• Adelisa

Menscykelns längd avgör när bebis kommer? Alltså före eller efter bf? Ligger det ngt i det?

Hörde det idag på jobbet.. Två stod och snackade och den ena hävdade att om man hade en kort menscykel så kom bebisen ofta tidigare.. Och tvärtom. Mendans den andre inte riktigt visste..

Ligger det ngn som helst sanning i detta?

Lite smånyfiken..

• Svar på tråden Menscykelns längd avgör när bebis kommer? Alltså före eller efter bf? Ligger det ngt i det?
  • Lirre

har aldrig hört det, men ligger det nåt i det så skulle jag bli glad!

• Molly25

Vet inte om det ligger något i det men jag har en ganska lång menscykel och min son föddes 2 dagar för tidigt. Så det stämde inte för mig.

• Adelisa

tja, min låg ju på 27-30 dagar... hum..

Så då hade det ju betytt att jag skulle få precis runt bf ändå.
    hehe

• Shagwell

Jag undrar också nyfiket..men visst, har man haft oregelbunden mens och kanske långt emellan varven så kan det mycket väl vara så att de barnen föds efter BF men om det ligger något mer än bara "skrock" bakom vet jag ej. Hör med barnmorskan vet jag!

• Adelisa

Den ena av dessa kvinnor hade läst det i ngn bok.. enligt henne en bok mankunde "lita på"

• 4barnsMom

Det är ju därför BM frågar om det vid inskrivningen, 28dgr är normalt. På gravuträkningen får man olika bf om man anger olika lång cykel.. Så , ja det stämmer bra. Men sen kommer ju bebisen när den vill ändå

Kort cykel ger kortare grav och tvärtom.

• Adelisa

kasnke en saga

ja, där ser man . Men som du säger. Den kommer ju när den vill ändå

• Shagwell

Men BF:et är ju framräknat efter ens menscykel så har man i normala fall kort cykel ja då får man ett BF efter det och om det sén är så att man har lång eller oregelbunden menscykel ja då räknas det på ett litet annorlunda vis. BF är ju därmed högst personligt med alla fakta medberäknade.
    Bebisen kommer när den är "färdigbakt" vare sig ni har kort cykel eller lång.

Varför bry sig egentligen? Koppla av och räkna ner så länge istället

• Mathildas mamma

Jag refererar än en gång till min mamma som har fött 5 barn. 2 kom 2 veckor för tidigt, med 2 gick hon över 2 veckor och 1 kom runt bf-dagen... Vet inte hur lång menscykel hon har men det verkar inte haft nån betydelse för när hennes bebisar tittade ut.

Själv har jag lång menscykel, 33 dagar, och gick över 5 dagar med Mathilda.

• 4barnsMom

Precis, men de vill väl ha ett bf om något händer, veta hur gammal den lille är va? Och om man ska sättas igång så är det ju bra att veta när bf är

Svårt i journalen att säga ca 26+3-4-5 nånstans... Haha, måste väl va därför, för förlossningen är ju som bekant när den vill...

• Malinski 82

BF beräknad enligt mens påverkas ju självfallet av menscykeln.

De flesta "definitiva" BF fastställs ju dock vid UL, och då utifrån hur stort barnet är och utan hänsyn till senaste mens.

Förr (fram t om 1990-tal när man började använda UL för åldersbestämning), eller de som väljer bort UL kan man säkert hitta sådana mönster, men då beror det ju på att barnet blir till vid en viss tidpunkt, som kanske var tidigare eller senare än man trott.

Denna "myt" kan ju helt enkelt hänga kvar från den tid då BF beräknades enligt mensen.

Svar på tråden Menscykelns längd avgör när bebis kommer? Alltså före eller efter bf? Ligger det ngt i det?