• Anonym (bipo)

nån bipolär förälder?

Finns det nån här som har bipolär och som är förälder?

• Svar på tråden nån bipolär förälder?
  • Helena37

Hej! Jag har bipolär typ 1 och är  förälder. Jag har två barn. Nåt särskilt du tänker på?

• Anonym (bipo)

Bara nyfiken på om det finns fler ;)
    Jag har också bipolär typ 1 och jag har en son som snart är 3 år.
    Men identifierar mig mest som mamma. Även om det senaste året varit bitvis tufft.

Hur gamla är dina barn? Min son Alvin hoppar just nu i soffan. Passar på när mamma inte ser.
    Han är min ljusglimt i tillvaron såklart. Han pratar mycket, börjar fundera över saker och ting och är
    totalt galen i bilar.
    Har du vetat om din diagnos sen ungdomen? Jag fick min 2001 när jag var 20 år.

• Helena37

Jag har en son på 14, och en dotter på 5. Jag fick min diagnos förra året faktiskt, så det har varit ett ganska tufft år med att försöka acceptera den, utprovning av mediciner etc. Samtidigt då har jag jobbat heltid och varit förälder.

Jag tycker också att det bitvis är tufft, men det känns skönt att ha en medicinering som fungerar, och att jag fått reda på vad som varit "fel" under så många år. Mina barn är verkligen de finaste jag vet och jag har haft tur att trots min sjukdom kunna vara relativt välfungerande. Men självklart har min sjukdom påverkat dem. De märker ju när jag är deprimerad, trots att jag försöker dölja det, och "vara som vanligt". Det händer dock sällan, mitt problem är i stället mina manier.
    Hur känner du att sjukdomen har påverkat dig i livet, relationer, barnen arbete? Jag känner ingen IRL som är bipolär, så det skulle vara jättekul och intressant att ha någon att prata med!

• 1lejon

Hej!

Själv är jag bipolär 2. Dyker oftast ner i depressioner, men har även inslag av mani.

Jag är ensanstående med 2 tonårsbarn.Och ja livet är spännande med 2 tonåringar samtidigt som jag ska handskas med mitt egna mående.

Jag fick diagnosen för ca 3 år sedan, men den bröt ut i samband med första barnet.

Mina barn märker väldigt tydligt när jag inte mår bra, och livet är tufft för dom. Och jag kämpar med näbbar och klor för att någon (soc, skola, anhöriga) ska se mina barn och kunna stötta dom i allt det svåra.

• teddy

Hej,. Jag har en liten fråga till er. Hur går en utredning till om man ska kolla om man är bipoöär. ? jag har mina misstankar om att jag kan vara det. Men jag vet såklart inte. O därför skulle det vara bra o skönt o veta vad som kanske väntar mig.

• 1lejon

Vet inte om mi väg till diagnos ver det enklate vägen. Det handlar mycket om att samla ihop flera års historik över det psykiska måendet och med hjälp av frågeformulär komma fram till vad som kan vara vad.
    Fick gå på utredning på Affektiva mottagningen här i kommunen.
    Lycka till.

• smiling

Jag är bipolär typ 2 o ligger generellt väldigt lågt  , men blir ibland hypoman. Har Rapid cycling. Har två barn 17 o 19. Jag har mått riktigt dåligt i flera år o tycker inte alls att vardagen fungerar...  Barnen bor hos sin pappa mest för att få stabilitet o trygghet, Mitt mående är väldigt skört o jag vet aldrig hur jag kommer må på em eller imorgon. Jag kan ju själv anpassa mig o ta en dag i taget... men det är ju svårt för människor runt en. Många förstår inte alls vad Bipolär sjukdom är... Tyvärr.
    Hoppas på ett läkarbesök snart så jag kan få diskutera min medicinering Fortsätter gärna prata med någon bipolär om nån vill... Ibland är det skönt att få prata av sigo det är obeskrivligt skönt när man känner igen sig i varandra.

Svar på tråden nån bipolär förälder?