• emmbla80

Snabb förlossning med 1:a barnet, hur blir det med andra?

Hej!

Börjar oroa mig lite för förlossningen eftersom det gick så himla snabbt med mitt första barn, ca 5 timmar från första värken.
    Alla säger att det går mycket snabbare med andra barnet och stämmer det så lär det väl gå rekordfort den här gången.
    Det jag oroar mig mest för är hur vi ska hinna hitta en barnvakt till våran dotter, speciellt om det är nattetid.
    Men men, det får lösa sig på nåt sätt.

Ni som hade snabba första förlossningar, hur var eran andra förlossning?

• Svar på tråden Snabb förlossning med 1:a barnet, hur blir det med andra?
  • LitenBlomma

Första tog 3,5h från värkstart.

Andra tog 3h från värkstart.

Tredje höll på att gå på lite över 1h men de lyckades sakta ner det lite genom att sätta en Spinal (ryggbedövning) så den tog 2h och 20 min.

-02 -08 -09 & BF mars -11
  • SailorGirl

Jag frågade min BM eftersom jag själv öppnade mig från 2-10 cm på 2½ h (dock 2h krystvärkar) och hon sa att det var väldigt individuellt och att det inte finns någon sanning i saker som att andra skulle komma snabbare och tredje vara svårare, som vissa säger. Själv tänker jag mig att både man själv och kroppen vet bättre vad som gäller för varje förlossning, så man får gå på vad man upplever. Känner man sig otrygg, så är det ju bättre att bege sig in till förlossningen i god tid och eventuellt bli hemskickad med ett "kvitto" på hur det står till.

• Mozarts Nachtmusik

min första tog nog 6 timmar från värkarna,
    andra likadant =)
    bara krystskedet som halverades :-O

Kom ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra
  • Southern Belle

Första: 3½ timma
    Andra: 1½ timma
    Tredje: 7 timmar

Jag kände också oro över just barnvakten. Vi hade som nödlösning att storebror skulle få följa med till sjukhuset och att barnvakten skulle få möta upp där istället för att vi väntade hemma alternativt att be någon granne att titta till honom tills barnvakten kom. Nu hade vi tur och hann föda andra barnet medan storebror var på förskolan så barnvakt behövdes aldrig! Även tredje gången löste det sig optimalt (och då var jag ännu nervösare.. ) och förlossningen startade medan barnvakten var på besök!

Eftersom värkarbetet är oerhört stresskänsligt ät jag mer eller mindre övertygad om att man inte föder förrän man känner sig trygg nog att göra det! Så det löser sig säkert för dig!

Lycka till!

• Jocelyn

alla mina 3 förlossningar har varit  snabba...
    själva krystvärkarna hade jag
    barn1: 1 timma
    barn2: 22 min
    barn3: 2min(2krystvärkar sen ute )

så ja oftast brukar det gå snabbare eftersom du  är mer  "uttöjd" än första gången.

jag var oxå himla orolig över barnvakt men dt löste sig i sista stund..

hoppas det löser sig för dig :)

• Snooz

Första barnet: 2 timmar från första riktigt smärtsamma värken
    Andra barnet: Värkar under natten som avtog på morgonen. Kände inget under dagen sedan satte det igång på em å då tog det 1,5 timme från första värk.
    Har varit fullt öppen båda gångerna när jag kommit in till fl.

• minya

från första krystvärken

1:a 10 min
    2:a 3 minuter 

Lilltrollet 2007-07 & Ängeln 2010-11
  • LitenBlomma

TS undrade inte hur lång krystfas ni hade, utan hur lång tid det tog från första känning till bebis på magen. Det är den tiden man har på sig att ringa barnvakt och åka in.

• Pigelinen

sitter här o har 17 dagar till BF, förra gången föddes dottern efter knappt 6 timmar från första känningen, vet inte om jag vill kalla första värkarna som värk... åkte in efter 2½ tim och var då öppen 8cm. Tänker precis som TS hur sjutton ska man hinna få hit barnvakten..  men vi har flera reservplaner om inte barnvakten hinner hit så möter hon upp på FL alternativt att vi lämnar dottern hos grannen tills barnvakten kommer hit o hämtar henne.  Det löser sig alltid, största orosmomentat för mig är at tmin man ska hinna hem så att han kan hinna köra in mig.. han jobbar 1 tim hemifrån o det är inte alltid som han kan släppa det han har för händerna. Där vi bor finns ingen taxi heller så det är inget allternativ, så vi behöver barnvakt OCH ev skjuss in, men det löser sig väl också. Det viktigaste är att jag ringer hem min man så fort jag misstänker något.

• LitenBlomma

Sist öppnade jag mig till 7 cm på 1h och vi har 50 min att köra. Min man jobbar 15 min hemifrån och sen få hit barnvakt.... Det kan blir tight om tid men denna gången ska jag inte vara så envis utan låta BM ringa ambulans åt mig direkt och vänta hemma istället.

• Snooz

Eftersom första förlossningen var så snabb för oss så hade vi några alternativ när det gällde barnvakt beroende på vilken tid på dygnet det blev dags. Prata med släktingar och nära kompisar så att ni har några att välja på. I "värsta" fall kanske din dotter kan följa med till sjukhuset och så kan den som ska vara barnvakt möta er där om det blir kort om tid.

Svar på tråden Snabb förlossning med 1:a barnet, hur blir det med andra?