• TheFamily

Ni som ätit Omeprazol och fått sluta!!

Hade nåt jag trodde var magkatarr (mild sådan hade jag troligtvis). Mådde illa vid enstaka tillfällen då jag oftast ätit nåt olämpligt. Plus att jag rökte. Åt receptfria Omeprazol i två veckor och mådde mer illa. Gick till läkare och fick ännu mer Omeprazol utskrivet, dubbel dos. Mådde ännu sämre, konstant illamående, helt utslagen, kunde inte fungera! Idag pratade jag med min läkare och i samråd med honom slutar jag äta medicinen (jag har inga buksmärtor bara illamående) nu mår jag bättre!!!! Har sea-bands på och hat alltså inte ätit medicinen. Känner mig bättre och bättre allt eftersom dagen går! Har tom kunnat äta små portioner med ätbart!!! Tror ni att jag var allergisk mot medicinen. En av de vanligaste biverkningarna med Omeprazol är illamående och kräkningar!! Nån som har nån erfarenhet????

• Svar på tråden Ni som ätit Omeprazol och fått sluta!!
  • crossfit

Har ingen erfarenhet av att inte tåla just omeprazol. Jag går därimot huvudvärk av Alvedon. Ofta är det ju tyvärr så att vanligaste biverkningen är just det man vill behandla.
    Skönt att slippa tabletter.

• Ceka86

Använder omeprazol mot magsmärtor. Har opererat bort min gallblåsa. Medecinen hjälper mig och jag har inga biverkningar. Men det är så olika från person till person

• Zur Farbenlehre

Jag använder vid behov (recept: Omeprazol Sandoz 20 mg) men aldrig haft några biverkningar men bara att det hjälper bort illamående etc. Så är det med mediciner, vad som fungerar för en behöver inte fungera för en annan. Om du har magkatarr då ska du helst inte leva med illamående etc. bara för att en inte fungerade för dig, du kan försöka med en annan sort. Ja du kan också alltid förändra din livsstil, i mitt fall handlar det inte om livsstil men
    om magmunsbråck (den är vilande nu för det mesta, tack och lov)

• TheFamily

Jag har ju iom min magkatarr inte haft så ont i magen. Nu när jag slutat med Omeprazol har jag heller inte mer ont i magen och mår inte riktigt lika illa...
    Då jag är känslig för biverkningar på alla sorters läkemedel så vågar jag inte prova vare sig Losec eller Pantoloc då båda har illamående som biverkning. Då jag är noga utredd med prover i två omgångar så ska jag nu försöka läka mig själv med bra mat, motion och god sömn....

• mrsplupp

jag har ätit omparazol i flera år typ 7 men det hjälper ändå inte.
    Ändå skriver doktorn bara ut nya och jag sväjer dem för jag är desperat
    Har haft riktigt jobbig magkatarr i 6 veckor nu.
    det är nästan varenda dag, sitter i ett par dagar , en dag bra sen börjar det om igen.
    Inget jag gör fungerar.
    Har slutat med fett, socker, surt ja allt.
    Röker inte dricker inte tar rennie extra och gaviskon.
    Jag gick till en ny doktor som vart helt förfärad när jag berätta att jag ätit omparazol så högt som 60-80 mg om dagen för doktotn innan sa det.
    Nu har jag fått rantelin (tror jag det heter) och ska försöka vänja mig av med omparazolen då dessa enligt doktorn ökade magsyran ännu mer som en ond cirkel.
    Har vart bra en vecka i sträck men tog i dag en omparazol (en vecka än innan) och då fick jag magkatarren igen.
    Kan det vart tabeltten?
    Nu sitter jag här och mår så jävla illa.
    Det börjar nästan alltid på natten med att  det suger i magen, sen mår jag illa.
    Ibland går suget över och illamåendet stannar kvar..ibland håller båda i...
    det går lixsom aldrig över...
    vad gör ni andra???

• TheFamily

Det som botade mig helt och hållet nu efter 4 mån med magkatarr och illamående var Ranitidin (receptfritt långtidsverkande dämpar magsyran) och naturläkemedel Probiotika (mjölksyrebakterier).....
    Ny är jag bra igen! Fortsätter med naturläkemedel ett tag till!
    Hoppas det går över! Magkatarr av den sorten jag hade var fruktansvär! Jag var döende!!

• Krlith

Jag hade magkatarr för ett halvår sedan. Läkaren sa då att jag skulle äta omeprazol. Det gör jag aldrig igen!! Jag fick oroliga biverkningar med illamående och kräkningar. Så du är inte ensam! Har börjat känna av i magen igen. Nu vet jag inte vad jag ska ta istället. Någon som har tips?

• Charlotte01

Jag trodde jag hade magkatarr så jag fick omeprazol av läkaren. Gick bra i 4 dagar men sen fick jag otroliga buksmärtor, kräkningar och illamående. Jag slutade direkt. Var rädd att det kunde vara något annat men när jag läste på biverkningar så förstod jag att det inte var något fel på mig utan fel på medicinen.

• Houdini

Jag har ätit omeprazol i snart tio år och mår bra av dom. Utan dom funkar inte livet då jag har magmunsbrock och kroniska magsår.

Losec och omeprazol är samma sak.

Ranitidin heter även Zantac och man kan få det på recept blir mycket billigare då.
    Jag har den som tilläggsmedicin.

• plinglan

Hej, jag googlar runt på Omeprazol och gastrit och hittade hit. Undrar så om ni som skrivit här har fått hjälp? Eller har ni fortfarande samma besvär?
    Jag har haft inflammationer i magsäcken i flera år och blivit tillsagd att äta omeprazol. När jag nu genomgick ännu en gastroskopi så hittade de inget annat än inflammationen och skrev ut omeprazol...igen. Men ingen frågar "vad är anledningen till inflammationerna"? Har gått under tron att det är stress, men jag har fått problem under den lungnaste semestern...Jag sökte mig till en näringsterapeut som direkt misstänkte födoämnesallergi pga att det är väldigt vanligt. Det är bara det att den allmänna sjukvården inte hänger med i kunskapsutvecklingen. Så jag gjorde ett blodprov...och mycket riktigt! Allergisk mot ägg, gluten och mjölkprotein! Även dålig saltsyraproduktion pga av detta. Blev hjälpt av naturmedicinen (en hel drös).

Nu har jag ännu ett problem som inte vill ge med sig, metallsmak i munnen. Fick stark medicin utskrivet av läkare och då pajjade magen igen så nu är det bara att börja om från början med alla naturmediciner som hjälper magen att läka och producera saltsyra. Dålig saltsyraproduktion ger illamående när man äter.

Svar på tråden Ni som ätit Omeprazol och fått sluta!!