• Una Estrella

Har inget varmvatten i duschen, vet någon vilken temepratur som inte få understigas gällande varmvatten i lägenhet??

Har flyttat till en ny lägenhet och det är alldeles för kallt för att ta sig en skön dush! Har försökt tre gånger men det är bara in och ut som gäller och då har jag på det varmaste.

nu undrar jag hur kallt man egentligen får ha varmvattnet...finns det någon temperatur som inte få understigas. Vill veta innan jag ringer min hyresvärd, som jag tyvärr redan märkt inte är den bästa!

• Svar på tråden Har inget varmvatten i duschen, vet någon vilken temepratur som inte få understigas gällande varmvatten i lägenhet??
  • versan

Jag vill ha för mig att det får INTE understiga 50grader.

Mät temperaturen och ring Miljö- och hälsoskyddsnämnden i kommunen om inte hyresvärden reagerar genast. Är vattnet under 50 grader uppstår grogrund för Legionärssjukan, en allvarlig (och för gamla människor eller dom med nedsatt imunförsvar) dödlig typ av lunginflammation. Denna sprids via vattensystem med alltför låg temperatur.
    Läs mera här.

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygga-nytt/Tappvatten/Legionella/
  • missdolly

Legionella bakterier förökar sig när vattnet ligger mellan 20-40 grader, 60 grader är väl att rekommenderat att ha i vattentankarna för att undvika tillväxt av bakterier men jag vet inte om det finns några normer satta för sånt??

• a mor

"Vid 50 °C kan det dröja många timmar innan alla Legionellabakterier dött. Vid 60 °C dör de på omkring 10 minuter. Vid 70 °C tar det mindre än 1 minut [6]. Dessa tider gäller för bakterier som lever fritt i vatten. På insidan av rör och i sediment tar det längre tid att ta död på bakterierna."

Så alltså enl min mening minst 50 grader i beredaren.

Å här är länken där jag hittade upplysningen.

www.effektiv.org/pdf_filer/Tappvarmvatten.pdf

Har du varmvattenberedare? Du kan ju kanske ställa upp värmen själv då.

• Una Estrella

Va! aldrig hört om detta, jag tyckte bara att det var jobbigt att duscha kallt! detta ska jag absolut kolla upp då. Jag får åka och köpa någon termometer imorgon. Kan säga direkt att det inte är 50 grader i alla fall, det vet jag med största säkerhet. I kranarna är det varmare men just i duschen så blir det knappt ljummet känns det som.

• dunderhanna

Jag tog lös den där tempratten på duchen och ändrade värmen själv med en skruvmejsel.. Nu jävlar ha jag varmvaten..:)

• Una Estrella
    dunderhanna skrev 2011-01-11 16:38:58 följande:
    Jag tog lös den där tempratten på duchen och ändrade värmen själv med en skruvmejsel.. Nu jävlar ha jag varmvaten..:)
    hm...lät intressant;)
  • ikafika

Behöver ju inte va nån risk för legionella om det är varmt i de andra blandarna. Det kan ju vara duschblandaren som är trasig. Du behöver väl bara säga till din hyresvärd att du inte har något varmvatten i duschen så fixare de det? Fördelen med hyresrätt!

Svar på tråden Har inget varmvatten i duschen, vet någon vilken temepratur som inte få understigas gällande varmvatten i lägenhet??