• Anonym (Snart gift...)

Vigselring för mannen

Jag lägger frågan här eftersom ingen vet att vi ska gifta oss...

Vi har diskuterat där här med om han ska ha ring eller inte. Han vill helst bara gravera in bröllopsdagen i våra förlovningsringar. Vi har ganska breda förlovningsringar och det skulle bara bli en smal vigselring i så fall. Tanken är att jag ska ha en smal alliansring. Visst kunde han ha en likadan fast utan stenar...

Hur har man det traditionellt sett??

Hur gör man när man under cermonin ska byta ringar om den ena inte har någon??

• Svar på tråden Vigselring för mannen
  • Anonym (a.)

Allting är möjligt :)

Om man bara väljer en ring så kan man under själva ceremonin välja - antingen lämnar han sin förlovningsring och får den välsignad tillsammans med din vigselringen. Du trär hans på hans finger och han din på ditt finger. Eller välsignas bara din vigselring. Och han trär den på ditt finger.

• semlorna

Vanligast är att båda får en ring vid förlovning och att kvinnan får en andra vid vigseln. Hur ni vill göra däremot är upp till er.

Sambon kommer ha en ring och jag två. Sambons ring och min vigselring kommer båda vara del av vigseln.

• oxiemia

Vi bär bägge vigselring, maken ville oxå se gift ut

• Anonym (Snart gift...)

Vi gör som vi tänkt då... Han med sin förlovningsring med även bröllopsdatum ingraverat... Och jag med en alliansring också...
    Det är ju inte ringarna som är det viktiga egentligen... Utan kärleken och att det blir som vi själva vill...

Blir en borgerlig vigsel på förmiddagen och sedan åker vi på semester till Thailand - bara vi två... Låter kanske lite trist men ingen av oss är så mycket för alltför mycket ståhej... Utan vi vill att detta ska vara vår upplevelse...
    Däremot så blir det lite fest när vi är hemma igen...

Längtar... både efter giftemålet och solen..

Tack för era synpunkter!!

• Lumo

Maken har 2 ringar. Men då de är specialgjorda hos guldsmed åt oss så passar de ihop (en fyrkant sticker ut i ena ringen i går in i andra). Han har dessutom efter vigseln etsat ihop de två ringarna så att de nu är en, mer praktiskt när man jobbar. Mina ringar är exakt likadana men jag har en diamant i fyrkanten. Jag har dock inte satt ihop mina då jag gillar att fippla med dem.

• Tradegy

Vi har två ringar var, smalare enkla modeller i titan, hennes vigselring med stenar i..
    Vi valde att ha kvar förlovningsringarna båda två och jag valde att även ha en vigselring,

Udda måhända men enligt min mening känns det "Rätt" på något sätt..

• Anonym

Jag har två ringar och min man en. Min extra är förlovningsringen, "övertalningsringen" som han friade med : )

Och TS, försvara inte hur ni vill ha och bestämt att ha er bröllopsdag! Jag tycker det låter helt fantastiskt att åka iväg ihop sådär direkt efter! Man gör det för sig själv och då är det aldrig trist!

• Multignutten

Min man lät göra om sin förlovningsring, han graverade in bröllopsdatumen och blästrade den. Vi gifte oss borgerligt, i hemlighet, hade bara två vänner  med som vittnen.

• mamita64

När jag gifte mej så var det en ring som gällde.
    Först varsin ring när vi förlovade oss och sen en vigselring till mej.

Det där med att mannen ger kvinnan en förlovningsring och inte själv har nån är nåt man ser i amerikanska filmer och som sen "smittar" hit

Svar på tråden Vigselring för mannen