• Anonym (otålig fru)

Vilka papper till ansökan om UT anhörig (gifta)

Kanske lite dåligt formulerat i rubriken.. Jag och min man är gifta. Han bor utomlands (i europa, ej EU-land)  och jag här i Sverige. Han har ansökt om UT och varit på intervju. Ansökan är registrerad i Sverige. När jag ringer till Migrationsverket för att fråga vilka papper jag kommer att få skicka in så säger de att jag ska avvakta. Otålig som jag är vill jag gärna förbereda mig redan nu, alltså skriva ut och fylla i formulären samt samla ihop alla "bevis" (foton/biljetter osv.) som behövs. Jag omfattas inte av försörjnadskravet och vårt förhållande är nyetablerat (dvs. vi har inte bott på samma adress).

Någon som vet vilka papper jag kommer att få skicka in? Vad heter bilagorna?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vilka papper till ansökan om UT anhörig (gifta)
  • Jo3

Det finns en massa bilagor på migrationsverkets hemsida som den anhörige ska fylla i.

• Anonym (otålig fru)

Precis, det är dem jag syftar på. Finns ju flera olika, hur vet jag vilka jag ska fylla i ?

• Jo3

Guud, jag hittar inte:/ Vad dåligt att migrationsverket inte har gjort ett bättre upplägg på hemsidan och vad dåligt av dom att inte ge svar på vilken du ska fylla i, alla vill ju vara lite förberedda då det är väll fyra veckor man får på sig att fylla i den?
    Jag kommer ihåg när jag letade efter en anhörig blanket så fanns det en länk till den.

• nyfikengrön

OM det blir aktuellt med att fylla i något så är det troligen blankett T77 som finns på migrationsverkets hemsida. De ber dig avvakta för det kanske inte är säkert om du ska fylla i blanketten eller om de kommer kalla dig på intervju!

Men du kan ju alltid titta på den och fylla i och blir det aktuellt är det bara att skicka in den då.

www.migrationsverket.se/download/18.56e4f4801246221d25680001172/bl_referensperson_T77_sv.pdf 

Följ den länken så BÖR du komma till den blanketten direkt annars gå in på hemsidan och leta efter T77 Frågeformulär om nyetablerade förhållanden  

Svar på tråden Vilka papper till ansökan om UT anhörig (gifta)