• Anonym (M)

Lämna min 7 månader gamla son en vecka.

Min och sambons son är idag 6 månader gammal, jag har varit mammaledig sen han föddes, men jobbat lite extra sen han var 2-3 månader. Han tyr sig lika mycket till oss båda och jag kan åka iväg när som helst utan problem, har även varit borta över natten ett par gånger. Han ammar inte längre utan äter välling, gröt och hela portioner mat.

I mitten av februari ska jag opereras i en annan stad och måste då vara borta i en vecka och jag har redan ångest. Kommer det påverka min son negativt om jag är borta en hel vecka? Sambon har jobbat borta i veckorna och bara varit hemma torsd kväll - söndag i över 3 månander och det har inte påverkat något, men jag har ju varit med sonen varje dag sen han föddes, varit borta max 8-10 timmar i sträck. Är så orolig att sonen ska bli lidande, även om jag ju måste åka oavsett.

Tror du det kommer bli problem när sambon plötsligt är hemma och jag borta och kan vi isf förebygga det på något sätt? Eller är det kanske bara jag som tycker detta ska bli fruktansvärt jobbigt :) Sambon är nu vinterledig och är hemma hela veckorna, med några undantag så nu är de tillsammans väldigt mycket fram till operationen. Hade tänkt prata med bvc-sköterskan på förra besöket, men det var så stressigt så det hanns inte med.

• Svar på tråden Lämna min 7 månader gamla son en vecka.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag kan förstå din oro, att lämna sitt barn i en vecka är inget man gör genrellt under de första åren, men det finns alltid undantag. Min erfarenhet är att det kommer gå alldelses utmärkt. Han har sin pappa, som han upplevs knytit an bra till.

Acceptera att du skall bort en vecka. Din son vet varken något nu eller kommer minnas detta senare i livet. Njut av att vara med honom, som vanligt. Se till att pappa kan både mata, lägga och trösta (låter som att han redan är fullt kapabel till det ;) mer kan man inte göra.

Det kommer gå fint!

MVH Christine

Svar på tråden Lämna min 7 månader gamla son en vecka.