• Fjorren

Fuktskadat köksgolv...kommer det kosta multum att fixa till det??

Vårt köksgolv (hyreslägenhet) blev skadat för ett par år sedan, troligtvis av katturin som inte torkades upp förrän det var försent. När vi försökte skrubba rent golvet (vilken jäkla stank! Bläää!) så luckrade golvmattan upp och gick totalt sönder! Vårt golv är av sånt där plastigt" material som jag sett finns i de flesta hyresrätter...
    När jag började rengöra så började mattan först krackelera, som småsprickor så att säga... och sen plötsligt verkade vattnet / rengöringsmedlet luckra upp det än mer så golvmattan "smälte" och plötsligt torkades bort som en slags smet i samband med att jag försökte rengöra!
    ja så nu har vi ett "fint" stort hål i golvmattan!! Minst en meter bred är den! Den är i ena hörnet i köket, intill ena skafferiskåpet.

Vad jag kan se verkar det även ha blivit blött inunder närliggande vägglist, för fuktmärken syns under tapeten nu, upp längst med väggen! Även golvet där skafferiet står verkar ha blivit illa tilltygat av fukten...
    Suck...

Detta hände alltså för ett par tre år sedan. Jag felanmälde det hos fastighetsskötaren iom att det hade hänt och de kom över för en besiktning. De sa då att det måste åtgärdas och att en behörig golvfirma skulle återkomma till mig. Men det hände aldrig...och sedan gick tiden. Tänkte på det emellanåt men sen hamnade det i glömska då och då... trillade mellan stolarna så att säga. Skadan i sig har varit täckt av en matta sedan det hände så man ser den heller inte och därför har jag helle rinte riktigt blivit störd av den...annat än att jag vetat om att den funnits självklart.

Nu söker jag ny bostad och måste då självklart fixa till denna skada nu innan vi flyttar...

Vad tror ni detta innebär?
    Riva upp hela golvet i hela köket? Eller tror ni man kan justera skadeplatsen genom att lägga om nu golvmatta där hålet nu finns?

Imorrn kommer fastigehtsskötaren över för en besiktning och då får jag iofs veta hur de vill vi ska gå tillväga men jag fasar en del för vad de kommer säga om renoveringskostnader mm..

Nån som har ett hum om vad detta kan komma att kosta? I runda slängar menar jag förståss... jag har ingen hum whatsoever vad detta kommer att kunna gå på?
    5000 kr?
    50000 kr?
    Mer eller mindre??

Suck suck ...och åter suck...

Husdjur i all ära, goa och fina   men ibland kan man klanta till det rejält med deras "hjälp"....

• Svar på tråden Fuktskadat köksgolv...kommer det kosta multum att fixa till det??
  • Houdini

Jag är rädd för att du kommer ¨få betala för en ny matta och tja mellan 5000-10 000 får du nog räkna med tyvärr.

Mattor är dyra.

• MajaVira

Det kommer definitivt inte kosta 50 000,-, kommer troligen att sluta på 5 000 - 10 000,- . Förmodligen kommer hela golvet att bytas då det inte kommer bli snyggt att bara lägga ny matta i just det hörnet. Plastgolv kostar allt från 100 kr / m2 och uppåt, sedan tillkommer arbetet med att ta bort den befintliga mattan och lägga in den nya.

• Fjorren

Okej, tack iallafall för den infon, ni...
    Ja vad ska man säga, inte drömläge precis fast på nån konstig vänster hade jag fått siffran 20000 kr i skallen (vet inte varför!!) så 5000 resp 10000 är ju avsevärt bättre...om än MYCKET pengar...

Ja, jag får ju va beredd på att ta smällen imorrn när det är besiktning så får vi se vad de säger; om de kan komma med nåt estimat på kostnad mm...

• flixflax

Först ska du såklart kolla med din hemförsäkring. Ev täcker ju den och då är det endast självrisken. 

På besiktningen säger ju han vad som kommer att göras. På plastgolv är det en renoveringsintervall på 20-25 år beroende på om det är tex linoleum eller plast. Dvs är golvet 15 år gammalt skall ni endast betala för de 5-10 åren som är kvar på tiden. (tex 10000kr delat på 25 år gånger de år som är kvar). Dessutom för att kräva er på mattbyte måste hyresvärden uppvisa ett protokoll som skrevs när ni flyttade in på att den var korrekt då. 

• Fjorren

Jo Flixflax, du har alldeles rätt i att man bör stämma av med hemförsäkringen.
    Detta har jag inte gjort då jag tänkt att de med all säkerhet ändå inte kommer stå för någon kostnad då jag starkt misstänker att skadan är skedd av mina katter (luktade misstänksamt mycket urin /ammoniak om golvet för att inte vara deras urin...tyvärr).
    Så jag tror inte att de kan stå för någon kostnad i ett sådant fall.... eller hur?

Ja om jag bara visste vad det var för material golver är gjort av, antingen linoleum eller plast; men vet inte hur man avgör vilket det egentligen är.... Men det där med att man bara ska betala för de åren som är kvar på renoveringsintervallet; DET hade jag faktiskt ingen aning om.

Vad gäller ett påskrivet protokoll...jo men visst minns jag att jag skrev på ett papper vid inflyttningen, där det stod i vilket skick alla rummen var i vid just vid det tillfället. Så ett sådant papper finns nog...tyvärr...

• flixflax

Spelar ingen roll om katten gjort det? Hemförsäkringen ersätter ju tex saker sönderbitna av hundar. Luktar det fortfarande? Hur ska de veta det annars?

• Fjorren

Hahaha...tack för att jag fick skratta lite mitt ibland hela denna misära story Såg mig själv liggandes på golvet sniffandes ner i den där äckliga trasiga håldelen...BLÄÄ!
    Har faktiskt ingen aning om ifall det fortfarande luktar illa / ammoniak om hålet...kanske borde ta bort mattan och sniffa på lite

Jaha...du har ju rätt igen..kanske hemförsäkringen täcker såna skador ja?! Iallafall värt att testa och se....Ska ringa dem imorrn så får vi se vad som sker.....

• och

Hemförsäkringen brukar inte täcka skador som orsakats av egna katter. Däremot skulle de kanske ersätta skadan om du har en extra allriskförsäkring och du har råkat spilla ut kokande vatten, fast då borde du anmält skadan till försäkringsbolagt inom deras tidsgräns för preskribering. Kan det vara tre år?

Beroende på hur händig du är och hur köket ser ut så kan du kanske fixa golvet själv, det är inte så svårt att lägga ett nytt plastgolv, och du behöver knappast vara rädd för att det ska vara fuktskador på övrig inredning utöver tapeten (som du väl också får fixa till).

• Fjorren

....är rätt så ohändig...tyvärr
    Ja nu har det kanske tillochmed gått för lång tid sedan skadan skedde för att försäkringsbolaget ska kunna hjälpa till på nåt sätt.... Ska dock kolla upp det idag men tvivlar starkt på att de kan hjälpa oss på nåt sätt...

• Janna84
    flixflax skrev 2011-01-11 18:21:26 följande:
    Spelar ingen roll om katten gjort det? Hemförsäkringen ersätter ju tex saker sönderbitna av hundar. Luktar det fortfarande? Hur ska de veta det annars?
    Inte vår hemförsäkring, trots att vi har plusförsäkring. Vår sons vagn blev nerkissad av en okänd katt på dagis (de har inget vagnsförråd så vagnarna står alltid ute) och trots omständigheterna täckte inte hemförsäkringen händelsen. Inte heller kommunen betalade oss någon ersättning...
  • Fjorren

Ringde vårt försäkringsbolag idag; de kunde inte säga i dagsläget OM de kunde betala ut någon försäkring eller inte; allt berodde på hur det hela skulle komm att sluta.
    Dvs OM mitt bostadsbolag skulle komma att kräva en faktura av mig.

Isåntfall sa försäkringsbolaget att DÅ skulle jag sända in kopia på fakturan + även ett skriftligt brev från bostadsbolaget, på varför man skulle kräva mig på penar.
    Sedan skulle man ta ställning till OM jag kunde få ut pengar eller inte på försäkringen.

Med min kolossala tur kommer de oavsett att neka mig någon ersättning iallafall... - känner så i magtrakten och den känslan brukar ju vara sann...

Om nån timme kommer de hit och besiktigar lägenheten och skadan... - sen får vi se hur pass illa de bedömer situationen att vara....

Suck...bara "timmar kvar från domedagen" känns det lite som...

• Fjorren

Tjejen som kom över för besiktningen var urtrevlig och riktigt tillmötesgående; hon tyckte hon sett värre skador än våra...men sa dock ändå att allt nu berodde på hur pass illa tilltygat golvet undet golvmattan egentligen är....

OM.... - OM vi har världens tur och inte betongen under golvmattan eller väggarna eller annat är förstört djupt ner/ djupt in, så skulle bara ett mattbyte behövas. Och eftersom det ändå gått de antal år som behövdes för att få nya tapeter mm i det här bostadsområdet, så skulle det isåntfall innebära för oss att ett mattbyte inte skulle kosta speciellt mycket!!
    Omkring drygt 750 kr!!
    What?! Hur bra som helst isåntfall

Men detta är bara OOOOOM inte fukten spridit sig neråt i betongen i golvet mm..
    Skulle det istället vara fallet så då kommer kostnaderna skjuta iväg i höjden oerhört mycket! Hon hade varit med om ett par liknande fall där betongen blivit så pass dåligt så man varit tvungen att slå hål igenom hela golvet och bygga upp det på nytt! Och då landade notan på 150.000 kr!!

Så...ja vad ska man säga.... - vi lär landa nånstans mellan 750 kr och 150.000 kr!!!
    Nu kommer Anticimex att kontaktas av henne och sen kommer de hit och gör en grundligare bedömning av fuktskadan...sen får vi se vart kostnaden landar nånstans...

Hursomhelst; 150.000 kr finns ingen chans jag kan hosta upp så där bara!
    Hoppas ju då på att försäkringsbolaget kan gå emellan och hjälpa oss förståss men det är nog att hoppas på för mycket...

Nu tar vi en dag i taget och väntar på att Anticimex varit här och sagt sitt så får vi se hur hela denna makabra historia slutar... - hoppas på ett bra slut Men tror dessvärre på ett inte lika så bra slut...

Svar på tråden Fuktskadat köksgolv...kommer det kosta multum att fixa till det??