• Anonym (vänta?)

Förtidigt född o smakisar?

Min son är 5v förtidigt född och äter nu bara ersättning.
    Han blir snart 4månader och vi hade tänkt börja lite smått med smakisar då men vår BVC säger att vi måste vänta tills han är 5månader minst (för att han e förtidigt född) innan vi börjar.

Har försökt hitta info om vad som gäller förtidigtfödda men hittar inget svar.
    Är de bäst att vänta eller vad tycker du?

Kram

• Svar på tråden Förtidigt född o smakisar?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att man inte kan dra alla prematura barn över en kam och förvänta sig att alla utvecklas lika. En del barn (även fullgångna) kan inte alls börja med smakisar när de är fyra månader, medan det går helt fint för andra. Din son är född fem veckor tidigt, men han har trots allt fått mat i fyra månader.

Jag är helt övertygad om att du kan tolka din sons signaler och bedöma om han är mogen för fast föda eller inte. Man skall dock som alltid (oavsett prematur eller inte) vara försitkig i början. Var helt enkelt uppmärksam på hudförändringar, magknip, avföringens frekvens och utseende och självklart hans allmäntillstånd.
    Minsta tecken på besvär eller liknande, då kan det vara läge att avvakta och prova igen om någon dag/vecka.

MVH Christine

Svar på tråden Förtidigt född o smakisar?