• Lite Av Varje

Vilka "sjukdomar" gäller för att avboka resa?

Är bara lite nyfiken:)
    Vi har bokat en thailandsresa den 12 januari nästa år, och självklart oroar jag mig för att bli riktigt magsjuk - då jag kräks ungefär 40 gånger och är sjuk i 2 dagar ALLTID.
    Åker man ändå? Trots smittrisk? Eller får man avboka?

Om man bryter ett ben, är det okej att avboka då med?
    Eller om ens mamma dör några dagar innan resa?

Jag är lite nyfiken på vilka sjukdomar och olyckor som gör att man får avboka/inte avboka!
    Kan man läsa om det någonsans? :)

• Svar på tråden Vilka "sjukdomar" gäller för att avboka resa?
  • Lite Av Varje

Och detta skriver jag inte för att jag går och oroar mig, är faktiskt bara nyfiken på vad som är sagt och inte sagt :)

• Trisse78

Tro att det kan vara olika beroende på vilket avbokningsskydd eller reseförsäkring man har.

Vet dock att vid sjukdom måste man ha ett läkarintyg som bekräftar varför man inte kan åka på resan.

• Lite Av Varje
    Trisse78 skrev 2011-01-11 20:11:56 följande:
    Tro att det kan vara olika beroende på vilket avbokningsskydd eller reseförsäkring man har.

Vet dock att vid sjukdom måste man ha ett läkarintyg som bekräftar varför man inte kan åka på resan.
    Vi har både försäkring och avbokningsskydd:) Man kunde dock inte välja på några alternativ.
    Vi betalde 1120 kr/ person för detta så man kan ju hoppas att det gäller ;)

Jo, läkarintyg vet jag, men helt ärligt, skulle en läkare skriva intyg för maginfluensa?
    Man kan ju inte ens vara säker på det och framför allt så vill inte en läkare träffa en om man är smittad, tror inte ens man får gå till vårdcentralen om man vet om att man har det :) hehe.. eller helst undvika i alla fall..Jag tänker mest på smittrisken för de andra passagerarna på planet. Kul att börja dagarna med kräkningar och diarré..
    hu!
    :)

Men visst, om någon i familjen dör så borde ju det självklart vara en giltlig orsak.
    Men gips? Jag är inte säker. Vissa anser nog att man kan täcka med en plastpåse..

Skulle verkligen vara intressant att se vad som är rätt och fel och när man får avboka.. här kan jag ju bara sitta och gissa :)
  • magelita80

Jag har jobbat med reseförsäkringar? Genomgångar bolag har du bokat försäkring?

Det som brukar stå i villkoren är att det ska vara plötsligt och oförutsett. Asså har du redan bokat en resa och bryter benet, får magsjuka eller influensa då e det ju plötsligt och oförutsett. Ja du måste ha läkarintyg att du är för sjuk för att resa och det brukar inte vara något problem att få ut det.
    Sen finns det även avbeställningsskydd som gäller oavsett orsak

• Lite Av Varje
    magelita80 skrev 2011-01-11 20:23:30 följande:
    Jag har jobbat med reseförsäkringar? Genomgångar bolag har du bokat försäkring?

Det som brukar stå i villkoren är att det ska vara plötsligt och oförutsett. Asså har du redan bokat en resa och bryter benet, får magsjuka eller influensa då e det ju plötsligt och oförutsett. Ja du måste ha läkarintyg att du är för sjuk för att resa och det brukar inte vara något problem att få ut det.
    Sen finns det även avbeställningsskydd som gäller oavsett orsak
    jag läste lite nu på informationen och det stod just det om plötsliga saker som händer, dock inte helt förtydligat men jag tror nog jag förstår:)
    Ja, då vet jag ju att jag får vara hemma om det händer något drastiskt iallafall - känns ju tryggt
  • EnglisMamma

Man måste alltid ha läkarintyg. Bedömmer en läkare att man inte kan åka så är det inget problem för arrangör att ta emot det.
    Det måste dock vara nåt nytt och plötsligt som dyker upp som ovan skrev.
    Du får tex inte vara gravid innan du bokar resan och att det sen har med grav att göra. Eftersom det inte bedöms som en sjukdom.
    Du får inte har nån annan sjukdom som förrvärras och gör din resa omöjlig.
    Dödsfall räknas oxå mot dödsattest.

Hoppas ni håller er friska

• Lite Av Varje
    EnglisMamma skrev 2011-01-12 18:23:59 följande:
    Man måste alltid ha läkarintyg. Bedömmer en läkare att man inte kan åka så är det inget problem för arrangör att ta emot det.
    Det måste dock vara nåt nytt och plötsligt som dyker upp som ovan skrev.
    Du får tex inte vara gravid innan du bokar resan och att det sen har med grav att göra. Eftersom det inte bedöms som en sjukdom.
    Du får inte har nån annan sjukdom som förrvärras och gör din resa omöjlig.
    Dödsfall räknas oxå mot dödsattest.

Hoppas ni håller er friska
    Jo, jag förstod på ett ungefär nu:)
    Men då är kanske frågan vad en läkare skriver ut intyg för - men det är nog olika.
    Men det är skönt att veta just det där om det händer något och var man ska vända sig! Nu vet vi det:)
    Och så ska vi inte hoppas på att det ska hända något, men i alla fall!
    Tack för allas svar! :)
  • Gladskit
    Lite Av Varje skrev 2011-01-11 20:16:30 följande:
    Vi har både försäkring och avbokningsskydd:) Man kunde dock inte välja på några alternativ.
    Vi betalde 1120 kr/ person för detta så man kan ju hoppas att det gäller ;)
    Om jag var du så skulle jag jämföra vad du har för ersättningsnivåer och villkor i den försäkring ni köpt jämfört med vad du kan få om ni betalar med visakort och lägger till resplus eller liknande på er hemförsäkring för 1120kr per person är dyrt! De pengarna räcker till mycket annat skoj när man ska på semester

Vi har hemförsäkring hos Folksam med något sorts utökat reseskydd som kostar ca 300kr per år. Då omfattar det alla i hushållet och alla resor vi gör under ett års tid.
    I mars 2010 var vi i Egypten två veckor och vår son blev sjuk med hög feber och hosta. Vi fick intyg från läkaren om hur många dagar vi var rekommenderade att stanna inomhus och fick sedan ersättning från försäkringen utan krångel. Ersättningen täckte även mediciner och läkarbesök på plats. Hade sonen varit sjuk mer än halva resan hade vi fått en helt ny resa för hela familjen.

Det som kan skilja, och som gör att många väljer resebolagens försäkringar (som ofta ligger hos Europeiska) är att man får hjälp direkt på plats. Behöver du gå till läkare så kontaktar du researrangörens representant som fixar det hela. Men om du är beredd på att själv spara kvitton och begära ersättning i efterhand istället så har du ofta samma skydd genom din hemförsäkring + tillägg.
    Det kan också vara så att ersättningsnivåerna vid exempelvis försenat bagage är högre. Men då får man ställa sig frågan om det är värt 1120kr pp...
  • mollisen

vad tror ni om mitt fall då? ska eg åka utomlands på ons men har nu hittat en knöl i bröstet. Ringde mammografin idag o har fått en tid där på to.. undrar om ngn läkare skriver ett intyg på det, att jag hellre bör vara hemma o åka dit och kolla bröstet.... ?!

• Dixie
    mollisen skrev 2014-05-05 17:46:39 följande:
    vad tror ni om mitt fall då? ska eg åka utomlands på ons men har nu hittat en knöl i bröstet. Ringde mammografin idag o har fått en tid där på to.. undrar om ngn läkare skriver ett intyg på det, att jag hellre bör vara hemma o åka dit och kolla bröstet.... ?!
    nja, det tvivlar jag på att det räknas som plötsligt och oförutsett - varför inte ringa och försöka få en tid någonstans imorgon? 
  • evaoregon
    mollisen skrev 2014-05-05 17:46:39 följande:
    Jag tror inte heller att det räknas.  Hur länge ska du vara borta?  Om du inte kan få en tid imorgon så kan du gå och få det kollat när du kommer hem (i alla fall om du bara är borta en eller två veckor).  

Jag har varit på mammografi flera gånger och ofta har jag inte kunnat få något klart besked förrän några dagar senare.  
  • Silverjenny

Jag jobbar som resekonsult dock endast affärsresor så jag vet inte hur det är med charterresor men för flygbolagen finns det två olika slags biljetter, avbokningsbara och ej avbokningsbara. Har du avbokningsbar biljett får du avboka utan att behöva uppge något skäl alls. Ej avbokningsbara biljetter kan du i princip endast få tillbaka pengarna för om någon i närmaste familjen avlider eller för vissa bolag, om du behöver visum och inte får det beviljat.

Skaffa en utökad reseförsäkring genom din hemförsäkring. Då får du ersättning eller en ny resa om du blir sjuk, om du missar flyget pga att det är trafikstockning pga en olycka på väg till flygplatsen eller liknande. Dessutom får du bra hjälp om ni råkar ut för en olycka, blir rånade eller om en väska kommer bort på flygplatsen. Det kostar inte så väldigt mycket och är klart värt det, om det värsta skulle hända.

Svar på tråden Vilka "sjukdomar" gäller för att avboka resa?