• Minttu

"Fest gryta" i gjutjärnsgryta?

Hej!

Fick en jättefin le creuset gryta i julklapp och tänkte bjuda hem lite folk på mat.

Tar tacksamt emot massor med recept

• Svar på tråden "Fest gryta" i gjutjärnsgryta?
  • solana

Åh en sådan skulle jag också vilja ha! Gratiis! Är inne i en grytfas nu och just nu gillar jag denna här som inte heller blir så himla dyr.
    Om jag gör en jättegryta till ca 6-8 portioner (dock gick en hel gryta åt på fyra pers när min bror var här sist men det är ju ett gott betyg har jag i följande:
     Husmors goda gryta
    5-6 potatisar
    4 morötter
    1-2 lökar
    3 vitlökklyftor
    En stor paprika  i valfri färg.
    1 -2 msk tomatpure
    2 burkar krossade tomater
    2 grönsaksbuljongtärningar
    salt efetr behov
    1-2 msk chilikrydda
    2-3 msk paprikakrydda
    Ca 1/2 burk spiskummin.
    1/2 msk soyasås
    Ca 400-500 gram fläskytterfile eller annat kött som jag tärnar i 1*1 cm-stora bitar. Man kan ha oxkött med men då ska det koka med längre i grytan än fläskköttet.

Skiva potatis och morot och all lök  i ca 2 mm skivor. Blanda och fräs dessa i lite rapsolja i omgångar, de ska inte ta färg. När allt är fräst lägg i hop allt och blanda i nästan alla  kryddor under omrörning.
    Tillsätt eventuellt lite vatten så att det inte fastnar. 
    I med tomatpuren, sedan de krossade tomaterna. Fyll på med vatten tills grytan är nästan full men tänk på att köttet ska få plats sedan med. Låt småputtra ca en timma, under tiden ansar du och skör köttet o paprikan i bitar. Blanda det med soya, spiskummin och lite salt. Fräs i panna tills köttet fått lite färg.Låt paprikan fräsa med några sekunder. Lägg ött o paprika i gryta och koka upp. Smaka av och tillsätt ev mer kryddor. Låt sjuda  ca 30 minuter till en timma beroende på vad du har för kött. smaka av och njut!
    Man får prova sig fram själv och måtten är bara ca eftersom detta är mitt egna recept.

• solana

Glömde...Buljongen har jag i efter de krossade tomaterna.

• Ulf Harrys Farsa
    annzah skrev 2011-01-11 15:12:38 följande:
    Bouef Bourguignon, naturellement ;)

minbrorskokbok.blogspot.com/2007/01/p-begran-...

Det finns ju tusen recept men detta verkar rätt klassiskt.
    +1

Tänk dock på att be om hjälp på systemet med rödvinet, snåla inte.
    Billigt rödvin = lila gryta
    Bra rödvin = mörkröd/brun gryta

Man vill inte äta lila mat.
Svar på tråden "Fest gryta" i gjutjärnsgryta?