Hej!
Min erfarenhet är att man kan förvänta sig att barnet fulla längd blir +/- 1,5 SD (streck) från föräldrarnas beräknade medelföräldralängd. Ser man att differensen blir större mellan er (medellängd) och hans längd skall man alltid funder på om det finns någon bakomliggande orsak.
Både du och din man är längre än medellängden, vilket gör att man kan förvänta sig att han blir lång.
Jag tycker dock att kan ringa er BVC-sköterska och höra hur hans längd är i förhållande till er. Det är dock också avgörande när er son går in i puberten. Först då kan man avgöra hur länge han förväntas växa, vilket i sin tur påverkar slutlängden. Genrellt kan man säga att en tidig pubertet ger en kortare slutlängd, pga kortare tillväxtperiod.
Vid femårs-besöket har ni om det finns skäl möjlighet att få träffa läkare. Detta brukar man ta upp vid besöket hos sköterskan, som sedan ordnar en tid till läkaren. I annat fall träffar barnet skolläkaren normalt under de år det fyller/fyllt sex år. Min erfarenhet är att om man på något vis skall göra något åt ett barns längd, sker det under skolåren.
MVH Christine