• konkelbär

Rymlig bil med låg förbrukning, under 30.000kr? Hjälp tack!

Hej och hoppas man kan få lite hjälp!

Är på jakt efter en rymlig bil med låg bensinförbrukning. Funderar på att sälja vår volvo v40, 2,0T -98. Vi är 5 pers, 2 vuxna och 3 barn, som behöver få plats i bilen.

Vår budget tillåter inte mer än runt 30.000 kr i pris.

Något tips? Kan verkligen ingenting om bilar :S

• Svar på tråden Rymlig bil med låg förbrukning, under 30.000kr? Hjälp tack!
  • cicci85

Jag va jättenöjd med min Renault Scenic, den är mycket rymlig och billig att köra! Hade ingen problem med den, har ingen koll på om det är en bil med mycket problem eller ej...

• Empan81

Jag är galet nöjd med vår Ford focus kombi-02. Köpte den för 30000 drar ca 0,6-0,8

• cicci85
    konkelbär skrev 2011-01-11 19:05:14 följande:
    Cicci85: Hur många pers får plats i den?
    5, i baksätet har alla eget säte, i fram oxå såklart Man kan plocka ur baksätena oxå.
  • Rabarbapuppa

Det är bara att konstatera - franska bilar HAR inte bra rykte vad beträffar småfel, elfel och liknande. Nu må ovanstående talare ha bra lycka med just sin Scenic, men jag skulle i möjligaste mån undvika franska bilar om man redan har en tajt budget som TS indikerar.

Bara mitt tips.

• misplacedname

Min pappa ska sälja sin Passat för runt 30000, och den drar 0,45 blandad körning. Kombi och allt, väldigt smidig och bra bil så en sån skulle jag rekommendera. Diesel i och för sig så lönar sig ju bara om ni kör mycket.

• Miss Lau

Håller med om att franska bilar rent generellt har rätt usel kvalitet, även om det givetvis finns vissa ex. som bevisligen fungerar bra.

Vi hade tidigare en Mazda Premacy som andra bil, en -01 och den sålde vi får runt 30.000. Bra kvalitet och otroligt rymlig. Det är också en modell med fem separata stolar där man enkelt kan fälla eller lyfta ur stolarna bak om man vill få plats med något stort. Ett tips är däremot att kolla så att bilen inte är rostig, vår var inte det men det är ett relativt vanligt problem vet jag.

• A10 Thunderbolt

Vill du ja det bästa finns Audi A2 2015...ca 0.3 -0.4 liter milen. Kostar väl ca 210 000 kr.

Ett alternativ är Huyndai Atos. 10-15 år gamla. De kostar ca 4000 spänn i inköp och drar ca 0.45 l/milen. Det mesta går att laga själv på dem. Kolla bara att hjullager inte skrapar att bromsoken inte är genomrostade och att skivbromsar och belägg är kuranta. Kolla att däcken har minst 3 mm. Får du det har du gjort en bra affär. Vanliga fel är att sensorn för varvtal som sitter vid vevaxeln och tempgivaren vid katalysatorn hoppar ur eller strular. Syptomen blir trö o slö motorÅtgärden är lätt o relativt billigt att fixa. Rost är stort problem inte i lacken utan nere vid hjulen

Svar på tråden Rymlig bil med låg förbrukning, under 30.000kr? Hjälp tack!