• Shoegal81

Farligt höga halter av bly i kaffeautomaterna på jobbet - gravid

Hej!

Läste idag att forskare på Karolinska har hittat höga halter av bly i kaffemaskinerna på arbetsplatsen. 10 ggr högre halter än vad som rekommenderas av livsmedelsverket.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bly-i-kaffevattnet-pa-ki_5848029.svd

Vi har sådana kaffeautomater på jobbet (café bar), och efter en hel del googlande har jag nu lyckats skrämma upp mig själv rejält. - fostrets utveckling kan bromsas, och man har hittat en koppling mellan bly och adhd bl.a. 

Var inne på café bar's hemsida, och där stod det att halterna som påstås uppmätta av KI inte är hälsofarliga enligt livsmedelsverket, men det är ju för en fullvuxen person. Foster som utvecklas är ju direkt utsatta. Någon som vet något mer, kan man kanske be någon komma och mäta halterna på vår arbetsplats? 

Jag har druckit ungefär 1 kopp te per dag under hela hösten, bör jag kolla upp mina egna halter bly i blodet? Är det ens möjligt? 

/Uppskrämd. 

• Svar på tråden Farligt höga halter av bly i kaffeautomaterna på jobbet - gravid
  • Shoegal81

Tack, ja det kanske finns något test man kan göra, känner att jag blir uppskrämd av det mesta nuförtiden, börjar närma mig bf. Kan vara skönt att bara prata med bm.

• Mrs Moneybags

Jag arbetar också på en sådan arbetsplats och är ju också gravid.
    Jag gjorde så att jag kontaktade en av forskarna som är expert inom ämnet och hon sa till mig att det med allra största säkerhet inte är någon fara. Det är så många faktorer som spelar in.
    Om man har druckit mindre än 4-5 koppar per dag ur kaffemaskinen så behöver man verkligen inte oroa sig.
    Tänk dessutom hur många kvinnor som varit gravida och druckit kaffe ur just de maskinerna under årens lopp.

Flera på mitt jobb har tagit blodprover för att kolla blyhalten och de har alla varit utom fara.

Jag tror du kan vara helt trygg med att din lilla mår bra därinne. 

• Shoegal81

Åh, tack för ditt svar! Ibland tror jag all logik försvinner när man är gravid, blir nojjig för saker som jag egentligen vet kanske inte är så stor sak.

• Kärleksbevis

Hej! Nu är det några dagar sen ni skrivit i den här tråden, men tänkte ändå göra ett inlägg.
    Det finns tester man kan göra för att kontrollera blyhalten i produkterna från maskinen. Ni bör då kontakta företaget som är ansvarig för maskinen. De ska i sin egenkontroll ha rutiner för säkerhet och redlighet och det är då upp till dem att bevisa att det inte är någon fara att dricka produkter från deras automater. Den här typen av provatagningar är relativt kostsamma så definitivt bör det leverantören bekosta provtagningen.

Jag är själv gravid och förstår precis Din, Er oro. Men som forskaren svarat någon här i tråden är det nog ingen större fara om man inte konsumerar överdrivna mängder. Men klart vi är oroliga, bär ju små underverk i våra kroppar!!

Svar på tråden Farligt höga halter av bly i kaffeautomaterna på jobbet - gravid