit om mig till min bästa vän.
Hon har redan förstört alla sina relationer till övriga syskon, jag var den enda kvar.
Just nu känns det som att jag är ensammast i världen. Jag har en underbar sambo som stöttar mig i mitt beslut, han tycker att någon borde ha stampat ner foten för länge sedan till min syster (ingen säger någonsin ngt till henne när hon uppför sig illa) men min familj är borta. Våra föräldrar bor ganska långt härifrån och övriga syskon har också flytt stan för länge sedan. Det var bara vi två kvar i stan. Som tur är har jag min sambos familj som jag får ha som "komplement", och en alldeles egen familj snart. Det är bara synd, eftersom jag ville ha ett normalt, fungerande förhållande till min syster. Men det går tyvärr inte så länge hon är som hon är..
(Jag vet att en del information är lite luddigt, men det viktigaste sakfrågorna kommer fram. Detta för att jag vill hålla mig just anonym)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 11:15
Det var en som undrade vad jag ville med tråden...
Tja, skriva av mig lite, råd etc.