mithrandil skrev 2011-01-11 19:49:15 följande:
Jag har en son som är 22mån som är så otroligt skrikig. Han skriker direkt något går emot.
Om leksaken inte gör som han vill, om han får nej till glass till frukost.
Han skriker om man ska byta blöja om han inte vill. Ja, han skriker överallting egentligen.
Han kan till och med skrika och bråka och ställa till världens scen över att han vill ha ett glas vatten tex. varför inte bara be om det istället för att skrika sådär?
Han hade kolik sina första 9mån o efter det har skrikigheten bara fortsatt och fortsatt.
Kan det ha något samband?
Jag förstår ju att det är något som jag gör helt fel.
vad kan jag göra för att få honom sluta upp med sina utbrott och sin skrikighet?
Orkar inte med det längre, det retar ihjäl mig att han måste skrika hela tiden.
Jag tror inte att du gör så att din son skriker, men frågan är hur du bäst bär dig åt för att lugna honom. Först tror jag du kan ha som mål att inte få honom att skrika. För märker han att det är det du vill så kanske han protestskriker av den orsaken. Om man visar att man inte bryr sig om skrikandet så blir det ju inte lika effektfullt.
Om du samlar alla krafter och inte uppmärksammar honom när han skriker så får han inte positiv respons eller ett nej som retar. Om du måste ta i honom för något han gör, flytta på honom eller hindra honom så gör du det utan att titta på honom. Pratar inte mer än eventuellt ett lugnt nej med så låg, bestämd bas du kan utan att låta konstig så klart.
Om han har kommit i den här ovanan måste han få bort att man bryr sig. När han är riktigt ledsen och skriker därför är det en annan sak men jag fattar det som om det inte är därför han skriker.
Ge positiv respons, extra mycket när han inte skriker så han märker att det är trevligare när han inte skriker.
Och ja, skrikare är riktigt enerverande men det lugnar nog ner sig bara du är systematisk.
Du kan föra bort hans händer från din kropp om han skriker, ingen ögonkontakt, avvisa honom bestämt. Och när han tystnar så tar du upp vad det är han vill.
Om det är något han inte ska få så är det ju bara att härda ut. Det hjälper ju i regel inte med att erbjuda något annat då de vet vad de vill ha och vad de är ute efter. Och att säger man nej så får man aldrig ändra sig när det blivit så här. Till slut så förstår han att det inte lönar sig. Belöna honom på något sätt, ungefär som man ger hundar godis när de sitter, fast det behöver ju inte vara nåt i ätväg. Klappa händerna och var glad mot honom på ett tydligare sätt för att få honom att koppla ihop jag skriker inte-mammaglad.