• Paulas mamma

Tips för en bra bearnaisesås?

Idag tänkte jag göra fläskfile i ugn med klyftpotatis och beasås.
    Men eftersom det är första gången jag gö såsen så tänkte jag be om era bästa tips för att inte misslyckas :)

Jag har ett ganska enkelt recept utan lök. För i många recept har jag läst att man ska koka lök med vinäger tills nästan allt kokat bort. Detta låter för komplicertat för mig så hittade ett annat.

Sen läste jag att på restauranger gör man den kall. Alltså med kallt flytande smör. Värmer man den senare då eller äter man den kall?

Är det lättast med elvisp? Ska man göra det i vattenbad? Oj va många frågor det blev. Hoppas att ni kan ge mig lite tips. Behöver man persilja? Jag har bara dragon nämligen. Och går det bra med margarin istället för smör som det står i alla recept?

• Svar på tråden Tips för en bra bearnaisesås?
  • Raskask

Smör är ett måste i bearnaisesås, tycker jag. Ingen vits att mecka med att göra egen utan margarin. Men det är väl en smaksak .

Elvisp är inte nödvändig, det går jättefort för såsen att tjockna, så man behöver inte vispa så våldsamt länge.

Sås som görs kall äts nog kall skulle jag tro, eller rumstempererad. Jag gör inte bearnaise i vattenbad, och den brukar inte skära sig för det.

(Lökdelen är jätteenkel).

• Raskask
    Raskask skrev 2011-01-11 16:34:52 följande:
    Smör är ett måste i bearnaisesås, tycker jag. Ingen vits att mecka med att göra egen utan margarin. Men det är väl en smaksak .

Elvisp är inte nödvändig, det går jättefort för såsen att tjockna, så man behöver inte vispa så våldsamt länge.

Sås som görs kall äts nog kall skulle jag tro, eller rumstempererad. Jag gör inte bearnaise i vattenbad, och den brukar inte skära sig för det.

...utan smör... ska det ju stå....
  • Paulas mamma
    Raskask skrev 2011-01-11 16:34:52 följande:

Gör du den direkt i kastrullen då? Ska den serveras varm och kokas upp eller ska den bara vara ljummen? Förstörs den om det kokar när den är klar? Har förstått att det inte får vara för varmt när man vispar ihop den för att äggen koagulerar men efteråt då?
  • Raskask

Den ska inte koka alls, äggulan skär ju sig oavsett när man kommer över en viss temperatur. Jag gör den direkt i kastrullen, men smöret får svalna innan jag vispar i det. Kastrullen står alltså inte på en platta med hög temperatur.

• Lindis1974

Löken och vinägern är jätteviktig för smaken.
    Hoppa inte över det är mitt råd :) koka lök, vinäger , dragon och hela pepparkorn.
    Sen ska den helst göras i ett vattenbad. Först vispa i äggulor tills det blir ganska tjock. Ta av den från plattanoch häll sakta o det avsvalnade skirade smöret. Sen ha i lite mer dragon och kryddor efter smak.

Om den skär sig är det enkelt att rädda. Ha i en isbit så den snabbt kyls ner. Vispa sedan ner såsen i en äggula. Och vips är det en fin sås igen. Vi fick rädda den på nyår. Det var coolt att det gick så lätt. Såsen blev f ö grymt god!

• Paulas mamma
    Lindis1974 skrev 2011-01-11 16:51:31 följande:
    Löken och vinägern är jätteviktig för smaken.
    Hoppa inte över det är mitt råd :) koka lök, vinäger , dragon och hela pepparkorn.
    Sen ska den helst göras i ett vattenbad. Först vispa i äggulor tills det blir ganska tjock. Ta av den från plattanoch häll sakta o det avsvalnade skirade smöret. Sen ha i lite mer dragon och kryddor efter smak.

Om den skär sig är det enkelt att rädda. Ha i en isbit så den snabbt kyls ner. Vispa sedan ner såsen i en äggula. Och vips är det en fin sås igen. Vi fick rädda den på nyår. Det var coolt att det gick så lätt. Såsen blev f ö grymt god!
    vinägern är kvar det är bara löken som jag hoppat. jag tämkte börja nu. Ska äggen vispas hårt innan man siktar i smöret?
  • Lindis1974

Vispa den i vinäger och dragon blandningen till dess att den blir krämig. Men det måste finnas värme med. Vattenbadet ska vara i en kastrull som vattnet sjuder i.
    Lycka till:)

Svar på tråden Tips för en bra bearnaisesås?